BRATISLAVA, DETROIT. Benzín, ktorý aj po zdražení stojí len polovicu toho čo v Európe, spôsobuje americkým automobilkám vážne problémy. Tie na nižšie predaje ich výrobkov reagujú zatváraním fabrík, prepúšťaním či dokonca výpredajom značiek.
Kríza, ktorá sektor postihla, našla giganty nepripravené. V čase, keď im padá odbyt, zároveň priznávajú, že dopyt po autách s malou spotrebou nie sú schopné uspokojiť.
Oproti minulému roku si Američania podľa stránky Edmunds.com kúpili o takmer 300-tisíc áut menej, čo je pätinový pokles. Mínusy si pripísali takmer všetci najväčší výrobcovia áut v USA. Výnimkou je Honda.
Hummer na predaj
To, akú krízu americké automobilky zažívajú, ilustruje situácia General Motors. Ten už v máji tohto roka informoval, že štvrtina jeho robotníkov prijala ponuku na odchod z firmy.
Denník Wall Street Journal dokonca s odvolaním sa na zdroj z prostredia firmy tvrdí, že automobilka chce rozpredávať svoje značky. Malo ísť o Saturn Saab a údajne o tri ďalšie, ktorým sa nedarí aj napriek investíciám do ich nových úspornejších modelov.
Šéf predaja automobilky Mark LaNeve sa snaží situáciu upokojiť tým, že v skutočnosti sa podľa neho len zvažuje predaj značky Hummer. „Je pravda, že neustále sledujeme náš plán na zlepšenie predaja a ziskovosti pre Saturn a ďalšie naše značky. Toto sa však deje doslova každý deň počas celého roka,“ povedal LaNeve.
Ide o to, kto klesne najmenej
General Motors si aj po poklese predaja áut udržal prvenstvo na americkom trhu. Na trhu však strácali aj ostatní.
Zatiaľ čo General Motors predal oproti minulému roku o osem percent menej áut, jeho americkí rivali si pohoršili ešte viac. Ford padol o 19 percent a Chrysler padol oproti minulému roku až o 30 percent.
Prepad spôsobil najmä nízky záujem o autá s veľkou spotrebou, zatiaľ čo tie úspornejšie si zákazníci často nemohli kúpiť. LaNeve tvrdí, že General Motors mohol predať o 40-tisíc áut viac, keby dokázal na trh dodať potrebné autá. Fordu sa míňa jeho obľúbený model Focus, zatiaľ čo v máji z neho predal vyše 30-tisíc kusov, v júni to už bolo len 18-tisíc. „Nedostatok áut v júni významne ovplyvnil predaj. Zmenilo to prístup dílerov k trhu. Videli sme to v transakčných cenách a obchodných praktikách,“ povedal Jim Farley, šéf marketingu automobilky Ford.
Američania sa boja
V problémoch nie je len detroitská trojka, ale aj jej konkurenti. Japonskej Toyote, ktorá už dlho bojuje o primát svetovej jednotky, sa nepodarilo udržať predaj, v Amerike klesla o 12 percent. „Díleri jednoducho nemali dostatok úsporných áut na predaj,“ zhodnotil Jesse Toprak, analytik Edmunds.com. Zdá sa, že zásoby mala pripravené Honda, ktorej sa ako jedinej z prvej šestky podarilo zvýšiť predaj o 14-percent.
Predstavitelia automobiliek sa však zhodnú, že za nižšími predajmi nie je len drahší benzín a nedostatok úsporných áut na trhu. „Americkí kupujúci sú pod veľkým tlakom. Pri veľkých nákupoch sú preto neistí,“ povedal Farley. LaNeve z GM s ním súhlasí: „Obávajú sa zmien na trhu nehnuteľností, rastu cien a vyššej nezamestnanosti.“
Čo si Američania kupujú dnes
V júni sa najlepšie predávala Honda Accord. Predalo sa jej takmer 40tisíc kusov.
2. miesto pripadlo Honde Civic vyše 37tisíc predaných áut.
Tretiu priečku obsadila Toyota Corolla, ktorú si kúpilo vyše 36tisíc Američanov.
4. Toyota Camry s počtom predaných kusov takmer 36tisíc. Až za ňou nasleduje Ford F150. Za Camry zaostáva o 10tisíc predaných áut.
Zdroj: www.edmuns.com
Kliknite - obrázok zväčšíte.