Už Jan Amos Komenský v 16. storočí kritizoval spôsob vyučovania spočívajúci v memorovaní učiva. Napriek tomu školy s týmto neduhom bojujú dodnes. Projekt Školy pre budúcnosť však ukázal, že keď učitelia chcú, vedia to zmeniť. 1420 učiteľov, ktorí sa do projektu prihlásili, prišlo s nápadmi, ako žiakov aktívne zapojiť do učenia, zaujať ich, urobiť vyučovanie inak - proste zmeniť klímu v triede. Čím na dlhší čas, tým lepšie. Najlepšie projekty boli ocenené sumou do 30 000 korún.
A hoci v niektorých učitelia žiadali skôr učebné pomôcky, niektoré nápady stáli naozaj za to. Tu je desať najzaujímavejších:
1. Cirkevná ZŠ, Beňadická 38/a, Bratislava
Počas hodín vlastivedy a prírodovedy sa stanú zo štvrtákov na tejto škole novinári a novinárky. Žiaci budú robiť rozhovory s rôznymi ľuďmi, aby odhalili svoj rodokmeň, rodinné pamiatky, rodinné erby... Budú diskutovať a prezentovať svoje zistenia na workshopoch.
Na ďalších hodinách vytvoria plagáty rôznych historických období a makety vtedajších sídiel a hradov, ale aj mapy vodstva a pohorí. Niektoré hrady a zámky žiaci aj navštívia.
2. ZŠ Ul. P. Horova 16, Bratislava
Prváčikovia na tejto škole sa budú učiť nové písmenká hravou formou: každé nové písmenko bude charakterizované rozprávkou a pani učiteľka sa pritom zmení na niektorú z rozprávkových postáv. Napríklad Popoluška zoznámi deti spísmenkom P. Deti budú hľadať začarované písmenká na plagátoch, v triede, ale aj vyrábať ich z drôtu, cesta, keramickej hliny... Každé dieťa si tak vyrobí vlastný šlabikár, ktorý bude deťmi prezentovaný na rodičovskej slávnosti.
3. ZŠ Hontianske Nemce
Žiaci 5. ročníka sa na hodinách zemepisu dozvedia a vyskúšajú veľa zaujímavých vecí. Zostavia si meteorologickú búdku, pomocou ktorej budú môcť merať a sledovať rôzne atmosférické javy. Budú modelovať ako vynikali pohoria, plesá, doliny, morény, ľadovce, sopky, toky riek a ich prítokov.
4. ZŠ Dobšinského, Rimavská Sobota
Len pár pani učiteliek sa opýtalo svojich žiakov detí, čo by rady zmenili v triede. Zistili, že deti majú rady vodu chcú sa o nej dozvedieť zo všetkých možných pohľadov. A tak deti navštívia tropikárium a oceanárium v Budapešti, budú sa porozprávať s potápačom, vymodelujú si ostrovy v mori a vyskúšajú, aké je to byť „stroskotancom" a nakoniec navštívia hydrometeorologický ústav.
5. ZŠ Akademika Hronca 1, Rožňava
Pani učiteľka pripravila pre šiestakov zaujímavé hodiny angličtiny. Môžu si zvoliť, či prežijú „Jeden deň v balóne", „Týždeň v ponorke", alebo „ Sami v džungli" v rámci príbehov, ktoré si pripravia na workshopoch. Na hodinách budú tvoriť a prezentovať foto príbeh, anglickú rozhlasovú reportáž o živote zvierat, dramatické predstavenie o mýtoch a legendách starého sveta.
6. ZŠ Pod Lesíkom 19, Šarišské Michaľany
Piatakov z tejto školy čaká pár prekvapení na hodinách dejepisu: návšteva osady pravekých roľníkov, múzea v Prešove, prehliadka nálezov z doby bronzovej a rímskej. Potrebné „staré" informácie budú získavať zbieraním starých fotografií, filmov, listín, vyhľadávaním na internete, ktoré si naskenujú, uložia do počítača a na hodinách informatiky napália na CD, ktoré budú pred spolužiakmi prezentovať.
7. ZŠ Gaboltov
Kolotoč staroveku bude predmetom hodín dejepisu pre žiakov 6. ročníka. Stroj času im dá na výber: stať sa dejepiscom - zapisovateľom udalostí, starovekým maliarom, ktorý ilustruje danú dobu, archeológom, ktorý vie všeličo o minulosti, alebo umelcom, ktorý vyrába výrobky. Projekt je náročný aj na prípravu učiteľky, ktorá zastáva úlohu rozprávača príbehov v podobe rýmovaných básní. Vyučovanie bude prebiehať v dobových kostýmoch v sprievode stredovekej hudby.
8. ZŠ Štúrova 18, Myjava
Žiaci tejto školy navštívia rôzne „vodné kráľovstvá". Výsledkom ich návštev budú veľkoplošné modely na tému voda: ľadové kráľovstvo, žabie kráľovstvo, voda v ľudskom tele, vodné športy, putovanie vodných kvapiek, toky rieky. Naštudujú si tiež, ako sa stavajú lode, historické plavidlá, ale aj Titanik. A skúsia si, ako sa moreplavci orientujú a nestratia pri svojich plavbách. Dozvedia sa, ako vyzerá kvapka vody pod mikroskopom. Spoznajú rôzne druhy minerálnych vôd, postavia vodovod zl ega a naučia sa ako sa vodou dá doma šetriť.
9. ZŠ Ul. Komenského, Čadca
Aj hodina technického vyučovania sa dá spestriť. V tomto prípade sa žiaci rozdelia do skupín podľa vlastného výberu a tak sa z nich stanú drotári, košikári, kožiari a stolári. Dozvedia sa tak o tradičných remeslách, ktorými sa preslávil región Kysuce. A zhotovia si výrobky, ktoré sú odrazom miestnych tradícií a ich vlastnej fantázie.
10. ZŠ Ulica mieru 18, Bytča
Hodiny dejepisu nemusia byť len o hľadaní dokumentov a informácií. Deti môžu napríklad tvoriť trojrozmerné architektonické modely, diskutovať, dramatizovať dobové spoločenské správanie, či tvoriť jedálny lístok medzinárodnej reštaurácie, propagujúce jedlá z rôznych historických období. Súčasťou projektu bude exkurzia na Súľovský hrad, Budatínsky a Bytčiansky zámok. (sr)