Nový lacný obchodný reťazec Lidl vyvolal v Česku okrem cenovej revolúcie aj niekoľko škandálov. Napriek tomu sa mu darí - najmä vďaka jeho orientácii na nižšiu strednú vrstvu, ktorú láka extrémne nízkymi cenami. Na snímke je reklamný štít obchodného reťazca na pražskom sídlisku Lhotka. FOTO - ČTK
BRATISLAVA - Maloobchodný trh sa pripravuje na cenovú revolúciu, ktorú má podľa vlastnej reklamy spustiť sieť Lidl. Druhý septembrový týždeň otvorí naraz približne 30 predajní po celom Slovensku.
Lidl pôsobí v takmer všetkých krajinách Európy. Minulý rok v júni otvoril obchody aj v Česku, kde sa stal ihneď najlacnejším obchodným reťazcom. Podľa denníka MF Dnes u tohto predajcu v novembri nakupovalo najradšej 12,8 percenta Čechov.
Predajne Lidl sa označujú ako diskontné. To znamená, že tovar nie je uložený v regáloch, ale je na zemi v kartónoch. V predajni je len minimum predavačov, ktorých úlohou je predovšetkým dopĺňanie tovaru, a nie radenie zákazníkom. Interiéry obchodov vyzerajú veľmi stroho, a nie sú v nich žiadne výzdoby. Všetky obchody Lidl na svete vyzerajú rovnako.
Lidl má oproti klasickému supermarketu obmedzený sortiment. Okrem potravín ponúka drogériový tovar, potreby pre domácnosť a zopár elektrospotrebičov. Zákazníci tu nenájdu klasické značky, na ktoré sú zvyknutí z ostatných predajní. Lidl si dáva väčšinou tovar vyrábať na objednávku len pre seba. Tovar nakupuje po celom svete čo možno najlacnejšie. Podľa dostupných informácií neuzavrel Lidl so slovenskými dodávateľmi takmer žiadne zmluvy, pretože sa nechceli prispôsobiť tvrdým podmienkam reťazca.
Jednou zo stratégií Lidlu je s výnimkou masívnej reklamnej kampane nekomunikovať s médiami. Pracovníčka na infolinke spoločnosti včera povedala, že dátum otvorenia obchodov a ich presný počet je interná informácia a navyše to ešte stále nie je isté. Bilbordy pritom včera oznamovali, že Lidl otvorí predajne o 20 dní. Jedinou výnimkou, kedy Lidl dáva oficiálne vyjadrenia, sú, ak ho niekto obviní z nezákonnej činnosti.
Aj v iných krajinách Lidl s médiami nekomunikuje. Ani konkurenčné obchody nevedeli o Lidli nič bližšie povedať. "Všetci sa ich obávajú, ale nikto o nich nič nevie. Ja viem možno ešte menej ako vy," vraví prezident Zväzu obchodu Pavol Konštiak. Podľa neho sa Lidl ani neprihlásil na zväz. Konštiak je však presvedčený o úspechu nového obchodného reťazca.
Včera na obed stálo v rakúskom mestečku Hainburg pred Lidlom asi desať áut, z toho malo šesť slovenskú značku. Naproti pred Billou a Hoferom bolo asi po 30 áut. Podobne to vyzeralo aj vnútri predajní. Kým Lidl bol takmer prázdny, ďalšie dve predajne boli plné ľudí a pri pokladni bolo treba čakať asi päť minút. Podľa Konštiaka to na Slovensku bude naopak. "Náročnejší spotrebiteľ tam chodiť nebude, ale jednoduchší spotrebiteľ dá prednosť práve Lidlu."
Ceny v Rakúsku - Hainburg
(v eurách) Lidl Billa Hofer
chlieb, 1 kg 0,79 1,98 1,32
maslo, 250 g 0,99 1,09 0,99
minerálna voda, 1,5 l 0,28 0,39 0,35
rastlinný olej, 1,5 l 0,89 1,29 1,39
kryštálový cukor, 1 kg 0,99 0,99 0,99
pomarančový džús, 1 l 0,53 0,65 0,65
pomaranče, 1 kg 1,79 1,99 1,09
banány, 1 kg 0,89 0,89 0,79
paradajky, 1 kg 0,69 1,99 0,49
kurča, 1 kg 1,92 3,59 2,69
hranolčeky, 1 kg 0,69 2,59 0,66
polotučné mlieko, 1 l 0,59 0,85 0,79
spolu 11,04 18,29 12,20