Čo má vedieť žiak na jednotku a čo na na štvorku

Pri hodnotení žiakov si má učiteľ všímať, či sú vedomosti žiaka trvalé, celistvé a presné, či ich vie logicky použiť, či vie zovšeobecniť naučené a zaujať na základe toho vlastný postoj. Nedávny prieskum PISA OECD však ukázal, že učitelia pri známkovaní

Pri hodnotení žiakov si má učiteľ všímať, či sú vedomosti žiaka trvalé, celistvé a presné, či ich vie logicky použiť, či vie zovšeobecniť naučené a zaujať na základe toho vlastný postoj. Nedávny prieskum PISA OECD však ukázal, že učitelia pri známkovaní nehodnotia len vedomosti žiakov. Ako sa ukázalo, chlapci dosiahli v celom projekte oveľa lepšie výsledky, ako majú známky v škole. "Známky teda buď nekorešpondujú so skutočnou schopnosťou chlapcov využiť získané poznatky, alebo učitelia známkujú u chlapcov aj čosi iné ako vedomosti," zamýšľa sa nad zistením hovorkyňa ministra školstva Monika Murová. Čosi iné by mohli byť napríklad aj neposednosť, menšia poslušnosť či "nevhodné" správanie. Tieto veci by sa však mali hodnotiť v kolónke správanie, a nie klasifikácia predmetov.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Pre žiakov a rodičov je tu ešte jedna dôležitá informácia: Štátna školská inšpekcia zistila, že učitelia žiakom známky skôr prilepšujú, a to o jeden až dva stupne. Ich vedomosti bývajú totiž slabšie, ako známky.

Čo by mal žiak vlastne vedieť na jednotlivé známky, presne určujú metodické pokyny vydané ministerstvom školstva.

STUPEŇ JEDNA - VÝBORNÝ

1. Žiak ovláda fakty, pojmy, definície a zákonitosti (podľa učebných osnov) celistvo, presne a úplne a chápe vzťahy medzi nimi. Pohovoto, samostatne a tvorivo uplatňuje osvojené vedomosti a zručnosti pri riešení úloh a hodnotení javov a zákonitostí. Myslí logicky správne. Jeho ústny a písomný prejav je správny, presný a výstižný. Výsledky jeho činnosti sú kvalitné, iba s menšími nedostatkami.

STUPEŇ DVA - CHVÁLITEBNÝ

SkryťVypnúť reklamu

2. Žiak ovláda učivo v podstate celistvo, presne a úplne. Pohotovo a samostatne, prípadne s menšími podnetmi učiteľa uplatňuje osvojené vedomosti a zručnosti. Myslí správne, v jeho myslení sa prejavuje logika a tvorivosť. Jeho ústny a písomný prejav má menšie nedostatky v správnosti, presnosti a výstižnosti. Kvalita výsledkov žiakovej činnosti je spravidla bez podstatných nedostatkov. Grafický prejav je estetický, bez väčších nepresností.

STUPEŇ TRI - DOBRÝ

3. Žiak má v celistvosti, presnosti a úplnosti osvojenia poznatkov nepodstatné medzery. Pri vykonávaní požadovaných činností robí menšie nedostatky. Podstatnejšie nepresnosti a chyby však vie s učiteľovou pomocou korigovať. Pri riešení úloh sa dopúšťa chýb. Uplatňuje poznatky a hodnotí javy a zákonitosti skôr podľa podnetov učiteľa, ako samostatne. Jeho myslenie je vcelku správne, nie vždy však tvorivé. V ústnom a písomnom prejave má nedostatky v správnosti, presnosti a výstižnosti, grafický prejav je menej estetický.

SkryťVypnúť reklamu

STUPEŇ ŠTYRI - DOSTATOČNÝ

4. Žiak má v celistvosti, presnosti a úplnosti osvojenia učiva závažné medzery. Pri vykonávaní úloh je málo pohotový a má väčšie nedostatky. Pri riešení teoretických a praktických úloh robí často chyby, jeho myslenie je málo tvorivé, logický úsudok často chybný. Jeho ústny a písomný prejav má vážne nedostatky v správnosti, presnosti a výstižnosti. Závažné nedostatky a chyby vie žiak s pomocou učiteľa korigovať.

STUPEŇ PÄŤ - NEDOSTATOČNÝ

5. Žiak neovláda učivo celistvo, presne a úplne, má v ňom závažné a značné medzery. Jeho zručnosť vykonávať úlohy má podstatné nedostatky. Pri vypracúvaní úloh robí veľmi závažné chyby. Svoje vedomosti nevie uplatniť, a to ani s pomocou učiteľa. Neprejavuje samostatnosť v myslení, vyskytujú sa u neho časté logické nedostatky. V ústnom a písomnom prejave má vážne nedostatky v správaní, presnosti a výstižnosti. Jeho výsledky aj grafický prejav sú na nízkej úrovni. Závažné nedostatky a chyby nevie opraviť ani s pomocou učiteľa.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  2. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  5. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  6. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  7. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  8. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 499
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 182
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 700
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 3 808
  5. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 993
  6. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 2 597
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 778
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 496
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu