Utorok, 27. júl, 2021 | Meniny má BoženaKrížovkyKrížovky
VŠETKY PORAZENÉ KONZORCIÁ V SÚŤAŽI UŽ NAZNAČILI, ŽE SA BUDÚ ODVOLÁVAŤ

Mýtny tender čakajú odvolania

Príliš nízka cena. To je dôvod, pre ktorý Národná diaľničná spoločnosť vyradila zo súťaže o systém výberu mýta konzorcium Tossy. Zákazku údajne dostala skupina SanToll, ktorá chce za stavbu a prevádzku systému o 6 miliárd korún viac.

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: ČT K)

BRATISLAVA. Proti rozhodnutiu štátnej diaľničnej spoločnosti o tom, kto má postaviť a potom aj prevádzkovať diaľničné mýto, sa budú neúspešní kandidáti zrejme odvolávať. Švajčiarsko–slovenskému konzorciu Tossy sa napríklad nepáči, že ho z tendra vylúčili pre príliš nízku cenu, ďalší z uchádzačov – taliansko­rakúsky Slovakpass – si je istý, že jeho ponuka bola najvýhodnejšia.

Dva dni po tom, čo štát rozposlal účastníkom súťaže oznámenie o výsledku, jeho úradníci mlčia. Odmietajú tak aj odpovedať na otázku, či je pravda, že tri lacnejšie ponuky prebila výrazne drahšia od francúzsko–slovenského konzorcia SanToll.

Skryť Vypnúť reklamu

Zrejme sa odvolajú viacerí súťažiaci

„Národná diaľničná spoločnosť si robila na cenu svoje kalkulácie, a tie sú žiaľ stále vyššie ako tie naše,“ vysvetlil dôvody vylúčenia konzorcia Tossy z tendra jeho zástupca Štefan Fecko. Ako vypočítali svoju 19,6­miliardovú ponuku, podľa neho NDS vysvetľovali.

Čo presne prekážalo na nízkej cene, nevysvetlilo ani ministerstvo dopravy, ani diaľničná spoločnosť.

Fecko z Tossy si stojí za svojím. „Trvám na tom, že naša cena je v poriadku. Podľa všetkého podáme proti rozhodnutiu opravný prostriedok,“ povedal.

Dodal, že v rozhodnutí diaľničnej spoločnosti sa píše aj to, že keby uviedli takú cenu, akú vypočítala ona, možno by boli s ponukou spokojní.

Ak by súťaž vyhralo najdrahšie konzorcium SanToll, odvolávali by sa aj ďalší. „Ako už bolo povedané, cenový rozdiel medzi našou ponukou a ponukou najdrahšieho účastníka tendra je šesť a pol miliardy korún. Naše konzorcium bolo po ekonomickej a technickej stránke čistou jednotkou,“ povedal za konzorcium Slovakpass Peter Newole.

Skryť Vypnúť reklamu

Táto skupina chcela za svoju prácu najmenej – 19 miliárd korún. Newole dodal, že firma a jej akcionári budú situáciu analyzovať a potom podniknú všetky legálne kroky, aby sa výherca vybral transparentne.

Možnosť odvolať sa nevylučuje ani tretí súťažiaci. Ak by vyhral, účtoval by si vyše 22,5 miliardy korún. „Zatiaľ sme nedostali oficiálne rozhodnutie,“ povedala hovorkyňa konzorcia Kapsch Sylvia Košťálová. Ako sa konzorcium zachová po doručení výsledkov, zatiaľ nepovedalo.

Majú na to sedem dní

„Ak sa nejaký uchádzať cíti byť diskriminovaný, môže podať žiadosť o nápravu, a to Národnej diaľničnej spoločnosti,“ povedala Helena Fialová z Úradu pre verejné obstarávanie.

Ak by odtiaľto dostali zamietavú odpoveď, môžu ešte namietať na Úrade pre verejné obstarávanie – opäť do siedmich dní odvtedy, čo dostanú rozhodnutie.

Skryť Vypnúť reklamu

Celé to nakoniec môže trvať aj mesiace. V Česku, kde mýto stavalo konzorcium Kapsch, to boli zhruba štyri mesiace.

Kapsch v Česku stavia dokopy za 22 miliárd českých korún (v čase podpísania zmluvy takmer 29 miliárd slovenských korún). Za tieto peniaze musí mýtny systém fungovať zhruba na 2100 kilometroch diaľnic, rýchlostných ciest a tiež na niektorých cestách prvej triedy. Na Slovensku ide o 2400 kilometrov.

„Vtedy sme ponúkli tretiu najlepšiu cenu, rozdiely v jednotlivých ponukách však neboli také výrazné ako v slovenskom tendri,“ povedala Košťálová.

Skryť Vypnúť reklamu

Inzercia - Tlačové správy

  1. Najzelenšie nákupné centrum na Slovensku otvorí druhú etapu
  2. M. Šmigura: Pozeráme sa smerom na Varšavu
  3. Nová sála i námestie. Trnavské Mýto sa stane novým centrom
  4. Osviežujúci skúter legendárnej talianskej značky
  5. Čítajte SME.sk odomknuté a bez reklamy
  6. Túžite sa konečne zbaviť dioptrií, ale bráni vám v tom strach?
  7. Lenivý brunch s Muchom
  8. Úchvatná Petra: Stovky rokov zabudnutá v jordánskej púšti
  9. VÚB banka ešte viac posilní leasingové služby
  10. Od Česka až po Jadran
  1. Keď ekológia spája
  2. Wüstenrot predstavuje novú stratégiu pre slovenský trh
  3. Na zmenu zdravotnej poisťovne vám po novom stačia 3 minúty
  4. Brusnica – lahodná i účinná zároveň
  5. Osviežujúci skúter legendárnej talianskej značky
  6. Čítajte SME.sk odomknuté a bez reklamy
  7. Slovník investora 07: Bitcoin a jeho úloha v portfóliu investora
  8. Túžite sa konečne zbaviť dioptrií, ale bráni vám v tom strach?
  9. 100% ovocné šťavy pod lupou – Prečo sa ich oplatí konzumovať?
  10. Ako zvýšiť produktivitu vašej prevádzky?
  1. Úchvatná Petra: Stovky rokov zabudnutá v jordánskej púšti 10 774
  2. Prečo by ste si nemali odoprieť balenú bagetu? 5 760
  3. Ako nájsť dobrý jogurt? Ak neobsahuje toto, ani ho nekupujte 5 117
  4. Slovenské čučoriedky? Nemusíte ísť do lesa, kúpite ich v reťazci 4 346
  5. Investovať do akcií a ETF v malom sa teraz dá výhodnejšie 4 286
  6. Od Česka až po Jadran 3 959
  7. Ako sa nepripraviť o zákazníkov bez hotovosti 3 149
  8. Nikto im nezatlieska. Koľko medailí získajú Slováci v Tokiu? 3 118
  9. Nová sála i námestie. Trnavské Mýto sa stane novým centrom 2 751
  10. Sudoku na leto: Nenechajte sivé bunky zaháľať ani cez prázdniny 2 192
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Policajná kontrola na hraničnom priechode.

Zrušili výhodu očkovaným jednou dávkou.


4 h
Peter Tkačenko

Vláda sa musí pozrieť pravde do očí.


8 h
Odporcovia očkovania sa viac boja smrti po vakcíne, ako po nákaze covidom.

Odporcovia očkovania sú najmä medzi nevzdelanými a chudobnými.


4 h