Pre väčšinu majiteľov mobilov nie je novinkou, že od určitého počtu pretelefonovaných minút sa oplatí prejsť z predplatenej služby na tarifný program alebo z nižšieho programu na vyšší.
Nie všetci sa ale prepracujú až do štádia, keď si platia najvyšší možný tarifný program. Vysoký paušál, ktorý je týmto krokom klient povinný mesačne platiť, sa vyvažuje väčším počtom voľných minút, ale aj nižšími sazbami za minútu hovorného. Na druhej strane aj operátor je určite rád, má zaistený pravidelný mesačný príjem od tohto zákazníka minimálne vo výške mesačného paušálu, väčšinou však vyšší. Je logické, že by si týchto zákazníkov mali operátori vážiť najviac.
Ktorý z našich operátorov im poskytne nejlepšiu cenu?
Správajú sa naozaj operátori tak, že im na týchto zákazníkoch záleží? Majú záujem o motiváciu zákazníka, aby si zaplatil paušál, ktorý vybočuje z hraníc „priemerného“ zákazníka?
Aby sme nehovorili len v suchých číslach, vytvoríme si model, na ktorom si overíme možnosti operátorov. Vychádzame pritom z overeného postupu špecializovaného internetového servera Mobil.cz.
Naším modelovým zákazníkom bude fyzická osoba alebo podnikateľ X.Y., užívateľ mobilného telefónu, ktorý používá mobil ako pracovný nástroj. V tom prípade sa jeho prevolané minúty nepočítajú len na desiatky, ale na tisíce. Ak by denne pracovne prevolal 180 minút, tak za 20 pracovných dní bude mať na faktúre účet za 3600 minút. Predpokladajme, že tieto minúty prevolá v špičke, pretože počas nej pracuje. Pretože kontakty na obchodných partnerov nemá pravdepodobne len v jednej sieti operátora, vypočítame si v záujme objektivity spolu tri faktúry - najlacnejšiu (tá bude väčšinou zahŕňať volanie na čísla vo vlastnej sieti), priemernú (tá bude obsahovať minúty za volanie do pevnej siete, pretože tá je väčšinou cenovo uprostred) a najdražšiu (ktorá bude obsahovať ceny za volanie do konkurenčnej siete, pretože náš podnikateľ mal napríklad smolu, že sa upísal operátorovi na určitý čas a všetci jeho obchodní partneri sú u iného operátora. Pre zjednodušenie nepočítáme hovory mimo pracovného času a hovory cez víkend, ktoré potom výslednú faktúru ešte predražia. Z toho istého dôvodu neuvádzame príklad kombinujúci volanie do všetkých troch sietí súčasne. Pre názornú ilustráciu to však postačuje.
Čo by náš volajúci očakával? Pravdepodobne najvyšší počet voľných minút a mimoriadne nízke ceny hovorného za minútu nad rámec voľných minút. Je to síce maličkosť, spolu dve veci, ale dokáže to ponúknuť napríklad váš operátor za naozaj najvýhodnejších podmienok?
Neľahké rozhodnutie
Ak je náš podnikateľ uzavretý do vrstvy jemu podobných, tak sa asi najskôr rozhodne pre Globtel. Toto vyhranenie ale prináša tvrdú daň za volanie do inej siete.
Okrem nižších cien za volanie do vlastnej siete Globtel stavia aj na nižšie ceny za hovory do pevnej siete Slovenských telekomunikácií.
Budovanie image EuroTelu ako operátora pre podnikateľov má oporu aj v jeho cenníku. Rozdiel najlacnejšej a najdrahšej faktúry je presne nulový a výsledná cena tak zostáva rovnaká pri približne tom istom počte prevolaných minút v mesiaci.
Podnikateľ si teda musí zvážiť, či je preňho zaujímavejšie využívať rovnaké ceny za volanie do všetkých sietí, alebo profitovať z nižšej ceny za volanie do vlastnej siete. V tom prípade ale platí podstatne viac, ak v rovnakej miere volá aj do iných sietí.
TOMÁŠ KURTANSKÝ
FOTO - ARCHÍV
Najdrahší užívateľský program EuroTelu vyjde mesačne na 3800 korún. Presne toľko stojí program Tempo 1000, ktorý zahŕňa 1000 voľných minút. Budeme sa snažiť čo najviac znížiť cenu za minútu hovorného nad rámec voľných minút. Po vyčerpaní 1000 voľných minút nám zostáva ešte prevolať 2600 minút, ktoré treba zaplatiť, a to podľa nasledujúcej tabuľky :
volanie do siete cena
EuroTel 1 Sk
Slovenské telekomunikácie 1 Sk
Globtel 1 Sk
A takto budú vyzerať faktúry:
faktúra za volanie
typ volania do siete do pevnej do siete
EuroTel siete Globtel
základný paušál 3800 3800 3800
cena za 2600 minút navyše 2600 2600 2600
cena spolu 6400 6400 6400
cena za minútu 1,78 1,78 1,78
Z výsledkov vyplýva, že EuroTel stavil na rovnaké sadzby hovorného pre všetky siete. Pri volaní obchodným partnerom v konkurenčnej sieti ani v sieti ST nie je klient EuroTelu žiadnym spôsobom diskriminovaný. Podnikateľ sa teda v prípade EuroTelu nemusí zaťažovať tým, v ktorej sieti je väčšina jeho obchodných partnerov, či ľudí, ktorým zvykne najviac volať.
Globtel ponúka svoj najdrahší užívateľský program pod názvom Globtel 1000. Rovnako ako v prípade EuroTelu obsahuje 1000 predplatených minúť, jeho cena je však o niečo nižšia. Vyjde na 3199 korún.
Každá zo zostávajúcich 2600 minút nás vyjde takto :
volanie do siete cena
Globtel 0,45 Sk
Slovenské telekomunikácie 0,95 Sk
EuroTel 1,95 Sk
A takto vyzerajú faktúry :
faktúra za volanie
typ volania do siete do pevnej do siete
EuroTel siete Globtel
základný paušál 3199 3199 3199
cena za 2600 minút navyše 1170 2470 5070
cena spolu 4369 5669 8269
cena za minútu 1,21 1,57 2,30
Ak by teda náš podnikateľ bol klientom Globtelu a volal prevažne do vlastnej siete, vyšiel by ho účet za 3600 prevolaných minút o 2000 korún lacnejšie ako v prípade EuroTelu. Obchodné rozhovory cez telefón do konkurenčnej siete si však už vyžadujú silnejšie finančné zázemie, cena sa vyšplhá až na 8269 korún.