
Akákoľvek zmysluplná činnosť je pre dieťa lepšia ako posedávanie pred domom na lavičke, hovoria psychológovia. FOTO SME - JÁN KROŠLÁK
Školský rok sa už začal, mnoho rodičov sa však len teraz spamätalo, že nevedia, čo bude s ich dieťaťom popoludní. Nechať ho v školskej družine alebo preň zabezpečiť nejaký krúžok? A dá sa naň vôbec ešte zapísať? Veď základné umelecké školy či športové kluby robili zápisy ešte v máji – júni.
„Ak má škola málo detí, môže riaditeľ robiť zápis aj v septembri, na to má právo. Aj my teraz ešte prijímame deti, chýbajú nám na hudobné nástroje,“ potvrdil SME Marián Martinák, zástupca riaditeľa Základnej umeleckej školy na Exnárovej ulici v Bratislave. Rodičia podľa neho prichádzajú teraz preto, lebo v období, keď škola robila zápis, mali iné vybavovačky, alebo o zápise jednoducho nevedeli.
Boom v zapisovaní do krúžkov
Popoludňajšie aktivity teraz zažívajú boom, hoci ešte donedávna sa na ne veľmi nemyslelo. „Deti si v družine len opakovali učivo, písali si domáce úlohy alebo len tak voľne pobehovali po dvore,“ hovorí bývalá vychovávateľka Anna Závodská z Banskej Bystrice.
Dnes sa v ponuke poobedňajších činností predháňajú aj školy, ktoré chcú širšou ponukou pritiahnuť nových žiakov. „Veď aj tento čas je dobré využiť na ďalší rozvoj, nie ho len presedieť,“ hovoria v Súkromnej základnej škole na Bajkalskej v Bratislave. V školskom klube deťom ponúkajú výtvarný aj pohybový krúžok, výučbu anglického jazyka hravým spôsobom, uvažujú o dramatickom krúžku. V novembri deti zapoja do programu na rozvoj sociálnych a emocionálnych zručností. „Aby sa ako budúce deti Európy naučili komunikovať, pracovať v tíme a tolerovať sa.“
Každá zmysluplná činnosť je dobrá
Kým starší žiaci už často vedia, aký krúžok si vybrať, prípadne v nejakom pokračujú (často po vzore svojich priateľov či súrodencov), rodičia prvákov v tom majú zmätok.
„Kika len teraz začala chodiť do školy. Mám ju hneď dať na nejaký krúžok? Nebude toho na ňu priveľa? Na druhej strane, ak ju nedám teraz, všetci mi hovoria, že zlenivie a časom na žiadny krúžok nebude chcieť chodiť. A koľko to vôbec všetko bude stáť?“ zamýšľa sa matka prváčky.
Podľa školskej psychologičky Evy Gajdošovej je však akákoľvek zmysluplná činnosť pre dieťa vhodná. „Veď napríklad výtvarná výchova pomáha dieťaťu odreagovávať sa od stresov, rozvíja u detí predstavy, tvorivosť – čo na to viac povedať?“
Výborné sú podľa nej aj športové aktivity: „Deti sú teraz veľmi pohybovo nepokojné, to je typické pre dnešnú generáciu. Je dobré, ak svoj nepokoj môžu odreagovať v hudbe, v športe, vo výtvarnom alebo dramatickom umení.“
Rodičia by podľa Gajdošovej mali pri výbere krúžku prihliadať na predpoklady detí, ale aj na to, či ich budú môcť na ne pravidelne voziť.
Upozorňuje však na to, aby deti v žiadnom prípade nepreťažovali: „Rodičia dnes majú tendencie dať dieťa na tenis, na výtvarnú, na nemčinu, na hudbu, na modelársky krúžok… Aj ono si však musí niekedy oddýchnuť. Podľa mňa sú optimálne tak dva krúžky – povedzme športový a výtvarná, ale viac nie. Aby sme to zase neprehnali.“