Nedostatok polovodičov viedol k celosvetovému nedostatku približne 18 miliónov vozidiel
Nedostatok polovodičov viedol k celosvetovému nedostatku približne 18 miliónov vozidiel. Výroba áut je ešte ďaleko pod úrovňou z roku 2019. Oživenie výroby bolo opäť brzdené pre lockdowny v Číne či ruskú inváziu na Ukrajine.
Podľa štúdie spoločnosti Allianz bola najhoršia situácia v Európe, kde v minulom roku výroba vozidiel klesla na bezprecedentné minimum 13 miliónov vozidiel.
„Môžeme pozorovať kritický vplyv výroby lokálneho čipu na odolnosť automobilovej výroby. Zraniteľnosť Európy je o to väčšia, že výroba väčšiny automobilových čipov závisí od dobre zavedených výrobných technológií,“ konštatuje s tým, že na rozdiel od výpočtových alebo pamäťových čipov v smartfónoch a počítačoch, ktoré využívajú najmodernejšie výrobné technológie, ktoré sa nachádzajú iba na Taiwane a v Južnej Kórei, automobilové čipy závisia od vyspelých uzlov zavedených v 90-tych rokoch a okolo roku 2000.
Nedostatok čipov a s tým spojený prepad výroby mal výrazný dopad aj na európsku ekonomiku. Allianz meral stratu výroby porovnaním produkcie v rokoch 2021 a 2022 s úrovňami z roku 2019. Jeho kalkulácie ukazujú, že sa v uplynulom roku stratilo viac ako 50 miliárd eur, čo je zhruba 0,4 % HDP regiónu.
„Za predpokladu, že európska produkcia v roku 2022 klesne o ďalšie 1 percento, dôjde k strate ďalších 47 miliárd eur, čo je celkovo 98 miliárd eur,“ avizuje. Najväčšiu stratu pritom utrpelo Nemecko, keďže jeho automobilový sektor predstavuje celkovo väčší podiel pridanej hodnoty.
Autonómia polovodičov je síce pre Európu mimo dosahu, no tvorcovia legislatívy jej môžu poskytnúť cielenú podporu. Tá by sa podľa Allianzu mala zamerať na segmenty, v ktorých je Európa veľkou výrobňou a zároveň konečným trhom, teda automobilový priemysel a nie spotrebnú elektroniku.
„Politici musia nakloniť váhu stimulov správnym smerom na miestne investície, ktoré majú väčšiu hodnotu ako outsourcing v Ázii. Existujúce plány na rozšírenie výroby polovodičov v Európe síce nepomôžu vyriešiť problém kontinentu, ale začiatok spoločných podnikov je krok správnym smerom,“ uzatvára štúdia. (SITA)
Ďalšie príspevky z rubriky: Ekonomika
Koncern General Motors zníži počet pracovných zmien vo svojom kanadskom závode na montáž nákladných vozidiel.
(TASR)Ruská ekonomika sa v prvom kvartáli rekordne spomalila. Hrubý domáci produkt krajiny stúpol len o 1,7 percenta.
(SITA)Trump navrhuje zvýšenie vojenských výdavkov na viac ako bilión dolárov. Chce odstrašiť Čínu a oživiť zbrojárstvo.
(TASR)Rakúsko zvyšuje kvóty pre sezónnych pracovníkov z krajín mimo EÚ, aby sa vyhlo nedostatku zamestnancov v cestovnom ruchu.
(TASR)V USA prestala platiť colná výnimka na lacné balíky z Číny. Týkala sa tovaru do hodnoty 800 dolárov.
(TASR)Americká ekonomika vytvorila v apríli mimo poľnohospodárstva 177-tisíc nových pracovných miest, čo znamená spomalenie.
(TASR)Na projekty v regiónoch pôjde ďalších 6,3 milióna eur. Zameriavajú najmä na modernizáciu škôl a zlepšenie infraštruktúry.
(TASR)Prezident Trump navrhne škrty v oblastiach ekológie, vzdelávania a zahraničnej pomoci. Ide o asi 163 miliárd.
(TASR)