4. Obraz Rómov, stereotypy, médiá a obraz budúcnosti

Nasledujúca časť je venovaná vzťahu medzi rómskou menšinou a nerómskou väčšinou. Odborníci sa zhodujú v tom, že etnické stereotypy a predsudky majú dôležitú spoločensko-psychologickú funkciu.

Ilustračné fotoIlustračné foto (Zdroj: Mátyás Binder)

Stereotypy môžu okrem nadhodnotenia vlastnej skupiny ospravedlniť aj rozdiely, ktoré sa objavujú v prístupe jednotlivých skupín k rôznym zdrojom. Obzvlášť to môže platiť v tých prípadoch, kde sú etnické hranice totožné so sociálnymi.

Nomádi Európy? Migrácia Rómov po roku 1990

V krajinách západnej Európy mal a má pri definícii Rómov rozhodujúcu úlohu ich potulný spôsob života. Stereotypný obraz „potulného Cigána” sa opäť dostal do popredia, keď sa koncom 90. rokov na západe začalo objavovať stále viac takých Rómov, ktorí žiadali o azyl. Tento fakt upriamil pozornosť na situáciu rómskych menšín v krajinách, ktoré sa uchádzali o členstvo v Európskej únii. Preto Európska únia prijala rozhodnutie, podľa ktorého malo byť jednou z podmienok vstupu do EÚ zlepšenie situácie Rómov v daných krajinách.

Emigrácii Rómov z Maďarska sa nedostávalo takmer žiadnej publicity, až pokým v júli roku 2000 nedošlo k odchodu Rómov z obce Zámoly. V súvislosti s týmto známym prípadom (emigranti chceli požiadať o politický azyl) sa emigrácia a situácia Rómov stala predmetom parlamentných diskusií. Odznelo veľa odsudzujúcich a hanlivých vyhlásení – a to aj zo strany zodpovedného ministra. Rómov zo Zámolya obviňovali z poškodzovania dobrého mena krajiny (Kováts, 2002).

V roku 1994 až 89 % opýtaných respondentov súhlasilo s nasledujúcim tvrdením: „Problémy Rómov by sa vyriešili, keby konečne začali pracovať.” Z výskumu z roku 2000 sa dozvedáme, že 28 % respondentov bolo toho názoru, že v Maďarsku sú takmer všetci Rómovia chudobní.

Uvedení respondenti zároveň odmietali pripustiť vplyv vonkajších spoločenských faktorov a vyslovili sa v tom zmysle, že Rómovia sú sami zodpovední za svoje postavenie. Majoritná spoločnosť síce očakáva začlenenie Rómov do spoločnosti, ale iba 20,5 % opýtaných ľudí by ich prijalo za svojich susedov (Székelyi – Örkény – Csepeli, 2001).

S podobným javom sa môžeme stretnúť aj na Slovensku: podľa výskumu z roku 2005 až 63 % respondentov by nesúhlasilo s tým (pokiaľ by rozhodnutie záviselo od vôle opýtaného), aby na Slovensku žili aj Rómovia, a iba 12,2 % by prijalo Rómov za svojich susedov (Benkovič, 2005).

Fakty a mylné predstavy (zaháľanie, nespoľahlivosť, nedostatočná motivácia, sklon ku kriminalite atď.) považuje majoritná spoločnosť často za etnické či kultúrne špecifiká vo všeobecnosti charakteristické pre Rómov.

Keďže je pomerne ľahké zaradiť určitého jednotlivca do kategórie Rómov (na základe farby pleti, mena, správania sa, životného štýlu), tieto predsudky a stereotypy sú skutočnou prekážkou v procese spoločenskej integrácie a znamenajú pre Rómov vážnu duševnú záťaž.

Hospodárska kríza – etnické napätia

Ako všade vo svete, hospodárska a spoločenská kríza prispela k vyostreniu etnického napätia, čo viedlo k tomu, že rómska otázka sa stala jednou z najfrekventovanejších verejných diskusných tém. Najväčší ohlas vyvolali nasledujúce prípady.

Lynčovanie v dedine Olaszliszka
V tejto dedine pri Tokaji učiteľ autom zrazil rómske dievča. Nahnevaní miestni Rómovia učiteľa na mieste ubili na smrť – svedkami tohto činu boli aj jeho dcéry, ktoré sedeli v aute.

Vraždy Rómov v roku 2009
V uplynulom roku došlo v Maďarsku k sérii vrážd, ktoré si vyžiadali šesť obetí. Obeťami boli vo všetkých prípadoch Rómovia, ktorí boli v noci alebo na úsvite úkladne a podlo zavraždení. Obzvlášť veľké pobúrenie vyvolal prípad, keď bol spolu s otcom zastrelený aj päťročný chlapec. Ich dom bol následne podpálený. Polícia najprv klasifikovala udalosti ako požiar. Obete boli zamestnané a žili v usporiadaných pomeroch. Domnelí páchatelia boli zatknutí.

Prípad veliteľa mestskej polície v Miškolci
V roku 2009 veliteľ mestskej polície v Miškolci na tlačovej konferencii vyhlásil, že v prípadoch menších krádeží sú páchateľmi vždy Rómovia. Minister spravodlivosti a bezpečnosti ho chcel najprv odvolať z funkcie, ale politickí činitelia v Miškolci sa jednotne postavili na stranu policajta, ktorý nakoniec zostal vo svojej funkcii.

Smrť Mariana Cozmu
Veľký ohlas v médiách vyvolala aj smrť rumunského hádzanára Mariana Cozmu, ktorý hrával za mesto Veszprém. Hádzanára dobodali na smrť pred zábavným podnikom známe postavy rómskeho podsvetia.

Na obraz utvorený o Rómoch v určitých kruhoch silne vplýva aj zmena legitimačnej ideológie. Nacionalizmus národného štátu vždy potrebuje obraz vonkajšieho a vnútorného „nepriateľa“ – v úlohe takéhoto „vnútorného nepriateľa“ sa objavujú aj Rómovia, v určitých prípadoch spolu s inými menšinami (Lázár, 1995).

Ultrapravicová strana Jobbik, ktorá vznikla pred niekoľkými rokmi a jej vplyv zreteľne narastá, spojila mobilizačnú silu nacionalizmu s otvorene rasistickou, protirómskou (a antisemitskou) propagandou. Strana sa snaží o získanie politického kapitálu predovšetkým tematizáciou tzv. „rómskej kriminality“ a podľa údajov z volieb, nie bez úspechu. (Vo voľbách v roku 2010 dostala strana Jobbik v prvom kole 16,71 % hlasov, po druhom kole získala celkovo 12,18 %. Mimochodom, pojem „rómska kriminalita“ vznikol v 70. rokoch v slangu poriadkových síl socialistického systému. Po zmene politického systému sa zrušil zvyk evidovať etnický pôvod páchateľov.)

Tento hlavný prvok novej extrémistickej rétoriky je však pokrytecký a kontraproduktívny. Kolektívne používaná „nálepka“ zločinca je jednou z prekážok toľko očakávanej integrácie a asimilácie. Tento negatívny predsudok vrhá nepriaznivé svetlo na státisíce ľudí – vytvára totiž predpoklad, že medzi etnicitou a kriminalitou existuje súvislosť. Viacero výskumov preukázalo, že miera kriminality Rómov sa v ničom neodlišuje od kriminality iných skupín v podobnom spoločenskom postavení (Dupcsik, 2009: 227 – 228.).

Sprievodným javom menšinovej politickej činnosti je prítomnosť rómskych politikov vo verejnom živote a v masmédiách. Rómski politici sa však v diskurzoch väčšiny často objavujú ako „výnimky z pravidla“ alebo ako „podnikatelia“ činní v tzv. etnobiznise. (Toto zdanie je nepochybne zapríčinené aj tým, že v mnohých prípadoch sa do dôležitých funkcií dostávajú nekvalifikovaní, ľahko manipulovateľní ľudia, tak, ako to vyhovuje záujmom vládnucich strán.)

V médiách – najmä v televízii a na internete – ktoré majú dôležitý socializačný a orientačný vplyv na spoločnosť, sa Rómovia vo väčšine prípadov objavujú v takých úlohách, ktoré tieto stereotypy ešte umocňujú.

Vo všeobecnosti možno konštatovať, že v dnešnom Maďarsku predstavuje rómska otázka spoločenský problém (nezamestnanosť, chudoba, zaostalé regióny), ktorý na poli verejného života, politiky a v médiách dostáva etnický ráz, čiže dochádza k jeho etnicizácii.

To neznamená, že etnické hranice a domnelé či reálne kultúrne rozdiely medzi Rómami žijúcimi v ťažkej situácii a nerómskou populáciou nezohrávajú v „skutočných“ konfliktoch žiadnu úlohu.

Avšak vízie, ktoré sa pravidelne objavujú v médiách, môžu mať len jeden účinok – vyvolávajú strach. V zaostalých regiónoch nastali už v minulosti vo vypätom ovzduší konflikty, sprevádzané fyzickými stretmi. K podobným konfliktom môže dôjsť aj v budúcnosti, ale nepredpokladá sa, že by prerástli do regionálneho alebo celoštátneho rozmeru.

„Rómska otázka“ pramení z napätia v zaostávajúcich regiónoch, z nespokojnosti, ktorá zachvátila celú krajinu, z nezamestnanosti a sklamaní. Môže ju riešiť len ucelená hospodárska a spoločenská politika, ktorá by dokázala zmobilizovať viacnásobne väčšie zdroje a v záujme rozvoja zaostalých častí krajiny by vykonala odborne podložené a zosúladené kroky. V regionálnom rámci môže výraznú úlohu zohrať cezhraničná spolupráca, a to aj v slovensko-maďarských reláciách.

V otázke rómskeho aspektu chudoby je riešenie potrebné začať zastavením diskriminačných a segregačných procesov v jednotlivých sídlach. Dôležitú úlohu zohráva oblasť výučby a trh pracovných síl: východiskom je zvýšenie efektivity školského systému a prekonanie stereotypných mechanizmov.

Mátyás Binder (1981)

historik, kultúrny antropológ, učiteľ. Bol doktorandom v rámci programu História východnej Európy v 19. - 20. storočí na Univerzite Eötvösa Loránda v Budapešti. Viedol antropologické výskumy v rómskych komunitách v Sedmohradsku (Rumunsko) a v juhozápadnom Maďarsku. Skúma hlavne vývoj spoločenského, kultúrneho a politického života Rómov, obraz Rómov a jeho premeny a zaoberá sa komparatívnou analýzou rómskych štúdií. Učí na alternatívnej základnej škole, je spolupracovníkom Nadácie Terra Recognita.

Preklad: László G. Kovács

Redakcia: Csaba Zahorán

Jazyková a odborná redakcia: Slávka Otčenášová

SkryťVypnúť reklamu

Komerčné články

  1. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu
  2. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  3. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  4. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  5. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  6. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  7. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  8. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  1. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  2. E-recept, evolúcia v zdravotnej starostlivosti
  3. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  4. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  5. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  6. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  8. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  1. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 17 963
  2. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 17 725
  3. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 546
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 971
  5. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 494
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 440
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 955
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 486
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu