BRATISLAVA. O situácii v bratislavskom Volkswagene sa dozviete viac na tvári miesta v Devínskej Novej Vsi. Komunikácia „na diaľku“ veľmi nefunguje.
Po krátkom telefonáte prichádza na vrátnicu Daniela Rutsch – hovorkyňa. Z neohlásenej návštevy nie je nadšená. Napokon súhlasí s rozhovorom. Nedopracujeme sa však k ničomu, čo by už doteraz neodznelo: počet vyrobených áut sa zverejňuje až vo výročnej správe, a teda na budúci rok v marci. Rovnako je to aj s údajmi o počtoch zamestnancov.
Prístupnejším zdrojom sú zamestnanci závodu na autobusovej zastávke napriek tomu, že aj mnohí z nich držia „bobríka mlčania“. Tí zhovorčivejší sa zhodujú v tom, že nikto nevie, čo sa v automobilke bude diať. Všetko sa dozvedajú, až keď je firma rozhodnutá, zo dňa na deň.
No zamestnanci majú len čiastkový pohľad na vec. A to bude asi aj hlavný dôvod, prečo sa v niektorých prípadoch ich informácie výrazne rozchádzajú. Sú medzi nimi dokonca aj takí, čo si zmeny v počte vyrobených áut nevšimli. Väčšina oslovených však áno.
„Pred šiestimi mesiacmi sa na jednej smene vyrobilo zhruba 180 až 190 áut na výrobných linkách Porsche Cayenne a Touareg,“ hovorí jeden z pracovníkov. Dnes sa ich podľa neho na jednej zmene vyrobí asi 150, pritom smeny sú niekoľko týždňov už len dve. Ďalší hovoria o náhlom vzraste popularity Porsche. Podľa niektorých už má nad Touaregom navrch. Iní vravia, že dorovnáva to, čo Touareg stráca. Ďalší tvrdí, že na jednej zmene sa vyrobí zhruba 100 karosérií Porsche a iba 50 Touaregov. „Kedysi to bolo vyrovnané,“ vraví ďalší.
Podľa dojmov zamestnancov je na tom ešte horšie Škoda Octavia a Audi Q7. Ľuďom sa donieslo, že z dvoch zmien zostane na budúci rok už len jedna – ranná. „Výroba Škody a Audi klesla zhruba o 120 áut,“ hovorí jeden z oslovených. Ďalší tvrdí niečo iné: „Predtým boli tri zmeny, čo vyrábali po 360 áut denne, dnes sú dve a vyrobia 300.“ Tak ako predtým, aj dnes sa na páse striedajú rovnako.
„Od budúceho roku na linke Audi , Octavia síce zostanú oficiálne dve smeny, ale bude sa zrejme robiť len ranná,“ dáva informáciu ďalší.
Čo to všetko znamená pre pracovné miesta? „Povedali nám, že nás bolo asi 8800, dnes je nás približne 7800,“ tvrdí čakajúci na autobus. Úbytok predstavujú externí pracovníci.
Od odborov si ľudia pomoc v núdzi nesľubujú: odbory platí Volkswagen, a preto nemajú motiváciu pomáhať v podstatných veciach. Šéf odborárov Zoroslav Smolinský tvrdí opak. „Zastavili sme outsourcingy, držíme teda miesta pre našich ľudí. Dohodli sme s vedením, že budú mať platených 75 percent z dovolenkového priemeru. Málokto z ľudí si uvedomuje, aké majú výhody,“ hovorí.
Včera večer sa predsa len ľady trochu prelomili. Hovorkyňa automobilky nás informuje: „Od 12. do 23. januára 2009 nenabehne jedna zmena. O realizácii zmenového plánu od 5. kalendárneho týždňa sa ešte rokoje s odbormi.“