BRATISLAVA. Eurozóna si včera pripísala nemilý historický rekord. Po prvýkrát od roku 1995 nastal pokles medzi štvrťrokmi. Hrubý domáci produkt sa v druhom štvrťroku oproti prvému znížil o 0,2 percenta. Medziročne však eurozóna ešte rástla tempom 1,4 percenta, ale porovnanie medzi kvartálmi môže signalizovať blízkosť recesie.
Slovensku sa naopak darilo. Podľa Eurostatu hospodárstvo v druhom štvrťroku oproti prvému vzrástlo o 1,9 percenta.
Odborníci však varujú, že kríza nás neobíde. Odbyt našich výrobkov sa väčšinou realizuje v zahraničí. Práve tam ľudia začínajú kupovať čoraz menej.
Kto tvrdí, že nemá problém, zavádza
„Slovensko sa neocitne v recesii, ale treba počítať so spomalením hospodárskeho rastu,“ hovorí Marián Jusko, prezident Republikovej únie zamestnávateľov (RÚZ). Aké veľké bude spomalenie, sa teraz odhaduje ťažko. Situácia vo svete je neprehľadná.
No problémy automobiliek sú už viditeľné. Európska asociácia výrobcov automobilov včera ohlásila, že jej členom v auguste klesol predaj o 15 percent. Automobilky na Slovensku stále opakujú, že zatiaľ vážnejšie problémy nemajú.
Volkswagen v Bratislave o situácii však podrobne hovoriť nechce. Klesol vám dopyt, znižujete výrobu? pýtame sa. „Nehovorí sa o znižovaní alebo o zvyšovaní výroby, ide o flexibilitu. Keď je dopyt, zvyšujeme výrobu a naopak,“ povedala Petra Kapráliková z Volkswagenu.
Ľudia, čo vo fabrike pracujú, však hovoria, že zníženie výroby Touaregov a Audi Q7 je citeľné.
Žilinská Kia tvrdí, že u nich ide všetko podľa plánu.
Peugeot problémy pripúšťa. „Znížený dopyt na trhu je realitou, cítime ho aj v koncerne PSA,“ povedal hovorca trnavského závodu PSA Peter Švec. Podľa neho ten, „kto v tomto odvetví dnes tvrdí, že sa ho pokles dopytu netýka, buď zavádza, alebo je odtrhnutý od reality“. Peugeot v Trnave sa tiež spolieha na to, že vyrába menšie autá s malou spotrebou a dopyt po nich by nemal výrazne klesnúť.
Bol by to zázrak
Prezident RÚZ Jusko však ani tu nevidí nijakú istotu: „Obyčajný človek napríklad, keď sú lepšie časy, mení svoje auto každé 2 roky. Keď sú horšie, bude na ňom jazdiť aj 5 rokov. A rovnako rozmýšľa aj chudobný človek, ktorý si kúpi malé auto,“ povedal. „Bol by to extrémny zázrak pre Slovensko ako exportnú krajinu, ak by sa nás kríza nedotkla,“ uzavrel.
Nitrianske Sony si navzdory kríze pochvaľuje predvianočné obdobie.
„Momentálne výrazne zvyšujeme počet vyrobených televízorov na vianočný trh západnej, strednej a východnej Európy,“ povedal Ján Pop, generálny manažér závodu.
Samsung v Galante je opatrný. „Vzniká zložitá situácia na trhu spotrebnej elektroniky. Prudký pokles cien vytvára tlak na ziskovosť a núti výrobcov prehodnocovať stratégie,“ povedala Katarína Holecová z firmy. Siahnuť zamestnancom na platy či rušiť pracovné miesta sa nechystajú. Vo fabrike však „reorganizujú výrobu“.