Desať až 20 tisíc. O toľko môžu vzrásť ceny nových áut. To však len vtedy, ak by sa na cenovkách áut v plnej miere zohľadnila aj rastúca cena ocele. Zatiaľ takýto pesimistický scenár nehrozí.
BRATISLAVA. Jeden z najväčších výrobcov ocele spoločnosť Arcelor Mittal ohlásila 60–percentné zvýšenie cien ocele. V Európe firma kontroluje približne 50 percent trhu.
Cena ocele však už dlhší čas stúpa. Za posledný rok sa takmer zdvojnásobila. Zatiaľ čo v júni minulého roka stála jedna tona takmer 500 eur, dnes je to vyše 800 eur.
Pre automobilový priemysel, na ktorom stojí a padá slovenská ekonomika, to znamená zvýšenú záťaž. Otázkou je, koľko z nákladov na výrobu auta tvorí oceľ a o koľko tak jej zdraženie môže zvýšiť cenu nových áut.
„Ak vezmeme do úvahy, že dve tretiny hmotnosti osobného auta tvorí železo a oceľ, tak v priemernom aute je menej ako tona ocele. Pri takomto raste cien by sa cena auta mohla zvýšiť o zhruba desať až 20tisíc korún,“ povedal Radovan Ďurana z inštitútu Iness.
Obyčajná aritmetika tu však neplatí. Aspoň krátkodobo.
Naše automobilky ceny nebudú zvyšovať
Napríklad v žilinskej Kii sa oceľ na výrobných nákladoch podieľa zhruba tromi percentami. Automobilka sa však ceny pre oceľ dvíhať nechystá. Podľa jej hovorcu Dušana Dvořáka kórejská spoločnosť síce zaznamenala zvýšenie cien ocele od dodávateľov, nejde však až o takú výraznú položku, o akej hovorila spoločnosť Arcelor Mittal.
Podobne ako Kia, aj Volkswagen zdražovanie ocele zaznamenal. „Zvýšenie cien sa niekedy v budúcnosti dotkne aj Volkswagenu. V súčasnosti v spoločnosti prebieha veľké množstvo opatrení, ktoré majú zabezpečiť absorbovanie týchto vplyvov do maximálnej možnej miery,“ povedal hovorca bratislavského závodu nemeckej automobilky Vladimír Machalík.
Všetko sa ukáže neskôr
Mária Nováková zo Združenia automobilového priemyslu Slovenska hovorí, že drahšia oceľ bude najprv problémom pre výrobcov komponentov pre automobilový priemysel. „Tí majú zazmluvnené svoje dodávky s odberateľmi,“ povedala. Ani po vypršaní starých kontraktov sa drahšia oceľ záujemcov o kúpu nového auta nemusí týkať. Podľa Novákovej je totiž stále priestor na iné riešenia. „Bude to záležať napríklad od toho, ako automobilky dokážu predajom jednej skupiny modelov vyvážiť straty iných druhov modelov,“ povedala.
O tom, že automobilky prenesú vyššie náklady na oceľ na kupujúcich, pochybuje aj Vladimír Vaňo, analytik Volksbank. „Do akej miery sa nákladové tlaky premietnu do konečných cien, ovplyvní relatívne intenzívna konkurencia a slabší rast trhu s novými automobilmi,“ povedal Vaňo.
Ďurana si myslí, že sa v tomto smere o odbyt našich automobiliek netreba báť. Vyvážame totiž najmä do západných krajín Európy. Ak by aj ceny áut vzrástli pre drahšiu oceľ, pre kupujúcich na Západe by išlo len o mierne zdražovanie, čo by nemalo našim automobilkám spôsobiť problémy s odbytom.