
Kristínka (vpravo) a Miška majú dvanásť a najradšej čítajú časopis Dívka. Podľa školskej psychologičky Gabriely Herényiovej sú časopisy určené tínedžerom ich „mienkotvornými denníkmi“. Čítajú ich všade a takmer všetci. „Ak si rodičia myslia, že ich dieťa tieto časopisy nečíta, lebo ich nenosí domov, sú na omyle,“ hovorí Herényiová. FOTO SME – SOŇA REBROVÁ
Napriek tomu, že sa všeobecne vie, že slovenské deti nerady čítajú, platí to pre knihy, nie pre tínedžerske časopisy. Po tých siahajú s radosťou. Potvrdil to aj miniprieskum denníka SME medzi žiakmi Osemročného gymnázia v Senci, vo veku 12 až 14 rokov. Až 95 percent uviedlo, že tieto časopisy čítajú radi, len traja sa vyjadrili záporne.
„Čítajú sa aj v škole, pod lavicami, kolujú z ruky do ruky. Prečítajú si ich teda aj 10 – 11-ročné deti. Ak si rodičia myslia, že ich dieťa takýto časopis nečíta, lebo ho nenosí domov, sú na omyle,“ súhlasí s výsledkami ankety školská psychologička Gabriela Herényiová. Podľa nej sú to pre deti akoby „mienkotvorné denníky“ a ich obsah ich veľmi ovplyvňuje. „Rozprávajú sa o ňom medzi sebou, diskutujú. Bolo by preto dobré, keby si ich aj rodičia občas prelistovali, aby videli, aké témy sa v nich preberajú. Niekedy sa mi totiž zdá, že deti majú tendenciu vyskúšať si to, čo sa v nich píše.“ Zakázať im tínedžerské časopisy čítať sa podľa nej jednoducho nedá, pretože sú určené pre mladých.
Aké časopisy medzi nimi letia? Najpopulárnejšie sú Bravo a Bravo Girl, dievčatá majú ako ďalší časopis Dívka, chlapci zase Level – časopis o počítačových hrách. Všetky sú v češtine, ale „násťročným“ to neprekáža. „Vôbec nie,“ tvrdí 12-ročná Kristínka (na fotografii vpravo).
Na trhu môžete zohnať aj iné tínedžerské časopisy, tie však nie sú až také obľúbené. „Napríklad časopis Popcorn nejde veľmi na odbyt, pretože je drahý – stojí vyše 60 korún. A časopis Cool Fun je nový, slovenský, máme ho na poličke len dva dni. Zatiaľ po ňom nikto nesiahol. Nepoznajú ho,“ povedala nám vedúca stánku s novinami na Obchodnej ulici v Bratislave. Podľa nej sa občas stane, že keď nový časopis nejde na odbyt, po čase sa stiahne z predaja. Pri tínedžerských časopisoch sa však niečo také ešte nestalo, dodáva.
Ktoré z časopisov majú najväčší obrat, ťažko zistiť. Štatistiky v obľúbenosti tínedžerských časopisov sa nerobia. A u distribútora MediaPrint-Kapa nám odmietli prezradiť, ktorý z nich má aký náklad. „Rád by som vám poskytol túto infomáciu, ale je to obchodné tajomstvo,“ informoval nás distribútor v bratislavskej centrále.
Autor: sr