BRATISLAVA. Podľa prieskumu spoločnosti Deloitte, ktorý urobila v 16 európskych a jednej africkej krajine, štedrejšie Vianoce než minulý rok plánujú ľudia najmä vo východnej Európe.
Najviac si zrejme oproti minulému roku doprajú Rusi a Ukrajinci. V západnej Európe sa zasa s výnimkou Švajčiarska chystajú ľudia nakupovať menej. Vypovedá to aj o tom, ako odlišne ľudia vnímajú finančnú krízu.
Slovensko má v tomto smere bližšie k východnej Európe. Až 32 percent Slovákov plánuje kúpiť viac darčekov než minulý rok a len deväť percent chce výdavky na darčeky obmedziť. Zvyšok si zopakuje míňanie z minulého roka.
Darčeky však zrejme nebudú rozdávať tak ako pred rokom. Viac sa z nich ujde rodine, menej kolegom a priateľom. Na rozdiel od ostatných Európanov doprajeme menej aj sebe samým. Na darčekoch pre deti však ochotní šetriť nie je na Slovensku takmer nikto.
Kliknite - obrázok zväčšíte.
Ruské deti chcú akčné figúrky
Rodičia už premýšľajú, čo ich ratolesti nájdu pod vianočným stromčekom. Pre menších plánujú najmä stavebnice. Uchytia sa aj tradičné autíčka či vláčiky.
Prvú trojku uzatvárajú počítačové hry. Tie sú nákupnou jednotkou napríklad v Rumunsku. Hry pre hracie konzoly sa budú dobre predávať vo Francúzsku, Španielsku a Portugalsku. Rusi chcú svoje deti potešiť najmä akčnými figúrkami.
Pre tínedžerov má byť v Rusku darčekom číslo jeden hotovosť. Rodičia v Írsku, Belgicku, Holandsku, Nemecku, Švajčiarsku, ale aj vo Francúzsku majú rovnaký názor. U nás podobne ako v Česku a Rumunsku rodičia predpokladajú, že ich deti staršie ako 12 rokov poteší počítač.
Celkovo sa chystáme podarovať najmä knihy. Preferujú to Holanďania, Nemci, Švajčiari aj ďalší. Na prvom mieste sa v žiadnej krajine neobjavili ako dar peniaze. V rebríčku najžiadanejších darčekov sú však jednotkou v Nemecku, Francúzsku či Rusku.
Stoly sa budú prehýbať
Ľudia na Slovensku sa za nákupmi vyberú najmä do tradičných obchodných domov. Budú si viac než doteraz všímať, či nakupujú výhodne.
Podľa analytika prieskumnej agentúry Terno Ľubomíra Drahovského by sa však kríza na Slovensku mala predsa len prejaviť – nie na vianočných stoloch, ale skôr pod vianočnými stromčekmi.
„Čo sa týka nepotravinárskeho sortimentu, tam sa predpokladá, že výdavky poklesnú,“ povedal. Predpokladá, že sa obrat takýchto predajní môže znížiť zhruba o 10 percent. Ešte horšie na tom budú kamenné predajne s elektronikou. Čoraz viac im totiž konkuruje predaj cez internet.
Predpokladá sa, že klesnú výdaje na nepotravinársky sortiment.
Ľubomír Drahovský, analytik prieskumnej agentúry Terno