BRATISLAVA. Proti rozhodnutiu štátnej diaľničnej spoločnosti o tom, kto má postaviť a potom aj prevádzkovať diaľničné mýto, sa budú neúspešní kandidáti zrejme odvolávať. Švajčiarsko–slovenskému konzorciu Tossy sa napríklad nepáči, že ho z tendra vylúčili pre príliš nízku cenu, ďalší z uchádzačov – talianskorakúsky Slovakpass – si je istý, že jeho ponuka bola najvýhodnejšia.
Dva dni po tom, čo štát rozposlal účastníkom súťaže oznámenie o výsledku, jeho úradníci mlčia. Odmietajú tak aj odpovedať na otázku, či je pravda, že tri lacnejšie ponuky prebila výrazne drahšia od francúzsko–slovenského konzorcia SanToll.
Zrejme sa odvolajú viacerí súťažiaci
„Národná diaľničná spoločnosť si robila na cenu svoje kalkulácie, a tie sú žiaľ stále vyššie ako tie naše,“ vysvetlil dôvody vylúčenia konzorcia Tossy z tendra jeho zástupca Štefan Fecko. Ako vypočítali svoju 19,6miliardovú ponuku, podľa neho NDS vysvetľovali.
Čo presne prekážalo na nízkej cene, nevysvetlilo ani ministerstvo dopravy, ani diaľničná spoločnosť.
Fecko z Tossy si stojí za svojím. „Trvám na tom, že naša cena je v poriadku. Podľa všetkého podáme proti rozhodnutiu opravný prostriedok,“ povedal.
Dodal, že v rozhodnutí diaľničnej spoločnosti sa píše aj to, že keby uviedli takú cenu, akú vypočítala ona, možno by boli s ponukou spokojní.
Ak by súťaž vyhralo najdrahšie konzorcium SanToll, odvolávali by sa aj ďalší. „Ako už bolo povedané, cenový rozdiel medzi našou ponukou a ponukou najdrahšieho účastníka tendra je šesť a pol miliardy korún. Naše konzorcium bolo po ekonomickej a technickej stránke čistou jednotkou,“ povedal za konzorcium Slovakpass Peter Newole.
Táto skupina chcela za svoju prácu najmenej – 19 miliárd korún. Newole dodal, že firma a jej akcionári budú situáciu analyzovať a potom podniknú všetky legálne kroky, aby sa výherca vybral transparentne.
Možnosť odvolať sa nevylučuje ani tretí súťažiaci. Ak by vyhral, účtoval by si vyše 22,5 miliardy korún. „Zatiaľ sme nedostali oficiálne rozhodnutie,“ povedala hovorkyňa konzorcia Kapsch Sylvia Košťálová. Ako sa konzorcium zachová po doručení výsledkov, zatiaľ nepovedalo.
Majú na to sedem dní
„Ak sa nejaký uchádzať cíti byť diskriminovaný, môže podať žiadosť o nápravu, a to Národnej diaľničnej spoločnosti,“ povedala Helena Fialová z Úradu pre verejné obstarávanie.
Ak by odtiaľto dostali zamietavú odpoveď, môžu ešte namietať na Úrade pre verejné obstarávanie – opäť do siedmich dní odvtedy, čo dostanú rozhodnutie.
Celé to nakoniec môže trvať aj mesiace. V Česku, kde mýto stavalo konzorcium Kapsch, to boli zhruba štyri mesiace.
Kapsch v Česku stavia dokopy za 22 miliárd českých korún (v čase podpísania zmluvy takmer 29 miliárd slovenských korún). Za tieto peniaze musí mýtny systém fungovať zhruba na 2100 kilometroch diaľnic, rýchlostných ciest a tiež na niektorých cestách prvej triedy. Na Slovensku ide o 2400 kilometrov.
„Vtedy sme ponúkli tretiu najlepšiu cenu, rozdiely v jednotlivých ponukách však neboli také výrazné ako v slovenskom tendri,“ povedala Košťálová.