Nádejní primátori nemusia skladať účty

BRATISLAVA - Strany a kandidáti v komunálnych voľbách, na rozdiel od parlamentných, výšku ani pôvod prostriedkov na kampaň zverejňovať nemusia. Náklady na propagáciu primátorských kandidátov v krajských mestách pritom podľa odhadov mimovládnych organizáci

í neraz presahujú milión korún. Na kampaň týmto kandidátom často prispievajú aj miestni podnikatelia.

Podľa Zuzany Wienk z Aliancie fair-play hrozí, že primátori budú po zvolení "splácať svoje záväzky z verejných zdrojov".

Dnes sa verejnosť môže dozvedieť o financovaní kampane len od samotných kandidátov. Tí však často uvádzajú podstatne nižšie sumy, ako na kampaň dajú, tvrdí politológ Ivan Rončák. "Obávajú sa, že zverejnenie skutočných výdavkov by im mohlo u voličov poškodiť," dodáva.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Väčšina kandidátov v decembrových voľbách primátorov zatiaľ nezverejnila, odkiaľ má peniaze na kampaň.

Kandidát na primátora Žiliny Ivan Harman (SDKÚ-KDH-SF-OKS) plánuje spolu s poslaneckým tímom na kampaň minúť asi milión korún.

Približne 800-tisíc korún chce na kampaň od strán, priateľov a z vlastných zdrojov použiť kandidát na primátora Banskej Bystrice Ján Chladný (SDKÚ-KDH-HZDS).

Propagáciu za 700-tisíc plánuje jeho protikandidát Ivan Saktor (Smer-SNS-SZ). Podobnú sumu spomínajú aj kandidáti na primátora Nitry Jozef Dvonč (Smer-KDH-SNS-SF-HZD) a František Halás (SDKÚ).

V prípade parlamentných volieb musia politické strany pred voľbami i po nich zverejňovať náklady i pôvod peňazí na kampaň.

Podľa Petra Novotného zo združenia Občianske oko, ktoré komunálne voľby monitoruje, by podobnú povinnosť mali mať aj primátorskí kandidáti vo väčších mestách. "Voliči by mali mať právo kandidátov kontrolovať, či sa pri výkone funkcie nedostanú do konfliktu záujmov," mieni.

SkryťVypnúť reklamu

Doterajšie skúsenosti z parlamentných a prezidentských volieb však podľa Novotného ukazujú, že kontrolné mechanizmy zatiaľ nie sú dostatočné.

Zuzana Wienk považuje volebnú legislatívu za veľmi nesystémovú. "Sú typy volieb, kde sú požiadavky náročnejšie, a voľby, kde výrazne zaostávajú," hovorí. Legislatíva by sa podľa nej mala zjednotiť.

"Zverejnenie financovania kampane by prospelo transparentnosti volieb a bolo by obranou pred korupciou," hovorí.

Ministerstvo vnútra potvrdilo, že zvažuje vytvorenie volebného kódexu, ktorý by podmienky volieb zjednotil. "Otázkou nákladov na volebnú kampaň v komunálnych voľbách sa ministerstvo vnútra v súčasnosti nezaoberá," povedala Natália Hattalová z ministerstva.

Politické strany tvrdia, že chcú o zverejňovaní financovania primátorských kampaní diskutovať.

SkryťVypnúť reklamu

"Momentálne na to nie je priestor, ale privítala by som širšiu diskusiu," hovorí ústredná tajomníčka HZDS Zdenka Kramplová.

Podpredseda SDKÚ Pavol Kubovič si myslí, že vzhľadom na vzrastajúce právomoci komunálnych politikov "by to mohlo prispieť k väčšej transparentnosti".

Predseda poslaneckého klubu SNS v parlamente Rafael Rafaj si zasa vie zverejňovanie financovania kampaní primátorov predstaviť, "iba ak by ich zverejňovali aj občianske združenia, ktoré organizujú rôzne antikampane".

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  2. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  5. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  6. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  7. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  8. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 516
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 186
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 701
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 3 826
  5. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 980
  6. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 2 676
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 786
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 487
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu