Ficov diaľničný sen sa stráca

Čoskoro sa dozvieme, či sú európske banky ochotné požičať na výstavbu diaľnic.

Včera premiér aj minister Vážny priznali, že kríza je pre PPP diaľnice problém. Za meškajúcu súťaž si však vláda môže sama, nedala súťažiacim potrebné dokumenty.Včera premiér aj minister Vážny priznali, že kríza je pre PPP diaľnice problém. Za meškajúcu súťaž si však vláda môže sama, nedala súťažiacim potrebné dokumenty. (Zdroj: SME – PETER ŽÁKOVIČ)

BRATISLAVA. Premiér Fico pred niekoľkými mesiacmi povedal, že diaľnica z Bratislavy do Košíc bude hotová do roku 2010. Neskôr minister dopravy tento termín o niekoľko mesiacov posunul. Takzvané PPP malo vďaka súkromným firmám a bankám priniesť do výstavby diaľnic v porovnaní s možnosťami štátu enormne veľa peňazí a dosiaľ nevídanú rýchlosť výstavby. Teraz to vyzerá tak, že banky na súkromné diaľnice v pôvodnej dĺžke pre finančnú krízu nedajú peniaze. Včera to pripustili minister dopravy Ľubomír Vážny a aj premiér Robert Fico.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Problémom je však aj to, že chýba kompletná dokumentácia, ktorú potrebujú investori na predloženie ponúk. „Ani jeden z uchádzačov nemal prístup ku kompletným dokumentom,“ píše sa v materiáli ministerstva dopravy, o ktorom včera rokovala vláda.

Premiér Fico včera otvorene povedal, že sa neobáva len predraženia projektov. „Ja sa obávam, že do toho banky nepôjdu vôbec,“ povedal.

Vládne projekty verejno –súkromného partnerstva, takzvané PPP, sú teda v rukách bánk. „Toto nevieme ovplyvniť. Všetko dnes stojí na bankách, či sú tieto projekty pripravené začať financovať,“ povedal premiér.

O tom, že problém s financiami je reálny, svedčia aj slová ministra Vážneho. „Konzorciá budú musieť vzhľadom na finančnú krízu riešiť situáciu aj zo svojich prostriedkov, aj keď predtým predpokladali bankové úvery,“ povedal.

SkryťVypnúť reklamu

To, či investori vôbec vložia do diaľnic vlastné peniaze a koľko, bude jasné 12. novembra. Vtedy majú predložiť svoje ponuky na úsek R1 z Nitry smerom na Zlaté Moravce.

Podľa Vážneho investori v tomto prípade zohnať dosť peňazí problém nemajú. „Zo štyroch uchádzačov traja predložia ponuky a štvrtý zrejme tiež,“ povedal. Úsek R1 je však najmenej náročný. Problematické sú práve úseky na severnom ťahu do Košíc.

Diaľnice možno zaplatia DSS či rozpočet

Nie je vylúčené, že diaľnicu do Košíc prefinancujú súkromné dôchodkové správcovské spoločnosti (DSS). Guvernér Národnej banky Ivan Šramko si totiž myslí, že peniaze v nich nie sú ohrozené a štátu by mohli pomôcť pri rozvoji ekonomiky. Predstavuje si to tak, že štát vydá dlhopisy, ktoré kúpia DSS, a štát získané peniaze vloží do diaľnic.

SkryťVypnúť reklamu

Minister Vážny o využití peňazí, ktoré si ľudia ukladajú na dôchodok, zatiaľ nerozmýšľal. „Neviem, či tam nie sú nejaké problémy z procesného hľadiska, či sa môžu DSS správať ako banky,“ povedal. No každý finančný príspevok je pre neho prínosom.

Minister rovnako ako pre­­­­­­­­­­miér­ hovorí aj o vyšších úrokoch na úvery v čase krízy. Dôležité podľa oboch bude, či cena prekoná „rozumnú mieru“.

Rozumná miera zadlženia štátu zatiaľ nie je určená. „Treba analyzovať, čo je to drahšie. Ak tá hranica bude neúnosná a bude to evidentne podstatne drahšie, tak ja budem zástanca toho, aby sme prešli na inú formu výstavby diaľnic,“ povedal Vážny.

Možno z rozpočtu

VÚB banka problém s financovaním súkromných diaľnic vidí jednoznačne: „PPP projekty sú finančne extrémne náročné. Také objemy musia dávať dokopy konzorciá viacerých bánk,“ povedal Pavol Hajdu. Nevidí preto reálnu možnosť dať dokopy také veľké sumy.

SkryťVypnúť reklamu

Hodnota troch balíkov súkromných diaľnic sa odhaduje na zhruba 150 miliárd korún. „Pokiaľ by sa aj podarilo dať dokopy konzorcium, cena by značne zvýšila náklady takéhoto projektu,“ povedal Hajdu.

Po započítaní úrokov za 25 až 30 rokov splácania sa pred niekoľkými mesiacmi vo vládnych kuloároch hovorilo o cene 300 miliárd korún.

Minister Vážny včera požiadal vládu o 2,5­miliardovú finančnú výpomoc (zhruba 83 miliónov eur) na výstavbu vybranej nadradenej cestnej infraštruktúry.

Rokovanie o diaľniciach však bolo prerušené. Minister a splnomocnenec vlády pre diaľnice Igor Choma, musia do 14 dní predložiť presný finančný postup do roku 2010.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  2. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  5. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  6. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  7. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  8. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 541
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 232
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 704
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 3 983
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 009
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 950
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 822
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 453
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu