Krachov aeroliniek pribúda

Desaťtisíce britských turistov uviazlo vo svojich dovolenkových destináciách po tom, čo tretia najväčšia cestovná kancelária v Anglicku vlastniaca aj aerolinky skrachovala. Toto leto sú podobné situácie už bežné.

Alitalia je najznámejšia, ale zďaleka nie ojedinelá obeť krízy leteckého priemyslu.Alitalia je najznámejšia, ale zďaleka nie ojedinelá obeť krízy leteckého priemyslu. (Zdroj: REUTERS)

BRATISLAVA. Na drahú ropu a znižujúci sa dopyt tento rok doplácajú aerolinky, ako aj ich klien­ti. Len za posledných osem dní skrachovali dve väčšie spoločnosti. div>

Naposledy to bola minulý piatok britská cestovná kancelária XL Leisure Group vlastniaca aj XL Airways. Vyše 80-tisíc dovolenkárov tak zostalo vo svojich dovolenkových destináciách, z ktorých sa teraz pokúšajú dopraviť domov. Dovolenku si bude musieť riešiť aj ďalších 200-tisíc ľudí, ktorí si ju už dopredu v cestovke zarezervovali.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Šéf skrachovanej firmy Phil Wyatt viní z krízy nárast ceny paliva a pokles dopytu. Jeho firma to vzdala potom, čo jej banky odmietli poskytnúť ďalšie prostriedky.

„Urobili sme všetko, čo sme mohli, ja aj ďalší riaditelia, aby sme zaistili pre spoločnosť potrebné prostriedky,“ uzavrel Wyatt.

XL je treťou najväčšou britskou cestovkou, minulý rok sa postarala o dovolenku pre 2,3 milióna ľudí. Tento rok sa vyše 80-tisíc jej klientov bude musieť z dovolenky prepraviť naspäť domov cez iné spoločnosti. Keďže aerolinky sú v nútenej správe, riešenie hľadá s konkurenčnými cestovkami a prepravcami britský Úrad pre civilné letectvo.

Aj v Španielsku a v Kanade

O riadený bankrot požiadal súd minulý pondelok aj španielsky prepravca Futura International Airways. Aj v tomto prípade firma uviedla ako dôvod problémov „vysoký a špekulatívny nárast cien paliva v posledných mesiacoch“.

SkryťVypnúť reklamu

Hneď po vyhlásení konkurzu zrušila firma svoje lety na 24 hodín, už v ten deň vyhlásila, že väčšinu pasažierov sa podarilo prepraviť vďaka iným spoločnostiam.

V krachu sa koncom augusta ocitol aj kanadský Zoom Airlines, ktorému tiež museli pomôcť dopraviť domov zhruba 4500 klientov konkurenčné aerolinky. Zvyšných 60-tisíc turistov, ktorí si budúce lety zarezervovali, sa bude pokúšať získať naspäť aspoň to, čo za letenku vopred zaplatili. O prácu príde zhruba 600 zamestnancov.

Alitalii už na dlh nedajú

Najznámejším príkladom krízy sektora je talianska Alitalia. Aj jej došli peniaze na benzín a zároveň aj ochota veriteľov predávať jej kerozín na dlh.

Šéf talianskeho ropného koncernu Eni Paolo Scaroni pre noviny la Repubblica povedal, že Alitalii už benzín bez zaplatenia vopred nepredá: „Ani keby ma o to žiadal sám Berslusconi alebo pápež,“ povedal.

SkryťVypnúť reklamu

Štyri odborové zväzy z deviatich už súhlasili s predajom spoločnosti novému vlastníkovi, čo by znížilo počet zamestnancov aeroliniek o tritisíc na približne 12 500. Zvyšných päť odborových zväzov však včera ešte váhalo.

Asociácia medzinárodnej leteckej dopravy (IATA) na svojej stránke tvrdí, že v septembri sa celoročný priemer cien ropy pohyboval na úrovni okolo 113 dolárov za barel, zatiaľ čo minulý rok to bolo okolo 73 dolárov za barel. „Kombinácia drahej ropy a klesajúceho dopytu ničí ziskovosť sektora. Očakávame za tento rok stratu vo výške 5,2 miliardy dolárov,“ povedal Giovanni Bisignani, riaditeľ IATA.

SkyEurope a Ryanair: My prežijeme

Ryanair hovorí, že na jar budú v Európe spolu s nimi len štyri nízkotarifné aerolinky. Sebavedomie nechýba ani SkyEurope.

SkryťVypnúť reklamu

Keď príde reč na drahé palivo, Ryanair tradične reaguje vyjadrením o problémoch, ktoré to môže spôsobiť druhým firmám, nie im.

V Európe by podľa Ryanairu po tejto zime mali ostať len štyri lowcostové aerolinky. Ryanair má byť medzi nimi.

Druhý významný hráč na Slovensku SkyEurope sa taktiež katastrofických vplyvov drahého paliva neobáva. Vysvetľuje, že podnikol všetky potrebné opatrenia na zníženie nákladov.

Nachystaní šetriť

„Nie výška doterajších ziskov, ale úroveň nákladovej základne bude rozhodujúca práve v období čoraz viac rastúcich nákladov. SkyEurope boli jedinou leteckou spoločnosťou v Európe, ktorá vykázala radikálne zníženie nákladovej základne už v prvom polroku svojho finančného roka,“ povedal hovorca spoločnosti Tomáš Kika.

Dodal, že firma má pripravený obchodný plán, podľa ktorého by mal byť budúci rok pre SkyEurope prelomový smerom k zisku. A to aj v prípade, ak by sa cena ropy dostala na 150 dolárov za barel.

SkryťVypnúť reklamu

Zisk ešte nepoznali

Nový manažment SkyEurope, ktorý prišiel s novým rozhodujúcim vlastníkom – investičnou skupinou York Capital, chcel prvý zisk už tento rok. To, že neprišiel, vysvetľuje firma práve tým, že ropa a teda aj kerozín rástli rýchlejšie, ako trhy čakali.

Prevádzkový riaditeľ slovenských aeroliniek Seagle Air Martin Štulajter potvdzuje, že situácia dnes nie je ľahká práve pre nízkotarifné letecké spoločnosti. „Keď si kúpite letenku napríklad v januári v lowcoste, už za ňu potom nezaplatíte viac. Pri charterových letoch spoločnosti klientom zvýšené náklady zvyknú priúčtovať,“ povedal Štulajter.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  2. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  5. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  6. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  7. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  8. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 558
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 274
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 708
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 057
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 215
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 928
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 838
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 419
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu