
Primátor Trnavy očakáva priaznivý vplyv Peugeotu na zamestnanosť a tvrdí, že „všetci, ktorí investíciu pripravovali, robili, čo mohli“.
FOTO SME - LUBOŠ PILC
ra Štefana Bošňáka stále vyzváňali telefóny s gratulantmi. „Už ich ani neprepájam. Hovorím už iba, že gratuláciu odovzdám,“ povedala s úsmevom vedúca Bošňákovho sekretariátu medzi tým, ako vybavovala ďalšie telefonáty.
Na zamestnancoch bolo vidieť, že sa tešia, ale čas na oslavy nemali. Streda je dňom, keď primátor Trnavy prijíma stránky. Včera sa k nim so žiadosťou o rozhovor pripojili takmer všetky významné médiá. Aby toho nebolo dosť pokazil sa im aj fax.
Primátor Bošňák prijal redaktorov SME ochotne, ale bolo na ňom vidieť, že je už z takého záujmu verejnosti unavený. Rozhodnutie Peugeota považuje za „víťazstvo celého Slovenska“. Odmietol však akékoľvek oslavy. Čas pre ne nadíde až v roku 2006, keď z továrne začnú vychádzať nové autá. „Samozrejme je to veľmi dobrý pocit, ale prvé, čo mi napadlo, bolo, koľko roboty nás ešte čaká,“ hovorí Bošňák.
Radových Trnavčanov príchod veľkej investície potešil. Mnohí očakávali, že ich mesto v súboji porazí zahraničná konkurencia. „Počítal som, že Poľsko je predsa len väčší trh a zrejme to dostanú tí Poliaci v Katoviciach,“ hovorí Jaro. Živí sa ako stavebný podnikateľ.
Bohuš Falat robil dva roky v súkromnej firme, ktorá vyrábala pre Volkswagen lisované dielce. Koncom roka ho prepustili. Zastihli sme ho, ako si na úrade práce prezerá ponuku voľných miest. Príchodu Peugeota sa potešil, trošku posmutnel, keď sa dozvedel, že výroba sa začne až o tri roky. „To je už pre mňa neskoro, vtedy pôjdem do dôchodku,“ prezradil Falat. Napriek tomu si žiadosť podá.
Menej príjemnou správou je, že príchod bohatého investora asi v Trnave zdvihne ceny nehnuteľností. „Môže to byť o 30, 40 až 100 percent. Ktovie, nedá sa to odhadnúť, ale ceny pôjdu určite hore,“ nepochybuje Ľubomír Benian z realitnej kancelárie. (rp)
Budeme automobilovým gigantom
V počte vyrobených automobilov na jedného obyvateľa je Slovensko na chvoste prvej desiatky krajín na svete. Po rozbehnutí výroby v novom trnavskom závode sa jeho pozícia posunie výrazne dopredu a počtom 750-tisíc áut ročne sa krajina zaradí medzi pätnásť najväčších výrobcov áut vôbec.
Ministerstvo hospodárstva odhaduje, že výroba Peugeotov a Citroenov zvýši slovenský export o 100 miliárd korún. Hoci automobilka zvýši aj dovoz tovarov na Slovensko, bilancii zahraničného obchodu jej prítomnosť výrazne pomôže. Vysoké zastúpenie jedného druhu výroby však má aj druhú stránku. „Môže to zvýšiť zraniteľnosť ekonomiky oproti globálnemu vývoju v tomto odvetví,“ upozornil podľa agentúry SITA analytik Slávie Capital Pavol Ondriska.
Dobrá správa pre trh práce
Nový veľký investor môže prispieť k zlepšeniu vzťahov na širokom pracovnom trhu. „V neposlednom rade to prispeje k zvýšeniu pracovnej morálky u niektorých Slovákov,“ myslí si analytik Pavol Ondriska.
Podľa personálneho odborníka Jozefa Javorského sa to pravdepodobne prejaví aj vo výške miezd. „Vzhľadom na vysokú nezamestnanosť a charakter nášho trhu práce je pomerne rozšírené, že firmy sa snažia minimalizovať mzdové náklady,“ vysvetlil. Vysoká nezamestnanosť firmy nemotivuje k zvyšovaniu miezd. Prílev investícií do výroby by to mohol sčasti zmeniť. „Je to dobrá správa napríklad pre kvalifikovaných robotníkov a technikov. Predpokladám, že manažmenty, ktoré sa rýchlo nespamätajú a nezareagujú na túto zmenu, začnú prichádzať o kvalitných ľudí,“ dodal.
Fakty o investícii a lokalite
– začiatok výstavby bude september 2003,
– pozemok v priemyselnom parku Trnava-juh má 190 hektárov, ďalších 100 hektárov si vyžiadajú,
– oblasť je prístupná po diaľnici aj po železnici a má zdroj vody,
– vyrábať sa začne v roku 2006,
– v prvej etape sa bude robiť 280- až 300-tisíc áut,
– pôjde o malé automobily Peugeot a Citroen,
– v prvej fáze pôjde o lisovanie, lakovanie a montáž, neskôr aj o výrobu motorov,
– v závode bude pracovať 3500 ľudí,
– obslužné činnosti v regióne môžu vytvoriť ďalších 6000 pracovných miest.
Fakty o PSA
– druhá najväčšia európska automobilka,
– v Európe má deväť výrobných závodov,
– v roku 2002 sa predaj áut PSA zvýšil o 4,3 percenta na 3,3 milióna,
– najpredávanejšie značky sú Peugeot 206 a 307 a z Citroenov model C3,
– Peugeot 206 je najobľúbenejším autom roku 2002 napríklad v Belgicku,
– trhový podiel PSA v strednej Európe je 12,7 percenta,
– najbližší závod buduje spolu s Toyotou v blízkosti Kolína v ČR.