Pre oceliarne nastali dobré časy

Desať­ až 20 tisíc. O toľko môžu vzrásť ceny nových áut. To však len vtedy, ak by sa na cenovkách áut v plnej miere zohľadnila aj rastúca cena ocele. Zatiaľ takýto pesimistický scenár nehrozí.

Vyrobiť auto bude automobilky stáť viac peňazí než doteraz. Oceľ totiž za rok zdražela takmer dvojnásobne.Vyrobiť auto bude automobilky stáť viac peňazí než doteraz. Oceľ totiž za rok zdražela takmer dvojnásobne. (Zdroj: ILUSTRAČNÉ SME – PETER ŽÁKOVIČ)

Desať­ až 20 ­tisíc. O toľko môžu vzrásť ceny nových áut. To však len vtedy, ak by sa na cenovkách áut v plnej miere zohľadnila aj rastúca cena ocele. Zatiaľ takýto pesimistický scenár nehrozí.

BRATISLAVA. Jeden z najväč­ších výrobcov ocele spoločnosť Arcelor Mittal ohlásila 60–percentné zvýšenie cien ocele. V Európe firma kontroluje približne 50 percent trhu.

Cena ocele však už dlhší čas stúpa. Za posledný rok sa takmer zdvojnásobila. Zatiaľ čo v júni minulého roka stála jedna tona takmer 500 eur, dnes je to vyše 800 eur.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Pre automobilový priemysel, na ktorom stojí a padá slovenská ekonomika, to znamená zvýšenú záťaž. Otázkou je, koľko z nákladov na výrobu auta tvorí oceľ a o koľko tak jej zdraženie môže zvýšiť cenu nových áut.

„Ak vezmeme do úvahy, že dve tretiny hmotnosti osobného auta tvorí železo a oceľ, tak v priemernom aute je menej ako tona ocele. Pri takomto raste cien by sa cena auta mohla zvýšiť o zhruba desať­ až 20­tisíc korún,“ povedal Radovan Ďurana z inštitútu Iness.

Obyčajná aritmetika tu však neplatí. Aspoň krátkodobo.

Naše automobilky ceny nebudú zvyšovať

Napríklad v žilinskej Kii sa oceľ na výrobných nákladoch podieľa zhruba tromi percentami. Automobilka sa však ceny pre oceľ dvíhať nechystá. Podľa jej hovorcu Dušana Dvořáka kórejská spoločnosť síce zaznamenala zvýšenie cien ocele od dodávateľov, nejde však až o takú výraznú položku, o akej hovorila spoločnosť Arcelor Mittal.

SkryťVypnúť reklamu

Podobne ako Kia, aj Volkswagen zdražovanie ocele zaznamenal. „Zvýšenie cien sa niekedy v budúcnosti dotkne aj Volkswagenu. V súčasnosti v spoločnosti prebieha veľké množstvo opatrení, ktoré majú zabezpečiť absorbovanie týchto vplyvov do maximálnej možnej miery,“ povedal hovorca bratislavského závodu nemeckej automobilky Vladimír Machalík.

Všetko sa ukáže neskôr

Mária Nováková zo Združenia automobilového priemyslu Slovenska hovorí, že drahšia oceľ bude najprv problémom pre výrobcov komponentov pre automobilový priemysel. „Tí majú zazmluvnené svoje dodávky s odberateľmi,“ povedala. Ani po vypršaní starých kontraktov sa drahšia oceľ záujemcov o kúpu nového auta nemusí týkať. Podľa Novákovej je totiž stále priestor na iné riešenia. „Bude to záležať napríklad od toho, ako automobilky dokážu predajom jednej skupiny modelov vyvážiť straty iných druhov modelov,“ povedala.

SkryťVypnúť reklamu

O tom, že automobilky prenesú vyššie náklady na oceľ na kupujúcich, pochybuje aj Vladimír Vaňo, analytik Volksbank. „Do akej miery sa nákladové tlaky premietnu do konečných cien, ovplyvní relatívne intenzívna konkurencia a slabší rast trhu s novými automobilmi,“ povedal Vaňo.

Ďurana si myslí, že sa v tomto smere o odbyt našich automobiliek netreba báť. Vyvážame totiž najmä do západných krajín Európy. Ak by aj ceny áut vzrástli pre drahšiu oceľ, pre kupujúcich na Západe by išlo len o mierne zdražovanie, čo by nemalo našim automobilkám spôsobiť problémy s odbytom.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  2. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  5. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  6. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  7. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  8. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 532
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 200
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 702
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 3 895
  5. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 958
  6. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 2 824
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 803
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 469
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu