BRATISLAVA. Ani včera nebolo jasné, kto vyhral tender na elektronické mýto. Momentálne sa Národná diaľničná spoločnosť zaoberá odvolaniami troch vyradených účastníkov súťaže o 20 –miliardovú zákazku. Ako sa rozhodne, má im dať vedieť do tohto piatka. Štvrtému uchádzačovi zatiaľ nedoručila nič. Poslanec za SDKÚ Stanislav Janiš preto hovorí o zahmlievaní.
Janiš: Ide o miliardy
V tendri ide podľa Janiša o šesť miliárd korún. Taký je totiž rozdiel medzi najlacnejšou a najdrahšou ponukou na mýtny systém. S cenovo najdrahším variantom prišlo francúzsko–slovenské konzorcium SanToll. Ani v pondelok nedostalo žiadne rozhodnutie od Národnej diaľničnej. Janiš to vysvetľuje tým, že štátna spoločnosť vyčkávala.
„Čakali, ako zareaguje opozícia, médiá a iní. Keby okolo toho bolo ticho, možno by už s Francúzmi podpísali zmluvu,“ reagoval na postup Národnej diaľničnej spoločnosti Janiš.
„Bežná prax pri takýchto veľkých tendroch, ak sa chceme vyhnúť akýmkoľvek podozreniam, je taká, že sa urobí maximálne transparentne,“ dodal.
V praxi to má vyzerať tak, že sú známe súťažné podklady i členovia hodnotiacej komisie. To, že v prípade mýtneho tendra nie je známe, kto ponuky hodnotí, považuje za zvláštne aj Peter Newole z taliansko–rakúskeho konzorcia Slovakpass, ktoré prišlo do súťaže s cenovo najvýhodnejšou ponukou.
„Je to veľmi čudné, pretože ľudia, ktorí o ponukách rozhodujú, by mali byť známi. V tomto prípade však nikto nevie, kto hovorí to, čo sme dostali v oznámení o vyradení,“ povedal. Za neobvyklé považuje aj to, že členom štvrtého a údajne víťazného konzorcia SanToll je aj bratislavská akciovka Ibertax.
Kto je Ibertax
„V žiadnom tendri na svete sa o taký projekt neuchádza neznáma firma,“ povedal Newole. Ibertax sa na jeho adrese nepodarilo nájsť ani nám. Podľa hovorkyne konzorcia SanToll Veroniky Čukášovej je Ibertax účelovo vytvorená spoločnosť.
„Vznikla pre prípadný vstup equity partnera, ktorý by sa podieľal na financovaní takého náročného projektu, ako je zavedenie mýta,“ povedala. V kuloároch sa hovorí, že za Ibertaxom môžu stáť slovenské finančné skupiny. Penta aj J&T to však odmietli.
Ako dopadol SanToll v hodnotení, bude podľa Newoleho zo Slovakpassu zrejme známe až potom, čo Národná diaľničná spoločnosť zanalyzuje odvolania ostatných účastníkov súťaže. „Až po rozhodnutí, kto z nich sa vráti do tendra, môže štátna spoločnosť uzavrieť hodnotenie a informovať víťaza,“ povedal.
Štátna spoločnosť o tendri zatiaľ nepodáva informácie. Rozhodla sa totiž využiť možnosť, ktorú na to má zo zákona. Súťaž preto nekomentuje ani ministerstvo dopravy.
Mýtny systém mal pôvodne na Slovensku fungovať od začiatku budúceho roka. Samotná súťaž však trvá dlhšie, než ministerstvo predpokladalo. Tretie pokračovanie dvakrát zrušeného tendra by malo skončiť v júni. Vtedy sa totiž ráta s uzatvorením zmluvy s víťazom. Ten potom postaví mýtny systém a bude vyberať mýto od autobusov a nákladných vozidiel nad tri a pol tony .