BRATISLAVA. Tohtoročná zima má medzi aerolinkami rozpútať boj o prežitie. Spoločnosti už teraz rušia niektoré linky či zvyšujú palivové príplatky.
Naposledy ohlásil zmenu SkyEurope, ktorý na zimu neotvorí svoje linky do Írska. Tí, ktorí tam pracujú, sa do Dublinu dostanú bez prestupu, len ak si kúpia letenku od Ryanairu. Svetová jednotka medzi nízkotarifnými aerolinkami je zároveň najväčším konkurentom SkyEurope v súťaži o cestujúcich zo Slovenska.
SkyEurope tvrdí, že dôležitým dôvodom pre stop írskym destináciám je letecký benzín. Ten je problémom najmä pri dlhších trasách, akými sú aj lety zo Slovenska do Írska. Palivo pri nich tvorí pomerovo väčšiu časť nákladov ako pri kratších letoch. „Palivo tvorí takmer štvrtinu nákladov, jeho rastúce ceny sa prejavujú najmä na dlhých letoch, medzi ktoré patria aj tie do Corku a Dublinu,“ vysvetľuje hovorca SkyEurope Tomáš Kika.
Slováci sa budú vracať z Írska
Drahší kerosín však nie je jediný dôvod zrušenia letov do Corku a Dublinu. „V Írsku je badateľná recesia. Vidíme, že mnohí pracujúci sa vracajú naspäť. Preto očakávame, že cestujúcich, ktorí by chceli v zime využiť spojenie, bude tento rok menej,“ povedal Kika.
Ingrid Šemnická, ktorá pracuje tridsať kilometrov od Dublinu, v meste Naas, hovorí, že má podobnú skúsenosť. „Keď sme pred dvoma rokmi prišli, nebol problém nájsť si v Írsku prácu aj s nulovou angličtinou, dnes je to úplne inak,“ hovorí Ingrid. Dodáva, že po novom si niektorí záujemcovia ani s priemernou angličtinou nemôžu v Írsku prácu nájsť ani po roku. Zmeny na trhu leteniek sa jej však nepáčia, pretože si už nebude môcť vyberať. „Nerada by som cestovala okľukou cez Budapešť,“ povedala. SkyEurope sa kritike bráni vysvetlením, že nie je jediná firma, ktorá musí rušiť menej rentabilné linky.
Ryanair napríklad zrušil základňu vo Valencii a v zime nebude lietať do Budapešti.
Lietajú pomalšie
Drahšie palivá a šetrnejší spotrebitelia, ktorých vystrašili reči o globálnej kríze, ešte viac zostrujú konkurenčný boj aeroliniek. Na zákazníkov a lojalitu zamestnancov v ňom firmy útočia aj ponižovaním konkurencie. Ryanair, ktorý sa nevie zmieriť so silou SkyEurope v strednej Európe, napríklad hovorí o predpoklade, že pri terajších cenách palív zostanú v Európe len štyri letecké spoločnosti. SkyEurope medzi ne nepočíta, túto zimu svojmu konkurentovi Ryanair predpovedá nešťastný koniec.
Hovorca pôvodom slovenskej firmy na to reaguje bonmotom o zime, ktorá len ukáže, ktoré aerolínie sú naozaj nízkonákladové. „Práve nízke náklady budú kľúčové na prečkanie takého náročného obdobia, ako je táto zima,“ hovorí Kika. V čom je podľa neho sila SkyEurope? Napríklad vedia byť lacnejší, lebo lietajú pomalšie a plynulejšie. Majú iba jeden typ lietadla a tým aj nižšie náklady na tréning.