Pri hodnotení žiakov si má učiteľ všímať, či sú vedomosti žiaka trvalé, celistvé a presné, či ich vie logicky použiť, či vie zovšeobecniť naučené a zaujať na základe toho vlastný postoj. Nedávny prieskum PISA OECD však ukázal, že učitelia pri známkovaní nehodnotia len vedomosti žiakov. Ako sa ukázalo, chlapci dosiahli v celom projekte oveľa lepšie výsledky, ako majú známky v škole. "Známky teda buď nekorešpondujú so skutočnou schopnosťou chlapcov využiť získané poznatky, alebo učitelia známkujú u chlapcov aj čosi iné ako vedomosti," zamýšľa sa nad zistením hovorkyňa ministra školstva Monika Murová. Čosi iné by mohli byť napríklad aj neposednosť, menšia poslušnosť či "nevhodné" správanie. Tieto veci by sa však mali hodnotiť v kolónke správanie, a nie klasifikácia predmetov.
Pre žiakov a rodičov je tu ešte jedna dôležitá informácia: Štátna školská inšpekcia zistila, že učitelia žiakom známky skôr prilepšujú, a to o jeden až dva stupne. Ich vedomosti bývajú totiž slabšie, ako známky.
Čo by mal žiak vlastne vedieť na jednotlivé známky, presne určujú metodické pokyny vydané ministerstvom školstva.
STUPEŇ JEDNA - VÝBORNÝ
1. Žiak ovláda fakty, pojmy, definície a zákonitosti (podľa učebných osnov) celistvo, presne a úplne a chápe vzťahy medzi nimi. Pohovoto, samostatne a tvorivo uplatňuje osvojené vedomosti a zručnosti pri riešení úloh a hodnotení javov a zákonitostí. Myslí logicky správne. Jeho ústny a písomný prejav je správny, presný a výstižný. Výsledky jeho činnosti sú kvalitné, iba s menšími nedostatkami.
STUPEŇ DVA - CHVÁLITEBNÝ
2. Žiak ovláda učivo v podstate celistvo, presne a úplne. Pohotovo a samostatne, prípadne s menšími podnetmi učiteľa uplatňuje osvojené vedomosti a zručnosti. Myslí správne, v jeho myslení sa prejavuje logika a tvorivosť. Jeho ústny a písomný prejav má menšie nedostatky v správnosti, presnosti a výstižnosti. Kvalita výsledkov žiakovej činnosti je spravidla bez podstatných nedostatkov. Grafický prejav je estetický, bez väčších nepresností.
STUPEŇ TRI - DOBRÝ
3. Žiak má v celistvosti, presnosti a úplnosti osvojenia poznatkov nepodstatné medzery. Pri vykonávaní požadovaných činností robí menšie nedostatky. Podstatnejšie nepresnosti a chyby však vie s učiteľovou pomocou korigovať. Pri riešení úloh sa dopúšťa chýb. Uplatňuje poznatky a hodnotí javy a zákonitosti skôr podľa podnetov učiteľa, ako samostatne. Jeho myslenie je vcelku správne, nie vždy však tvorivé. V ústnom a písomnom prejave má nedostatky v správnosti, presnosti a výstižnosti, grafický prejav je menej estetický.
STUPEŇ ŠTYRI - DOSTATOČNÝ
4. Žiak má v celistvosti, presnosti a úplnosti osvojenia učiva závažné medzery. Pri vykonávaní úloh je málo pohotový a má väčšie nedostatky. Pri riešení teoretických a praktických úloh robí často chyby, jeho myslenie je málo tvorivé, logický úsudok často chybný. Jeho ústny a písomný prejav má vážne nedostatky v správnosti, presnosti a výstižnosti. Závažné nedostatky a chyby vie žiak s pomocou učiteľa korigovať.
STUPEŇ PÄŤ - NEDOSTATOČNÝ
5. Žiak neovláda učivo celistvo, presne a úplne, má v ňom závažné a značné medzery. Jeho zručnosť vykonávať úlohy má podstatné nedostatky. Pri vypracúvaní úloh robí veľmi závažné chyby. Svoje vedomosti nevie uplatniť, a to ani s pomocou učiteľa. Neprejavuje samostatnosť v myslení, vyskytujú sa u neho časté logické nedostatky. V ústnom a písomnom prejave má vážne nedostatky v správaní, presnosti a výstižnosti. Jeho výsledky aj grafický prejav sú na nízkej úrovni. Závažné nedostatky a chyby nevie opraviť ani s pomocou učiteľa.