Sobota, 25. marec, 2023 | Meniny má Marián

Pravidlá pre používanie sociálnych sietí redaktormi SME

(príloha Etického kódexu denníka SME)



Redaktor reprezentuje SME aj v sociálnych sieťach

  • Aj na sociálnych sieťach sa pracovníci SME riadia Etickým kódexom denníka SME. Kódex upravuje správanie na webe najmä v bode IX.: "Pri blogovaní a iných verejných prejavoch pracovníci pamätajú na to, že ich postoje a názory môžu byť vnímané ako postoje denníka SME. Aj pri verejných prejavoch sa preto riadia základnými hodnotami denníka SME. Za verejné prejavy sú považované aj názory zverejňované na internetových fórach, Facebooku, Twitteri a podobných službách, pokiaľ sú dostupné širšiemu okruhu ľudí (nielen najbližšej rodine a priateľom)."
  • Redaktori a editori SME (ďalej len redaktori) by mali na na Facebooku, Twitteri, v diskusiách na sme.sk, iných spravodajských weboch a iných sociálnych sieťach vystupovať pod vlastným menom alebo pod prezývkou, ktorá ich jednoznačne identifikuje.
  • Redaktori nesmú v žiadnom prípade v sociálnych sieťach vystupovať ako iná existujúca osoba. Pre svoju prácu nesmú získavať informácie s pomocou falošnej identity.
  • Redaktori nesmú v sociálnych sieťach vytvárať iniciatívy, ktorých zameranie by mohlo spôsobiť konflikt záujmov v novinárskej práci. Ak sa do takého konfliktu napriek tomu dostanú, musia o tom informovať najbližšieho nadriadeného.
  • Pri rozhodovaní o tom, k akej iniciatíve (napríklad fanúšikovskej stránke či skupine na Facebooku) sa pridajú, musia prihliadať na hodnoty, ktoré denník SME vyznáva.


Redaktor smie v sociálnej sieti vyjadrovať svoj názor, no zároveň musí strážiť cenné informácie

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu
  • Redaktori smú v sociálnych sieťach vyjadrovať svoje politické názory, spotrebiteľské skúsenosti vrátane vyjadrenia názorov na texty publikované v SME a sme.sk a v konkurenčných médiách, ak pritom nezverejnia dôležité interné redakčné informácie, napríklad informácie o tom, čo redakcia pripravuje.
  • Ak redaktor získava pre svoju prácu ďalšie informácie alebo informačné zdroje alebo vysvetľuje dôvody postupu, ktorý redakcia v konkrétnych prípadoch zvolila, môže v nutnej miere zverejniť aj informácie o vlastných plánoch a plánoch redakcie a zaužívaných postupoch.
  • Redaktor SME publikuje prednostne v SME a sme.sk, nie v sociálnej sieti. Výnimkou sú situácie, keď sa prvotná informácia zverejní na sociálnej sieti spolu s výzvou čitateľom, aby informáciu doplnili vlastnými poznatkami.
  • Ideálnym spôsobom publikovania informácie redaktorom v sociálnej sieti je vloženie linku na text, video či fotografiu už publikované na sme.sk.

Sociálne siete môžu byť zdrojom informácií, ale vyžadujú osobitý spôsob overenia

SkryťVypnúť reklamu
  • Priateľstvo na Facebooku, či spoločná účasť redaktora v komunite v sociálnej sieti s politikom alebo iným respondentom sa nepovažuje za konflikt záujmov.
  • Redaktor smie predpokladať, že politici a verejne činné osoby vystupujú na sociálnych sieťach s vedomím, že ich správanie bude vnímané ako správanie na verejnom fóre.
  • Informácie získané v sociálnej sieti sa redaktor snaží overiť aj inak. Ak to nie je možné, smie publikovať informáciu alebo citát respondenta, ktoré získal len v sociálnej sieti. V takom prípade musí redaktor o tom čitateľa v texte zrozumiteľne informovať. Takéto vysvetlenie by malo obsahovať najmä informáciu o tom, v ktorej sociálnej sieti bola informácia získaná, v akom kontexte (v čete, v diskusii k nejakej téme, v diskusii, v statuse osoby).
  • Ak redaktor informuje o vyjadreniach osôb v sociálnych sieťach, musí si overiť pravosť ich identity v sociálnej sieti.
  • Informácie o statusoch, diskusných príspevkoch a iných aktivitách osôb, ktoré nie sú verejne činné, redaktor nezverejňuje, predpokladá, že boli v sociálnej sieti publikované ako súkromné. Výnimkou sú situácie, keď daná osoba povolí zverejnenie informácií o nej, alebo ak by zverejnenie takejto informácie bolo vo verejnom záujme. Aj v takom prípade redakcia prihliada na to, aby publikovaním informácie nebola dotknutá dôstojnosť osoby, ktorej správanie sa opisuje.

V Bratislave 14. 1. 2011

SkryťVypnúť reklamu

Inzercia - Tlačové správy

  1. Vyvýšené záhony ako novodobý trend v záhradkárstve
  2. Jazdiť v lete na saniach? Na Madeire vám ukážu, že sa to dá
  3. Prvá banka spustila pravidelné investovanie do ETF fondov
  4. Dostupný elektromobil podľa Volkswagenu? Privítajte ID.2all!
  5. Stáli pred krachom. Firmy prezrádzajú recept na prežitie kríz
  6. Developer ITB pomáha naplniť túžbu po vlastnom bývaní
  7. Ako môžu elektromobily znížiť náklady vašej firmy?
  8. Okuliarové šošovky ZEISS SmartLife
  1. Sodastream sa mení
  2. Vyvýšené záhony ako novodobý trend v záhradkárstve
  3. Jazdiť v lete na saniach? Na Madeire vám ukážu, že sa to dá
  4. Marec, poberaj sa, starec - do dôchodku na úrovni
  5. Už 110 rokov súčasťou každej domácnosti. ALPA oslavuje jubileum
  6. Lekárka z Ameriky: Kvalita medicíny v Šaci na mňa zapôsobila
  7. Výšku finančných darov zvolili zákazníci Tesca vo Zvolene
  8. Najväčší súboj obnovených pamiatok prebieha online
  1. Stáli pred krachom. Firmy prezrádzajú recept na prežitie kríz 8 363
  2. Vyvýšené záhony ako novodobý trend v záhradkárstve 4 585
  3. Okuliarové šošovky ZEISS SmartLife 4 246
  4. Čím je Azúrové pobrežie tak príťažlivé? Zistíte po pár chvíľach 4 201
  5. Jazdiť v lete na saniach? Na Madeire vám ukážu, že sa to dá 4 038
  6. Náš mobil môžu ovládať na diaľku, ale dá sa tomu zabrániť 3 783
  7. Amazon v Seredi dáva veciam druhý život 2 688
  8. V malej obci na Kysuciach vyučujú s modernými technológiami 2 559
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu