čo pozerať. Expozície jednotlivých siení sú bohaté, tovaru je dosť, a netreba ani počúvať výklad sprievodcu, lebo návštevník pochopí súvislosti aj sám a ešte sa k tomu aj zabaví. Navyše je jedno či prší, sneží ale praží. Veľké svetové obchodné reťazce sa neriadia počasím, ale dopytom na trhu. Nepriatelia nákupných centier a hypermarketov varujú pred stratou slobody a odvolávajú sa na skromnosť a striedmosť, v ktorej kedysi žili učenci a filozofi. Je dosť možné, že v hypermarketoch ani dnes nestretnete filozofa. Ale ostatní ľudia tu vášnivo zhromažďujú zásoby, stretávajú sa pri jedle, dohadujú obchody - v nákupných centrách vedia stráviť celý deň.
Nákupné megakomplexy sú podľa mnohých psychológov zlé - cicajú z ľudí energiu, peniaze, likvidujú malé obchodíky, diktujú nám štýl. Napriek tomu sú stále plné ľudí a v Bratislave sú miestom, kam sa chodí tráviť víkend alebo na výlet. Prečo?
Nočná mora antiglobalistu
Plný autobus bratislavskej MHD vezie ľudí cez most a okolo sadu Janka Kráľa do nákupného centra na najväčšom slovenskom sídlisku. Pubertiak so strojčekom na zuboch zbadá za zákrutou sklenený „zámok" a zasnene šepne: "Ty kokso, Aupark..."
Jeho návštevníci netrávia najviac času nakupovaním, ale prechádzaním sa a obzeraním tovaru. Návštevníci tu priemerne strávia dve až štyri hodiny. A keď sa poprechádzajú, nakúpia, idú sa zabávať. Samozrejme, pod tou istou strechou - sadnú si do kina alebo idú hrať bowling.
Prieskum hovorí, že až 16 percent návštevníkov dokáže v nákupnom centre stráviť minimálne šesť hodín. To už je čas porovnateľný s tým, koľko tu pobudne personál, ktorý je za to platený. A privítali by, aby sa obchody otvárali skôr ako o deviatej a zatvárali neskôr ako po dvanástich hodinách prevádzky.
Vyzerá to ako najhorší sen antiglobalistu?
Metrosexuál v akcii
Je voľný deň. To znamená, že do nákupných centier štartujú celé rodinky. Jeden z partnerov tlačí kočík, druhý nákupný vozík. Títo vzali na nákup aj starú mamu, ktorá štýlovo fajčí nad zákuskom.
Aupark je miestom pre majetnejších ľudí. Mladí, úspešní, finančne závislí maximálne na svojom partnerovi.
Stretnete tu aj metrosexuála, zvláštny druh, o ktorom sa zatiaľ písalo len v súvislosti s Beckhamom. Tak teda metrosexuál - dokonale vyčistený, ostrihaný, oblečený a navoňaný muž - usadí podobne vydizajnovanú partnerku k stolíku v kaviarni. Z kočíka vyberie malilinké dieťatko a nežne ho hojdá na bicepsoch obopnutých kvalitným tričkom.
Sociologička Hana Librová hovorí, že namiesto moralizovania nad novodobými konzumentmi by sme mali hľadať modely správania, ktoré by naplnili život hlbším zmyslom a uspali naše spotrebné túžby. Mladý metrosexuál našiel hlbší zmysel života v potomkovi. V supermarkete, ktorý je súčasťou shopping centra, ho isto zabezpečí aspoň do budúcej nedele.
Obchodnícke mýty
Množstvo kaviarničiek v nákupných centrách je novým miestom obchodných rokovaní. Šéfovia malých obchodov v kaviarni úradujú od rána do večera. Podľa potreby obiehajú Avion, Aupark a Polus. Celý deň v jednom z centier trávia aj zamestnanci, ktorí ani cez 45-minútovú prestávku neopustia priestor. V okolí nákupných komplexov nie je nič iné, a keby aj, strava tam nie je lacnejšia. Predavači si nosia jedlo z domu, lebo každodenné stravovanie vo fastfoodoch by ich zruinovalo.
Zákazníci, ktorí môžu porovnať atmosféru v shopping centrách v zahraničí, nie sú s prístupom personálu spokojní. "Keď sa ma v piatom obchode opýtajú, s čím mi môžu pomôcť, nemám najmenšiu chuť vkročiť do ďalšieho," hovorí jeden zákazník. V susednom Maďarsku vás pozdravia ahoj a ďalej len sledujú, s čím by vám pomohli.
Opačne je to tiež podobné - aj obchodníci by si vedeli predstaviť slušnejších zákazníkov. "Tí, čo majú len trochu viac peňazí, sa správajú k predavačom strašne. Zaznie aj 'Uhni', alebo 'Musíš sa mi motať pod nosom!?' Skúste byť v takej situácii milí!" hovorí predavač značkového oblečenia.
Dobrý obchod sa pozná podľa toho, že v ňom nedelia zákazníkov na tých, čo kupujú, a tých, čo len prehrabujú. "Do peňaženky nikomu nevidím," znie ich heslo.
Majú však príhody, ktoré si podávajú ako mýty: "Sú ľudia, ktorí na jar nakúpia letnú kolekciu za 30-tisíc, a v polovici júla sa prídu opýtať, kedy dostaneme novú. Za dva týždne som raz obliekol chlapíka za osemdesiat tisíc. No, čo s tým robia?"
Obedujú vyvolení
Pracovníčka marketingového oddelenia nákupno-zábavného centra Polus sa pátravým hlasom v telefóne pýta, o čom bude článok. "Nebude o tom, aké sú hypermarkety škodlivé?" Po uistení dáva povolenie na fotografovanie v priestoroch.
Kým je v Európe na jedného obyvateľa 1 meter štvorcový predajnej plochy, u nás je to zatiaľ 0,4 metra štorcového. Počtom nákupných komplexov sa však pomaly vyrovnávame Rakúsku či Švédsku.
Ak by sa zábava v nákupných centrách merala hustotou ľudí a hlučnou vravou, najviac sa návštevníci Polusu bavia v komplexe fastfoodov na poschodí. Je tam jedenásť gastro zariadení a dvanásť kaviarní. Čínska, thajská, mexická, talianska, slovenská či americká strava hľadá na červených podnosoch voľné miesta na stolíkoch. Pomerne voľno je vo fajčiarskom kútiku. Na zemi sa povaľujú špaky, ktoré upratovač nestihol odpratať a vedľa pofajčievajú bezdomovci. Pod ležérnymi pohybmi sa skrývajú ostražití pozorovatelia. Okamžite, ako sa od stola zdvihne skupinka, štartujú na prieskum ponechaných tanierov. Na stole sa im hromadia nedopité koly.
V Rusku zaviedli v niektorých obchodných centrách vstupné. Do budovy môže vstúpiť len ten, kto ide nakupovať a má na to. V Poluse to údajne hrozí zavedením poplatkov za parkovanie, pretože v podzemných priestoroch si zvykli garážovať autá obyvatelia okolitých domov.
Predavačova sociológia
V pondelok býva v Poluse dosť prázdno. Trochu sa zaplní o štvrtej, keď ľudia idú z práce. Vydržia tu do siedmej - ôsmej večer. "Najlepšie sú víkendy, v sobotu je plno od rána," hovorí predavač športových odevov. Za tri roky, čo tu pracuje, môže napísať sociologickú štúdiu. Sám chodí nakupovať do Avionu. "Je to tam čistejšie, usporiadanejšie. A majú dobré kino."
V nedeľu začína nával o druhej, doobeda tu nie je ani nohy, len pár ľudí v kaviarňach. Záleží aj na tom, či je pred víkendom výplata. V tom prípade majú predavači dobrý celý víkend. V nedeľu sa ľudia prídu do nákupného centra hlavne poprechádzať. Po siedmej však všetci miznú domov. Poslední opúšťajú prázdnu halu návštevníci kina. "Polus je síce nákupno-zábavné centrum, ale nevidím tu žiadnu zábavu. Bowling za päťsto korún na hodinu? Alebo päťstovka, ktorú nechajú dvaja ľudia za kino, pukance a kolu? To je zábava?" pýta sa predavač.
Pred komplexom ôsmych kinosál s desiatkou premiér týždenne, ktoré vidí viac ako 1 600 divákov, sú len tri pokladne. Vinie sa pred nimi dlhý rad. Lepšie to nie je ani v kinách v Auparku, kde naraz fungujú najviac tri pokladne.
Ak sú kaviarne, fastfoody a kiná natrieskané, predavači vedia, že tržby za tovar nebudú ktovieaké. Ľudia neprišli nakupovať, iba zabiť nudu. "Nečudujte sa, je november." Od polovice septembra do konca novembra sa veľmi nenakupuje, všetci ešte šetria na darčeky. Nakupujú len tí, čo na to majú stále. Nákupná horúčka dokonca neprepuká ani začiatkom decembra, ale až dva týždne pred Vianocami. Vtedy vôbec nezáleží na tom, aký je deň.
Bavíme sa v shopping centre
Okrem kina a bowlingu ponúkajú nákupné cenrá aj ďalšiu zábavu - tanečný klub, fitness, autogramiádu Olympicu alebo módnu prehliadku vo vstupnej hale. Zábava pre deti je snáď vozenie sa v nákupnom autíčku a kymácanie sa na káčerovi. V Poluse bol až donedávna detský kútik, kde sa deti rovno zo šmýkačky vrhali do haldy farebných loptičiek. Avion má ľadovú plochu, miniautíčka a exkluzívne trojrozmerné kino.
Aj desaťkrát do mesiaca sa do zábavných hypermarketov prídu potešiť tínedžeri, podnikatelia, rodiny s deťmi.
Po dôchodkoch sa pár dní po nákupnom centre pomotajú aj dôchodcovia.
Polovica z návštevníkov zaparkuje auto v podzemných a nadzemných garážach spolu je tam 2300 parkovacích miest. Cez víkendy či pred sviatkami je to však primálo - v garážach môžete krúžiť aj polhodinu a voľné miesto nenájdete. Zvyšok ľudí sa vyvalí z malého autobusu číslo 50.
Sloboda nanukovej torty
Hypermarkety ponúkajú okrem potravín aj trochu šiat, niečo zo športu, hudby, filmu, niečo pre záhradníkov a motoristov, základné veci pre psíčkarov a kojencov. Márne tam budete zháňať nite a sadu ihiel alebo špeciálny kľúč. Nite visia na šatách, ihly nepotrebujete a náradie si môžete vybrať z toho, čo majú: modrú sadu, žltú a darčekovú.
A okrem toho všetkého ešte aj trochu slobody - nečudujte sa, ak medzi terčami na šípky nájdete rozmrazenú nanukovú tortu. Sloboda samoobsluhy, ktorá tu dosiahla svoj vrchol, sa prejavuje neprítomnosťou predavačov, a tak vám nemá kto poradiť. Okrem toho sa táto sloboda zvrhla do bezstarostnosti, ktorá nebráni nechať zmrzlinu v športovom oddelení, zatiaľ čo si skúšame boxerské rukavice.
Delenie nákupných centier hypermarkety - veľkoplošné obchody s plochou nad 1000 m2. Nadpolovičný podiel nepotravinárskeho tovaru, v ponuke až 150 tisíc druhov tovaru. Nákupné centrá podľa umiestnenia prímestské shopping centrá - môžu mať až 100 000 m2 predajnej plochy. Tvoria ich väčšinou hypermarkety a hobbymarkety. Napríklad: Shopping park Soravia I, II (15 000 m2), Danubia shopping centrum v Petržalke (21 000 m2) Zdroj: www.hypervyber.sk |
Výskyt ľudí v nákupno-zábavných centrách
Podľa ročného obdobia a počasia
V lete cez deň všetci idú k vode a do Polusu sa zbiehajú až podvečer, od piatej do deviatej. Keď v lete zaprší, je plné centrum. Na jar, keď vyjde slniečko, všetci okamžite zmiznú vonku. Polus je plnší v lete, lebo je v centre mesta. Aupark je plnší v zime, lebo v lete je Petržalka dosť vyľudnená.
Podľa výplat a dôchodkov
Okolo dátumu vyplácania dôchodkov chodia do Polusu aj dôchodcovia. Podľa ľudí pri pokladniach v Carrefoure vidno, kedy boli výplaty.
Aupark
Chodia doň väčšinou tí, čo majú autá a veľa peňazí. Podľa slov jedného predavača - snobi v posledných módnych výstrelkoch. V Auparku sú drahé značkové obchody, kde hneď vypredajú najdrahšie veci od štyritisíc korún vyššie. V centre je supermarket Jednota.
Polus
Je v ňom Carrefour a ten ťahá najviac ľudí na výhodné ceny a tovar, ktorý netvoria len potraviny. Veľa ľudí sem príde iba nakúpiť zásoby, dá si kávu a ide preč. V Poluse sa v obchodoch dobre predáva stredná a nižšia cenová vrstva vecí - od tisíc do tri a pol tisíc korún.
Čo vidia za výstavbou a prevádzkou hypermarketov Predajcovia Nakupujúci |
![]() |
Autor: Text: DENISA VOLOŠČUKOVÁ / Foto: MIROSLAVA CIBULKOVÁ