BRATISLAVA. Krajské mestá chcú vyberať poplatky za parkovanie, aj keď zákon im to neumožňuje. Niektoré už aj vedia, ako to urobia. Najnovšie si vymysleli, že ich na to oprávňuje jedna z dopravných značiek, ktoré prinesie nový zákon o cestnej premávke. Ide o značku zóny s plateným alebo regulovaným státím.
Ako prvé s týmto nápadom vyrukovali Košice. Mestský poslanec Jozef Filipko tvrdí, že zákon jasne obciam umožňuje osadiť túto značku a tým ich vlastne oprávňuje vyberať parkovné na komerčnej báze.
„Konzultoval som to s viacerými odborníkmi. Systém nastavíme tak, aby to bolo právne čisté,“ citoval ho v pondelok Košický Korzár. V metropole východného Slovenska už začali inštalovať 30 euroautomatov na parkovacie lístky.
Značkalen informuje
Ministerstvo vnútra, ktoré zákon o cestnej premávke navrhlo, to nepriamo označilo za nezmysel.
„Nový zákon, ktorý bude platiť od 1. februára 2009, nerieši výber parkovného obcami a ani to nebolo jeho úlohou,“ povedal hovorca policajného prezídia Viktor Plézel. Vyberanie poplatkov na základe jednej dopravnej značky mu nepripadá právne čisté.
Hovorkyňa Košíc Lucia Mihoková povedala, že zákon nemusí výslovne riešiť výber parkovného, aby ho mohli vyberať. Dopravná značka podľa nej na to stačí.
Značka, o ktorú ide, označuje oblasť, kde je dovolené parkovať len na vyznačených miestach a za podmienok vyplývajúcich z použitého symbolu a údajov o čase a spôsobe platenia. Ministerstvo to napísalo v dôvodovej správe k návrhu zákona, ktorý parlament schválil presne pred týždňom.
Čaká sa už len na podpis prezidenta. V jednom prípade Ivan Gašparovič už zákon o cestnej premávke vrátil parlamentu a ten ho potom nedokázal opäť prijať. Teraz by sa to však nemalo stať, pretože to, proti čomu prezident namietal, už v zákone nie je.
Mestá prišli o príjem
Mestá všemožne hľadajú spôsoby ako legalizovať výber parkovného, z ktorého im plynulo pomerne veľa peňazí.
Napríklad Košice takto vlani získali asi 30 miliónov korún (takmer milión eur), Trenčín viac ako štyri milióny korún (vyše 132tisíc eur).
Samosprávy sa dostali do problémov, keď sa takto pred rokom zo zákona o miestnych daniach vypustila možnosť zdaniť dočasné parkovanie „na vyhradenom priestore verejného priestranstva“. Parlament tak urobil na návrh ministerstva financií.
Právny chaos
„Mnohé mestá si začali parkovanie riešiť iným spôsobom, ale nie je v tom právna istota, pretože si to vykladáme každý svojím spôsobom,“ povedal primátor Žiliny Ivan Harman.
V Nitre výber parkovného delegovali na Mestské služby, čo je mestská organizácia oprávnená podnikať. V Trenčíne zasa v októbri na tento účel založili mestskú akciovú spoločnosť.
Pre mestá zákony neplatia?
Aj v Žiline parkovné vyberá mestská „eseročka“, hoci to napadol okresný prokurátor.
„To, že obce poverujú fyzické alebo aj právnické osoby na vyberanie dane za dočasné parkovanie na 'mieste parkovania', je v rozpore so zákonom,“ napísalo ministerstvo financií, keď navrhlo túto daň zrušiť.
Primátor Nitry Jozef Dvonč povedal, že o nápade z Košíc nevie, ale bude sa oň zaujímať.
Združenie miest a obcí Slovenska bude iniciovať, aby sa výber parkovného právne očistil.