BRATISLAVA. Už je to rok, čo premiér Robert Fico predstavil myšlienku, že východ a západ krajiny bude spájať diaľnica už v roku 2010. Chuť stavať diaľnice rýchlo a cez úver od staviteľa, cez takzvané verejnosúkromné partnerstvo, ostala, ale termín 2010 už vládni činitelia spomínajú málo.
„Do konca volebného obdobia musí byť dokončené severné diaľničné prepojenie medzi Bratislavou a Košicami,“ povedal premiér približne pred rokom. Dnes premiér spomína viac záväzky, ktoré vyplývajú z programového vyhlásenia vlády. Podľa neho má vláda zabezpečiť vybudovanie 100 kilometrov diaľnic a rýchlostných ciest. Premiér dnes vysvetľuje, že skorší termín dokončenia je D1 záväzkom navyše.
Viditeľné je už aj meškanie tendrov. Pôvodne chcel minister dopravy Ľubomír Vážny podpisovať zmluvu s prvým koncesionárom tento rok v máji. Kto a za koľko bude bude stavať 75 kilometrov D1 medzi Martinom a Prešovom, zďaleka nie je jasné.
Kde sú tendre dnes
Hovorca ministerstva dopravy Marián Jánošík najnovšie hovorí, že zmluvu s koncesionárom by mohli uzatvoriť v januári budúceho roka.
Ministerstvo v súčasnosti rokuje už len s dvoma finalistami tendra. Ide o konzorciá, ktorých členmi sú v jednom prípade napríklad Skanska a v druhom Doprastav a Váhostav. Vláda si pri ňom vyberá nielen dodávateľa, ale dohoduje sa aj cena a aj podmienky, za akých má firma diaľnicu dodať.
„Mali by byť hotové geologické prieskumy, projekty ku stavebnému povoleniu, už má byť určená trasa, ako aj všetky kritériá, ako diaľnice majú vyzerať,“ vysvetľuje opozičný poslanec Stanislav Janiš. Minister Vážny v júni priznal, že dialóg sa nevyvíja tak, ako si predstavoval, čím vysvetlil ďalšie šesťtýždňové posunutie súťaže o prvý balík.
„Ide predovšetkým o stupeň pripravenosti geologického prieskumu, ktorý by si v prípade kratšieho času s najväčšou pravdepodobnosťou vyžiadal vyšší takzvaný faktor rizika,“ povedal hovorca ministerstva Marián Jánošík.
Dodal, že väčšie riziko by potom koncesionár mohol premietnuť vo vyššej cene.
Hrozí predraženie
Geologický prieskum je podľa Janiša základom celej výstavby diaľnic. „Keďže úseky sú pomerne náročné, je tam veľa mostov či viaduktov, geologický prieskum je alfou a omegou celého projektu,“ povedal. Bez dobrého prieskumu sa podľa neho nedá ani viesť kvalitný koncesný dialóg. „Pravdepodobne majú problémy preto, že geologický prieskum nie je urobený tak, ako má byť, teda v potrebnom rozsahu. Svedčí to o amatérskej príprave,“ kritizoval Janiš, ktorý už viackrát vyčítal ministerstvu, že geologický prieskum zadalo ministerstvo priamo a nevyhlásilo naň verejnú súťaž.
Pripomenul, že projekty verejnosúkromného partnerstva diaľnice predražujú. „Treba zvážiť, či takéto predraženie stojí za takzvané urýchlenie,“ povedal. Keďže rok 2010 je podľa neho nereálny, mohol si štát radšej zobrať úver. „Takto je to len mrhanie peňazí,“ povedal Janiš.
Ostatné tendre plynulejšie
Štát ďalej pracuje aj na ďalších úsekoch spojenia západu a východu.
„V rámci druhého balíka PPP projektov začneme na budúci týždeň koncesný dialóg,“ povedal Jánošík. Úseky v tomto balíku sú podľa neho stavebnotechnicky najmenej náročné. Preto predpokladá, že zmluvu na druhý balík podpíše ministerstvo do konca tohto roka. „Na tretí balík nám boli minulý týždeň doručené doklady od štyroch záujemcov. V súčasnosti skúmame, či spĺňajú podmienky účasti dané zákonom a oznámením,“ Jánošík.
Na zdržaniach, ktoré spôsobili spomalenie, sa podieľalo aj ministerstvo dopravy. Po tom, čo minister Vážny rozhodol, koho zavolá do finále tendra na prvý balík ciest, sa jedno z konzorcií sa odvolalo na Úrad pre verejné obstarávanie. Ten mu dal za pravdu a vrátil ho do súťaže. Ministerstvo podalo na úrad žalobu, ktorú napokon bez vysvetlenia stiahlo.
Do tendra zasiahol aj minister financií Ján Počiatek. Ten predstavy ministerstva o výbere koncesionára hodnotil o niekoľko týždňov dlhšie, než sa predpokladalo. Aj výsledok koncesného dialógu musí prejsť schválením jeho ministerstva.
Tri balíky D1
1. balík – 75 kilometrov medzi Martinom a Prešovom. Súťažia o ne dve konzorciá. Prvé v zložení francúzskej firmy Vinci a švédskej Skanska. Proti nemu stojí francúzsky Bouygues v konzorciu s viacerými firmami – medzi nimi Váhostav a Doprastav.
2. balík – rýchlostná cesta medzi Nitrou a Tekovskými Nemcami. Ide o približne 50 kilometrov cesty.
3. balík – zahŕňa približne 29 kilometrov D1. Ide konkrétne o úseky od Hričovského Podhradia po Dubnú skalu, kde sa nachádza niekoľko tunelov.
Rýchle diaľnice sú dobrá vec, ale vzhľadom na to, že do roku 2010 nebudú, mohol si štát radšej zobrať úver, ako ísť do neznáma.
Stanislav Janiš, poslanec za SDKÚ
Kliknite - obrázok zväčšíte.