
Kolóna kamiónov sa vlečie po zákrutách tridsiatkou, za nimi sa ťahá množstvo osobných áut. Tak to na konci diaľnice na severozápade Slovenska pri Ladcoch vyzerá každý deň. Kolóna sa pomaly presunie až do Visolají, kde majú dedinčania cez deň problém prejsť peši cez cestu.
Zahraničnej automobilke vláda sľúbila, že ak postaví svoju novú továreň pri Žiline, do konca roka 2006 jej k nej cez kopce dobuduje diaľnicu. "Začali sme robiť minulý týždeň a tento týždeň sa už vozí betón každý deň. Predtým boli veľké mrazy," hovorí vodič autodomiešavača pod stavbou jedného z diaľničných mostov neďaleko Pružiny (medzi Visolajami a Sverepcom). Do Žiliny treba od dnešného konca diaľnice postaviť vyše štyridsať kilometrov vo veľmi náročnom teréne. "Termín 2006 sa dá stihnúť, aj keď je tu veľa kopcov. V kopcoch je lepšie robiť mosty, lebo navážanie hliny do dolín, aby sa nemuseli stavať piliere, je drahé. Konečne sa so stavbou trochu pohlo, skoro šesť rokov sme s diaľnicami nerobili takmer nič. Robili sme cestu na Púchov, ale diaľnice málo," hovorí.
Pre stavbárov aj dedinčanov na Považí je zlým premiér Dzurinda. Každý hovorí, že "ten fúzatý" zastavil výstavbu diaľnice, inak by už možno bola v Žiline.
O trochu ďalej, pred Sverepcom, stáli posledných pár rokov v doline, kde kedysi býval motorest, len pahýle pilierov budúceho päťstometrového diaľničného mosta. Teraz na nich začína rásť mostovka, po ktorej pôjde cesta.
"Ideme tempom zhruba 46 metrov za mesiac. Taký most, ako robíme my, sa dá postaviť kompletne zhruba za dva a pol roka," hovorí jeden zo stavbárov. Aj on tvrdí, že ak budú peniaze, diaľnica do Žiliny sa dá postaviť do konca roka, hoci treba mnoho mostov ponad doliny, zárezy do kopcov či viadukt v Považskej Bystrici. "Budú však musieť začať stavať naraz všetky úseky, bude treba niekoľko stavebných partií. My sme začali vlani vo februári, keď sme prebrali stavbu od Hydrostavu. Most dokončíme v roku 2005."
Starosta Sverepca Jaroslav Biel o termíne trochu pochybuje. "Pri našej obci začali stavať diaľnicu v roku 1998. Je rok 2004 a ešte treba vykúpiť pozemky, asi tak tridsať percent." On odhaduje, že to potrvá o rok dlhšie.
Vo Sverepci je pre hustú dopravu problém prejsť z jednej strany na druhú a ísť na bicykli po ceste je podľa miestnych životu nebezpečné.
Primátor Žiliny Ján Slota v Slovenskom rozhlase práve lobuje za diaľnicu. Pripomína, že medzi Ladcami a Žilinou je nepríjemný úsek plný kolón. "Štyridsať kilometrov mi tam trvá tak dlho, ako zostávajúcich stošesťdesiat po diaľnici do Bratislavy. Kto spochybňuje diaľnicu do Žiliny, je buď naivný, alebo idiot. Nech sa taký človek ide pozrieť na úsek Ladce - Žilina."
Členitý terén pokračuje aj za Sverepcom do Považskej Bystrice. Cez mesto pôjde jeden a pol kilometra dlhý viadukt. Primátor Ľuboš Lackovič hovorí, že technicky sa termín v roku 2006 stihnúť dá. "Považská Bystrica bude špecifická. Diaľnica pôjde cez mesto vo vzduchu," hovorí. V Považskej budú musieť zrútiť policajnú stanicu, mesto príde o budovu sklenárstva, padnú dva-tri rodinné domy, pri prekladaní terajšej cesty ďalších päť-šesť a reštaurácia.
Za Považskou Bystricou sa začína rovina, diaľnica by išla medzi železničnou traťou a Váhom. "Je to krkolomný termín, ale mal by sa stihnúť. Za našou dedinou to ide po rovine, odhrnutie ornice tu urobili už v roku 1998," hovorí starosta Maršovej Anton Kadáček. Maršová je na rovine a diaľnica dedinu len okrajovo minie. Problém sa začne až pred Žilinou - z jednej strany vodná nádrž pri Hričove, z druhej kopce, na ktorých je množstvo záhradiek, aj niekoľko domov.