Štátnemu železničnému dopravcovi chýba dvesto zamestnancov na kľúčových pozíciách
Železniciam chýba necelých dvesto pracovníkov v deviatich rozhodujúcich činnostiach, z toho 66 rušňovodičov a 15 rušňovodičov-kandidátov v príprave.
Podľa národného vlakového osobného dopravcu situáciu do istej miery vyriešilo preklasifikovanie a zintenzívnenie kurzov rušňovodičov, prvé výsledky vzhľadom na ich trvanie to má priniesť začiatkom budúceho roku.
Kolektívna zmluva zvýši efektivitu
Nová kolektívna zmluva umožňuje vyššiu efektivitu výkonov zamestnancov, pracovný čas rušňovodiča už nezahŕňa prestávku na jedlo a odpočinok.
„V priebehu roka 2022 ukončilo vzdelávanie a bolo certifikovaných 110 rušňovodičov-kandidátov. Certifikovaní rušňovodiči sú nasadzovaní na trate podľa prevádzkovej potreby v závislosti na ich odbornú spôsobilosť - dosiahnutú kvalifikáciu," uviedol riaditeľ odboru komunikácie a hovorca ZSSK Tomáš Kováč.
„Aktuálne máme spustené tri kurzy s počtom 49 rušňovodičov-kandidátov a jeden prípravný program s počtom 10 rušňovodičov-kandidátov, pričom v roku 2023 máme plánovaných päť nových kurzov a zároveň pokračovanie (dokončenie) kurzov z roku 2022," priblížil.
Chýba aj servisný personál
Železničná spoločnosť mala ku koncu novembra celkovo 5 635 zamestnancov, z toho 1 253 rušňovodičov, tých od začiatku roka pribudlo 46.
Počet vlakvedúcich klesol na 1 059 a osobných pokladníkov zhruba na sedemsto.
Chýbajú aj elektromechanici a mechanici, vozmajstri, zámočníci dráhových vozidiel či vedúci posunu.
„K výraznému zníženiu chronického nedostatku rušňovodičov pomohol aj nový grafikon vlakovej dopravy. Je to predovšetkým zabezpečením efektívnejších obehov, ako aj prerozdelením výkonov zamestnancov z iných regiónov. Oproti minulému stavu išlo o pokles nedostatku na približne polovicu," vysvetlil Kováč.
Tento nedostatok v zásade vedia vykryť po väčšinu času medzi mnohými kolegami obľúbenými nadčasmi, no aj tie majú svoje limity.
Každoročne treba nahradiť 90 rušňovodičov
Pozícia štátnej spoločnosti na železničnom trhu práce je špeciálne na západnom Slovensku ovplyvnená koncentráciou súkromných železničných dopravcov, ktorí podľa národného dopravcu často ponúkajú prácu jeho mladým rušňovodičom hneď, ako opustia kurz.
„K tomu sme blízko hraníc s Českom, kam tiež naši rušňovodiči odchádzajú k súkromným dopravcom. Železničná spoločnosť Slovensko už veľa rokov aktívne situáciu rieši, v posledných mesiacoch napríklad zintenzívnením kurzov rušňovodičov či kontinuálnym zvyšovaním miezd a iných benefitov," dodal Kováč.
Približne 90 rušňovodičov musí každoročne nahradiť pre odchod do dôchodku alebo z iných dôvodov, napríklad stratu zdravotnej spôsobilosti či dobrovoľný odchod. (SITA)
Ďalšie príspevky z rubriky: Ekonomika
Ceny ropy zaznamenali najprudší mesačný pokles za takmer 3,5 roka. Saudi totiž plánujú zvýšiť ťažbu.
(TASR)Rozsiahly výpadok elektrickej energie v Španielsku spôsobil hospodárske škody vo výške približne 1,6 miliardy eur.
(TASR)Spojené štáty uvalili sankcie na sedem spoločností zapojených do predaja iránskej ropy.
(SITA)Európska únia sa pripravuje na možnosť neúspešných rokovaní so Spojenými štátmi, tvrdí eurokomisár Šefčovič.
(TASR)Peking neustúpi, ak sa Washington rozhodne pokračovať v colnej vojne, zdôraznil čínsky minister zahraničia.
(TASR)Delegácia amerického súkromného sektora navštívi tento týždeň Grónsko, plánuje preskúmať investičné príležitosti.
(TASR)Americký technologický gigant Microsoft sa zaviazal vzťahu k zákazníkom dodržiavať pravidlá Únie.
(TASR)Bývanie v Rakúsku vyjde na hypotéku lacnejšie než na Slovensku. Treba sa však pripraviť na poplatky, ktoré nepoznáme.
(Index)