Holčík: Zákazníci viac vedia

Sony na Slovensku patrí medzi významných exportérov. Vstup do eurozóny firme zjednoduší nákupy. Z pohľadu zákazníkov budú ceny výrobkov firmy lepšie porovnateľné. Hovorí generálny riaditeľ Sony Slovakia ĽUBOMÍR HOLČÍK.

(Zdroj: SME – PAVOL FUNTÁL)

Čo k nám v roku 1996 Sony prilákalo?

„Najmä dostupnosť pracovnej sily.“

V tomto roku bola umiestnená druhá významná investícia Sony v Nitre. Nemotivovala firmu štátna pomoc?

„Nebolo nič výnimočné, čo by Slovensko ponúklo pre Sony oproti Poľsku či Maďarsku. Bolo to skôr o flexibilite. Slovenské štátne orgány správne zareagovali.“

Štatistiky zaznamenali zhoršenie podnikateľského prostredia. Vládne tu medzi podnikateľmi určitá skepsa.

„Sony nedávno otvorilo svoju najväčšiu európsku fabriku na LCD v Nitre. Tam skepsa nie je. U nás je skôr optimizmus, čo sa týka dopytu po našich výrobkoch. O našom optimizme vypovedá aj to, že pôvodná investícia sa rozšírila o distribučné centrum pre strednú a východnú Európu, ako aj Rakúsko.“

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Podnikatelia sa sťažujú na nedostatok kvalifikovanej pracovnej sily. Čelíte podobným problémom?

„Áno. Pôvodne sa o novej fabrike rozmýšľalo v Trnave, využila by sa tak synergia znalostí ľudí, ktorí tam sú. Vzhľadom na rastúcu konkurenciu na trhu práce sme sa rozhodli postaviť radšej väčšiu fabriku v Nitre s maximálnym využitím našich zamestnancov z Trnavy.“

V Nitre je to lepšie?

„Vývoj v regióne je veľmi rýchly. Nezamestnanosť tam v priebehu roka klesla zo 16 na 6 percent. Pôvodne sme plánovali zamestnanať tritisíc ľudí, ale pribudlo logistické centrum. Takže ich bude viac. Plánovaná kapacita závodu je medzi troma až štyrmi miliónmi televízorov.“

Niektoré firmy sa podieľajú na príprave nového zákona o odbornom vzdelávaní. Zapojíte sa?

SkryťVypnúť reklamu

„Mám informáciu, že v Nitre sa na tom podieľajú.“

Ceny elektroniky na našom trhu v poslednom čase klesali. Čo to spôsobilo?

„Ceny sa menia predovšetkým na základe konkurenčných tlakov. Debata o posilňujúcej sa korune len sčasti vplýva na cenu. Samozrejme, zlacňuje to nákup a je to zarátané v našich kalkuláciách, aj keď pri našom objeme, samozrejme, nepracujeme s denným kurzom, ale s kurzom, ktorý je fixovaný na nejaké obdobie.“

Čo Sony na Slovensku prinesie euro?

„Zjednodušenie procesu našich nákupov, lebo sa realizujú v eurách. Budeme tiež viditeľnejší pre našich zákazníkov. Naše ceny sú však už aj dnes porovnateľné s ktorýmkoľvek iným štátom. Rozdiely vychádzajú skôr z rôznych lokálnych poplatkov.“

Nakupuje sa na Slovensku čoraz viac elektroniky?

SkryťVypnúť reklamu

„Nárast celkového trhu v hodnote nebol taký výrazný – okolo päť percent za celý trh s elektronikou. No čo sa týka počtu kusov, tam je jasne vidieť pokles cien. To znamená, že výrobky sú stále dostupnejšie pre zákazníka a zároveň obsahujú viac technológie. Najviac sa to prejavilo pri LCD televízoroch.“

O koľko zlacneli?

„Priemerne ich ceny klesli o 20 až 30 percent. Pri ostatných produktoch to nie je také výrazné. Plazmy a LCD kompletne prevalcovali tradičné technológie.“

Pôjdu ceny ďalej dole, aký je výhľad?

„Myslíme si, že tempo zlacňovania LCD televízorov sa výrazne spomalí. Na druhej strane zákazník môže očakávať pridanú hodnotu v použití nových technológii už v cenovo dostupnejších modeloch.“

Je už trh stabilizovaný?

„Dnes sú ceny LCD televízorov veľmi blízko výrobných nákladov. Dopyt na celosvetovom trhu je vysoký a ceny LCD obrazoviek vzrástli. Priestor na znižovanie cien televízorov je teda oveľa menší. Situácia býva cyklická, pred dvoma rokmi bol prebytok LCD obrazoviek, dnes je ich nedostatok.“

SkryťVypnúť reklamu

Aký vplyv na odbyt elektroniky u nás mala rastúca kúpna sila ľudí?

„Nominálne mzdy rástli takmer o desať percent a ceny elektroniky klesali približne o 20 percent. Keď máme vyššie priemerné mzdy, to znamená, že dostupnosť sa zvyšuje každý rok a my rast spotreby domácností cítime.“

Sú naši ľudia náročnejší na elektroniku?

„Máme pocit, že sú hlavne vzdelanejší. Čoraz viac zákazníkov prichádza do predajne rozhodnutých o vybraných modeloch. Informácie sú dostupné či už v tlačovinách, alebo na internete.“

Teraz je boom LCD, o čo bude zvýšený záujem najbližšie?

„To, čo môžem prezradiť, je, že túto letnú sezónu sa sústredíme na digitálne zobrazenie, to znamená na fotoaparáty, kompaktné zrkadlovky a kamery.“

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  2. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  3. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  4. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  5. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  6. Probiotiká nie sú len na trávenie
  7. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  8. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 324
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 5 855
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 688
  4. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 3 201
  5. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná? 2 641
  6. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 2 422
  7. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 732
  8. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 570
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu