BRATISLAVA. Najdôležitejším kritériom na výber víťaza v tendri na elektronické mýto je cena. Napriek tomu Národná diaľničná spoločnosť vylúčila zo súťaže dve konzorciá pre neobvykle nízku cenu – taliansko-slovenské konzorcium Slovakpass a švajčiarsko-slovenské spojenie firiem pod názvom Tossy.
Štát sa môže brániť
Nepriamo postupu štátnej diaľničnej spoločnosti vyjadril podporu premiér Fico. Povedal, že ak firmy umelo nastavia nízke ceny, potom sa ich snažia zvýšiť dodatkami k zmluvám. „Musím sa spýtať, či je správne, ak niekto ide do tendra s cenou, ktorá je hlboko pod reálne možnosti, a potom to dopadne tak, že dobehne s 50 či 70 dodatkami,“ povedal premiér.
Podľa právnika Radoslava Procházku však existujú pre štát možnosti, ako čo najlepšie zabezpečiť, aby víťaz dodržal to, čo v ponuke sľúbil. „Je to vždy otázkou nastavenia zmluvných parametrov. Zmluvy sa dajú urobiť tak, aby bol štát proti takémuto prípadnému vydieraniu dostatočne chránený,“ povedal právnik.
Podľa neho možno v krajnom prípade aj odstúpiť od zmluvy. No pre štát to nemá veľký význam, ak chce, aby mýtny systém naozaj fungoval. Vláda však môže veľmi účinne využívať finančné sankcie.
S tým súhlasí aj Richard Ďurana z inštitútu Iness. „V každej zmluve sa dá zazmluvniť penále za neplnenie záväzkov. Alebo sa napríklad môže uviesť, že zvýšené náklady idú len na ťarchu dodávateľa,“ povedal Ďurana.
Dodatky sú pritom bežná obchodná prax. „Štát aj víťaz nimi reagujú na zmenené podmienky,“ vysvetlil Ďurana.
Na obavy premiéra, že by sa špekulatívne nízka cena zvýšila dodatkami k zmluvám, Ďurana reaguje takto: „Na dodatku sa musia dohodnúť obe zmluvné strany. Preto si neviem predstaviť, že by štát pristúpil na podpísanie dodatku bez odôvodnenia.“
Dodatkami sa riešia len detaily
Odborník na projekty verejno–súkromného partnerstva (PPP) Peter Chovanec z Dexia banky zasa vysvetľuje, že v obchodných vzťahoch by sa dodatky nemali týkať podstatných vecí. „Ak pri výstavbe diaľnice treba postaviť dodatočne nejaký spevňujúci múrik, to, samozrejme, zvýši cenu diela. Ale nemalo by to byť niečo zásadné,“ povedal.
Dodatky by teda mali riešiť detaily. Treba si preto dávať pozor na to, aby „niektorí uchádzači nerátali s tým, že sa cez dodatky nakoniec nejako dohodnú,“ upozorňuje Chovanec.
Vyradené konzorcium Slovakpass tvrdí, že výstavbu mýtneho systému zabezpečí za 19 miliárd korún (630 miliónov eur). Je to približne o 6,5 miliardy (200 miliónov eur) menej, ako ponúka francúzsko-slovenský SanToll. Ten má momentálne k výhre najbližšie, lebo ho zo súťaže nikto nevyradil a zostal v nej jediný.
Druhý vyradený uchádzač pre prinízku cenu, konzorcium Tossy, je oproti najdrahšiemu SanTollu lacnejšie o šesť miliárd korún.
Národná diaľničná pri obhajobe svojich argumentov však dostala silný tromf. Jej výhrady k nereálnym cenám potvrdil Úrad pre verejné obstarávanie.
O tom, kto súťaž vyhrá, zatiaľ nie je rozhodnuté. Postup Národnej diaľničnej spoločnosti teraz totiž preveruje súd.
Kamióny a autobusy mali elektronicky začať platiť mýto od začiatku budúceho roka. Oficiálne miesta už pripúšťajú, že sa tento pôvodný termín nedá stihnúť.