Problémom sa vyhla len Honda

V General Motors, vo Forde a v Chrysleri rozmýšľajú, ako sa mohli Američania tak rýchlo obrátiť od veľkých a na palivo náročných k malým šetrným vozidlám.

BRATISLAVA, DETROIT. Benzín, ktorý aj po zdražení stojí len polovicu toho čo v Európe, spôsobuje americkým automobilkám vážne problémy. Tie na nižšie predaje ich výrobkov reagujú zatváraním fabrík, prepúšťaním či dokonca výpredajom značiek.

Kríza, ktorá sektor postihla, našla giganty nepripravené. V čase, keď im padá odbyt, zároveň priznávajú, že dopyt po autách s malou spotrebou nie sú schopné uspokojiť.

Oproti minulému roku si Američania podľa stránky Edmunds.com kúpili o takmer 300-tisíc áut menej, čo je pätinový pokles. Mínusy si pripísali takmer všetci najväčší výrobcovia áut v USA. Výnimkou je Honda.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Hummer na predaj

To, akú krízu americké automobilky zažívajú, ilustruje situácia General Motors. Ten už v máji tohto roka informoval, že štvrtina jeho robotníkov prijala ponuku na odchod z firmy.

Denník Wall Street Journal dokonca s odvolaním sa na zdroj z prostredia firmy tvrdí, že automobilka chce rozpredávať svoje značky. Malo ísť o Saturn Saab a údajne o tri ďalšie, ktorým sa nedarí aj napriek investíciám do ich nových úspornejších modelov.

Šéf predaja automobilky Mark LaNeve sa snaží situáciu upokojiť tým, že v skutočnosti sa podľa neho len zvažuje predaj značky Hummer. „Je pravda, že neustále sledujeme náš plán na zlepšenie predaja a ziskovosti pre Saturn a ďalšie naše značky. Toto sa však deje doslova každý deň počas celého roka,“ povedal LaNeve.

SkryťVypnúť reklamu

Ide o to, kto klesne najmenej

General Motors si aj po poklese predaja áut udržal prvenstvo na americkom trhu. Na trhu však strácali aj ostatní.

Zatiaľ čo General Motors predal oproti minulému roku o osem percent menej áut, jeho americkí rivali si pohoršili ešte viac. Ford padol o 19 percent a Chrysler padol oproti minulému roku až o 30 percent.

Prepad spôsobil najmä nízky záujem o autá s veľkou spotrebou, zatiaľ čo tie úspornejšie si zákazníci často nemohli kúpiť. LaNeve tvrdí, že General Motors mohol predať o 40-tisíc áut viac, keby dokázal na trh dodať potrebné autá. Fordu sa míňa jeho obľúbený model Focus, zatiaľ čo v máji z neho predal vyše 30-tisíc kusov, v júni to už bolo len 18-tisíc. „Nedostatok áut v júni významne ovplyvnil predaj. Zmenilo to prístup dílerov k trhu. Videli sme to v transakčných cenách a obchodných praktikách,“ povedal Jim Farley, šéf marketingu automobilky Ford.

SkryťVypnúť reklamu

Američania sa boja

V problémoch nie je len detroitská trojka, ale aj jej konkurenti. Japonskej Toyote, ktorá už dlho bojuje o primát svetovej jednotky, sa nepodarilo udržať predaj, v Amerike klesla o 12 percent. „Díleri jednoducho nemali dostatok úsporných áut na predaj,“ zhodnotil Jesse Toprak, analytik Edmunds.com. Zdá sa, že zásoby mala pripravené Honda, ktorej sa ako jedinej z prvej šestky podarilo zvýšiť predaj o 14-percent.

Predstavitelia automobiliek sa však zhodnú, že za nižšími predajmi nie je len drahší benzín a nedostatok úsporných áut na trhu. „Americkí kupujúci sú pod veľkým tlakom. Pri veľkých nákupoch sú preto neistí,“ povedal Farley. LaNeve z GM s ním súhlasí: „Obávajú sa zmien na trhu nehnuteľností, rastu cien a vyššej nezamestnanosti.“

SkryťVypnúť reklamu

Čo si Američania kupujú dnes

V júni sa najlepšie predávala Honda Accord. Predalo sa jej takmer 40­tisíc kusov.

2. miesto pripadlo Honde Civic ­ vyše 37­tisíc predaných áut.

Tretiu priečku obsadila Toyota Corolla, ktorú si kúpilo vyše 36­tisíc Američanov.

4. Toyota Camry ­ s počtom predaných kusov takmer 36­tisíc. Až za ňou nasleduje Ford F­150. Za Camry zaostáva o 10­tisíc predaných áut.

Zdroj: www.edmuns.com


Kliknite - obrázok zväčšíte.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  5. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  6. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  7. Probiotiká nie sú len na trávenie
  8. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 421
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 046
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 695
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 3 500
  5. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 3 065
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 693
  7. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 1 681
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 601
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu