BRATISLAVA. Najprv boli v špeciálnom režime, v ktorom sú práva vlastníkov oslabené, pozemky pod 150 kilometrami diaľnic. Dnes je ich už trikrát viac. Vo všetkých prípadoch ide o pôdu, ktorú môže štát používať bez toho, aby za ňu najprv zaplatil. Účelom má byť urýchlenie výstavby diaľnic.
Úseky pod plánovanými 290 kilometrami diaľnic a rýchlostných ciest sa do zákona dostali pred dvoma týždňami cez nový cestný zákon.
Minister dopravy Ľubomír Vážny tak nemusel vysvetľovať účel rozšírenia počtu protežovaných úsekov, cez poslanecký návrh Petra Pelegriniho sa to podarilo urobiť potichu.
Okľukou k vyvlastňovaniu
„Predložil som ho na základe dohody s ministerstvom dopravy a aj som sa s ním stotožnil,“ vysvetlil poslanec Pelegrini za Smer.
Keďže zmeniť bolo treba len prílohu zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach, zdá sa mu logické presadiť ju poslaneckým zákonom.
Richard Drutarovský z Iniciatívy za spravodlivé vyvlastňovanie si skôr myslí, že minister Vážny volil cestu poslaneckého návrhu, lebo so svojím vlastným návrhom narazil na kritiku. „Minister asi už nechcel čeliť medializácii tohto problému a aby to bolo spájané s jeho menom,“ povedal. Zákon je totiž obohatený o približne rovnaké úseky diaľnic, ako to pôvodne Vážny chcel.
Drutarovský pripomína, že minister zákon na začiatku obhajoval potrebou urýchliť stavbu D 1, teda zhruba 150 kilometrov. V tomto prípade už podľa neho zmena zákona na urýchlenie nie je potrebná.
Poslanec Pelegrini argumentuje, že postaviť treba aj ostatné diaľnice a rýchlostné cesty, nielen D 1. „Ani by som nepovedal, že sa teraz nejako mení priorita v urýchlení výstavby jednotlivých úsekov diaľnic,“ povedal.
Občania sa podľa neho nemajú čoho báť, pretože rozšírenie neznamená, že sa nový zákon bude používať aj na ďalších úsekoch. „Skôr je to prevencia,“ povedal. Zákon by sa podľa neho mal využiť len vtedy, ak by sa vyskytli problémy. „Je to skôr taká výstraha pre možných špekulantov a kšeftárov, ktorí by sa chceli o pozemky so štátom sporiť a vydierať,“ povedal.
V Čadci sa boja
Občania Čadce to však vnímajú inak. Aj ich sa totiž po novom zákon bude týkať. Má tade viesť diaľnica zo Žilina do Poľska.
„Je to arogancia štátnej a úradnej moci, je to štátom povolené výpalníctvo,“ povedal jeden z dotknutých Čadčanov Ján Krkoška pre portál vyvlastnenie.sk.
„Vykradnú ťa, prečítajú ti zákony. Nevieš, o čom s tebou hovoria, dá sa s nimi rozprávať hádam len prostredníctvom advokáta,“ komentuje ďalej dotknutý obyvateľ Čadčan.
Na strach majú majitelia pozemkov v Čadci podľa aktivistu Drutarovského nárok. „Bolo tam vydané územné rozhodnutie, ktoré zatiaľ nie je právoplatné,“ povedal. Keď bude, štátu stačí ponúknuť vlastníkovi pozemku sumu. Ak s ňou nebude súhlasiť, investor môže prísť aj s buldozérom.
Riešiť má súd
Zákon o opatreniach na urýchlenie výstavby diaľnic je v súčasnosti na podnet opozičných poslancov na Ústavnom súde.
Napriek tomu, pri hlasovaní o Pelegriniho návrhu zdvihli ruky za aj mnohí opoziční poslanci. „Nikto nie je proti tomu, aby sa prijali opatrenia na výstavbu diaľnic. Nesúhlasíme však so spôsobom, akým sa to robí,“ povedal bývalý minister dopravy Pavol Prokopovič.
Drutarovský sa však domnieva, že spôsob, akým sa zákon schvaľoval, bol zámerný. „Zjavne oklamali svojich kolegov aj z koalície, aj z opozície,“ povedal.