FOTO - itafilm
nými vnútornosťami. Až keď prestal hýbať poslednou nožičkou a skonal, všetko sa upokojilo a vrátilo do starých koľají.
Podobných motívov uväznených bytostí vysielajúcich telepatické signály sa v populárnych duchárskych filmoch posledných rokov objavilo neúrekom. Niekedy to boli iba tajomné nočné mory, inokedy všadeprítomné obludy. "Vidím mŕtvych ľudí," opakoval donekonečna vo filme Šiesty zmysel malý Haley Joel Osmont, hrajúci zo zásady iba vystrašené malé deti s otvorenými ústami. Zjavovali sa mu obete rôznych tragických udalostí, takže jeho detstvo nebolo príliš veselé. Bol postavený pred veľkú dilemu: buď sa z toho zblázni, alebo svoj problém vyrieši.
Tá istá alebo veľmi podobná zápletka sa v nasledujúcich rokoch objavila v mnohých podobách v mnohých priemerných filmoch, sériu kandidátov na zabudnutie najnovšie rozširuje film Mathieua Kassovitza (Purpurové rieky) s úplne nezmyselným názvom Gothika. Nejde o žiadne oživovanie ducha stredoveku, ako by sa podľa názvu dalo očakávať. Skôr než gotika by film vystihol prozaický titul Pokazená neónka. Jeho väčšiu časť tvoria slabo osvetlené scény, príchod zla sa zvyčajne ohlasuje trasľavým svetlom všadeprítomných neónových svietidiel. Strach má v tomto príbehu psychiatričky Mirandy Grayovej (Halle Berryová) okrem spomínaných problémov s elektrickými rozvodmi aj podobu ľakavých scén, keď niekto nečakane za hlavnou hrdinkou roztvorí dáždnik, alebo sa znenazdajky objaví pred jej očami.
Kassovitz sa neukazuje ako majster filmového strachu, podobné veci ako on s radosťou robievajú malé deti, keď vyskočia spoza rohu a urobia "hu". Prostredie nápravnovýchovného ústavu pre duševne choré ženy bolo pre scenáristu príležitosťou na niekoľko prednášok zo psychológie, chladný vedecký pohľad na ľudskú dušu a myseľ ohraničenú mantinelmi školských poučiek stelesňuje doktorka Grayová. Náhle obvinenie z brutálnej vraždy manžela, na ktorú si nespomína, a ocitnutie sa za múrmi ústavu, kam dovtedy chodievala iba pracovne, ju však skúšajú presvedčiť o potrebe zmeniť pohľad na udalosti, akými sú dievčatá znásilňované démonom či duchovia mŕtvych ľudí volajúci po pomste.
Kdesi v pozadí (či tentoraz v podzemí) sa skrýva onen priškripnutý šváb a scenárista s pamäťou, ktorá mu zabránila namiesto chaotického kompilátu odskúšaných duchárskych trikov urobiť niečo nové a prekvapujúce.
Autor: MARTA KESNEROVÁ