Streda, 26. september, 2018 | Meniny má Edita

Pravidlá pre používanie sociálnych sietí redaktormi SME

(príloha Etického kódexu denníka SME)



Redaktor reprezentuje SME aj v sociálnych sieťach

  • Aj na sociálnych sieťach sa pracovníci SME riadia Etickým kódexom denníka SME. Kódex upravuje správanie na webe najmä v bode IX.: "Pri blogovaní a iných verejných prejavoch pracovníci pamätajú na to, že ich postoje a názory môžu byť vnímané ako postoje denníka SME. Aj pri verejných prejavoch sa preto riadia základnými hodnotami denníka SME. Za verejné prejavy sú považované aj názory zverejňované na internetových fórach, Facebooku, Twitteri a podobných službách, pokiaľ sú dostupné širšiemu okruhu ľudí (nielen najbližšej rodine a priateľom)."
  • Redaktori a editori SME (ďalej len redaktori) by mali na na Facebooku, Twitteri, v diskusiách na sme.sk, iných spravodajských weboch a iných sociálnych sieťach vystupovať pod vlastným menom alebo pod prezývkou, ktorá ich jednoznačne identifikuje.
  • Redaktori nesmú v žiadnom prípade v sociálnych sieťach vystupovať ako iná existujúca osoba. Pre svoju prácu nesmú získavať informácie s pomocou falošnej identity.
  • Redaktori nesmú v sociálnych sieťach vytvárať iniciatívy, ktorých zameranie by mohlo spôsobiť konflikt záujmov v novinárskej práci. Ak sa do takého konfliktu napriek tomu dostanú, musia o tom informovať najbližšieho nadriadeného.
  • Pri rozhodovaní o tom, k akej iniciatíve (napríklad fanúšikovskej stránke či skupine na Facebooku) sa pridajú, musia prihliadať na hodnoty, ktoré denník SME vyznáva.


Redaktor smie v sociálnej sieti vyjadrovať svoj názor, no zároveň musí strážiť cenné informácie

  • Redaktori smú v sociálnych sieťach vyjadrovať svoje politické názory, spotrebiteľské skúsenosti vrátane vyjadrenia názorov na texty publikované v SME a sme.sk a v konkurenčných médiách, ak pritom nezverejnia dôležité interné redakčné informácie, napríklad informácie o tom, čo redakcia pripravuje.
  • Ak redaktor získava pre svoju prácu ďalšie informácie alebo informačné zdroje alebo vysvetľuje dôvody postupu, ktorý redakcia v konkrétnych prípadoch zvolila, môže v nutnej miere zverejniť aj informácie o vlastných plánoch a plánoch redakcie a zaužívaných postupoch.
  • Redaktor SME publikuje prednostne v SME a sme.sk, nie v sociálnej sieti. Výnimkou sú situácie, keď sa prvotná informácia zverejní na sociálnej sieti spolu s výzvou čitateľom, aby informáciu doplnili vlastnými poznatkami.
  • Ideálnym spôsobom publikovania informácie redaktorom v sociálnej sieti je vloženie linku na text, video či fotografiu už publikované na sme.sk.

Sociálne siete môžu byť zdrojom informácií, ale vyžadujú osobitý spôsob overenia

  • Priateľstvo na Facebooku, či spoločná účasť redaktora v komunite v sociálnej sieti s politikom alebo iným respondentom sa nepovažuje za konflikt záujmov.
  • Redaktor smie predpokladať, že politici a verejne činné osoby vystupujú na sociálnych sieťach s vedomím, že ich správanie bude vnímané ako správanie na verejnom fóre.
  • Informácie získané v sociálnej sieti sa redaktor snaží overiť aj inak. Ak to nie je možné, smie publikovať informáciu alebo citát respondenta, ktoré získal len v sociálnej sieti. V takom prípade musí redaktor o tom čitateľa v texte zrozumiteľne informovať. Takéto vysvetlenie by malo obsahovať najmä informáciu o tom, v ktorej sociálnej sieti bola informácia získaná, v akom kontexte (v čete, v diskusii k nejakej téme, v diskusii, v statuse osoby).
  • Ak redaktor informuje o vyjadreniach osôb v sociálnych sieťach, musí si overiť pravosť ich identity v sociálnej sieti.
  • Informácie o statusoch, diskusných príspevkoch a iných aktivitách osôb, ktoré nie sú verejne činné, redaktor nezverejňuje, predpokladá, že boli v sociálnej sieti publikované ako súkromné. Výnimkou sú situácie, keď daná osoba povolí zverejnenie informácií o nej, alebo ak by zverejnenie takejto informácie bolo vo verejnom záujme. Aj v takom prípade redakcia prihliada na to, aby publikovaním informácie nebola dotknutá dôstojnosť osoby, ktorej správanie sa opisuje.

V Bratislave 14. 1. 2011

Najčítanejšie na SME

          Inzercia - Tlačové správy

          1. Luxus a starnúca populácia. Toto sú aktuálne biznisové trendy
          2. Škola fantázie v Tatralandii. Keď učenie dokáže baviť
          3. Záujem o Jarabinky rastie, lákajú na zaujímavé prvenstvo
          4. SME.sk môžete teraz čítať aj bez reklamy
          5. Dobro, kľúč ku šťastnému osudu
          6. Chcete investovať a zároveň sporiť s 3% úrokom?
          7. Pracujú vo svojich komunitách. Má Slovensko lokálnych lídrov?
          8. Nášmu telu stačí iba málo vitamínov
          9. Hlasujte za Cenu verejnosti v súťaži Učiteľ Slovenska!
          10. Podnikajte múdro, skúste služby profesionálneho call centra
          1. Záujem o Jarabinky rastie, lákajú na zaujímavé prvenstvo
          2. SME.sk môžete teraz čítať aj bez reklamy
          3. Škola fantázie v Tatralandii. Keď učenie dokáže baviť
          4. Brieždenie pod lomenicou
          5. Dobro, kľúč ku šťastnému osudu
          6. Chcete investovať a zároveň sporiť s 3% úrokom?
          7. Luxus a starnúca populácia. Toto sú aktuálne biznisové trendy
          8. Pracujú vo svojich komunitách. Má Slovensko lokálnych lídrov?
          9. Zlatý mok čapujú najlepšie v Prešove. Šarišským Majstrom výčapu
          10. Rezidenčná štvrť bez betónových plotov
          1. Arabská exotika: Top hotely v Ománe 13 261
          2. Nášmu telu stačí iba málo vitamínov 11 370
          3. Vianoce a Silvester v teple: Pätnásť tipov, kam sa vybrať 11 134
          4. Pracujú vo svojich komunitách. Má Slovensko lokálnych lídrov? 7 603
          5. Javorina otvorila svoj tretí showroom na Slovensku 5 551
          6. Hlasujte za Cenu verejnosti v súťaži Učiteľ Slovenska! 5 095
          7. Luxus a starnúca populácia. Toto sú aktuálne biznisové trendy 4 748
          8. SME.sk môžete teraz čítať aj bez reklamy 4 533
          9. Alena Bašistová: Nikomu nejdem brať hlasy a ani s nimi kšeftovať 4 442
          10. Boj o vedenie radnice v známom kúpeľnom meste 3 918

          Neprehliadnite tiež

          Ako sa Čína stala hlavným vývozcom do celého sveta

          Krajina vyváža tovar v biliónoch eur.

          Píše Ivan Mikloš

          Keď to príde k nám, budem kričať ako prvý

          Ad: Keď Ivan Mikloš stráca cit pre mieru.

          AUTORSKÁ STRANA PETRY PROCHÁZKOVEJ

          Z Ruska ma vyhnal Putin, z Lidoviek Babiš (píše Petra Procházková)

          Obliehanie Babišom som nevydržala.