Peter žije inak ako väčšina ľudí. Namiesto zamestnania so stálym príjmom a pracovným časom si vybral nezávislý život predajcu. Mesačne najazdí štyritisíc kilometrov na cestách od Popradu po Bratislavu. Denne sa stretne s tromi alebo štyrmi klientmi s jediným cieľom - predať hodinky a striebro.
Po piatich rokoch je s výberom svojho povolania spokojný - zarobí 70-tisíc hrubého a pracuje tri alebo štyri dni do týždňa. „Lenže často robím aj vtedy, keď všetci ostatní vegetujú,“ dodáva Peter, ktorý svoje meno nechce zverejniť z obavy pred krádežou.
Pred pár rokmi mu v Bratislave ukradli z auta zlato za tri milióny. „Takéto riziko znášam zakaždým, keď vystúpim z auta,“ dodal.
Podobným spôsobom sa pokúšajú vyžiť alebo si aspoň vylepšiť situáciu desaťtisíce ľudí. Väčšina z nich je zapojená do veľkých medzinárodných sietí pracujúcich systémom multi-level-marketingu. Vzápätí po nežnej revolúcii sa tu usadili firmy ako Avon, Oriflame alebo Herbalife, ktoré tento systém rozvinuli až do dnešnej podoby. Len málo z ich zástupcov sa môže hrdiť príjmom predavača hodiniek.
„Obchodníci u nás majú viaceré príjmy. Maloobchodný sa pohybuje od desať- do tridsaťtisíc, veľkoobchodný od desať- do päťdesiattisíc a vyživovací poradcovia môžu dostať províziu do 500-tisíc korún,“ hovorí Michal Tóth z firmy Herbalife, ktorá predáva zdravú výživu.
Kým predaj technicky zložitých a drahých tovarov si od dílera vyžaduje kvalifikáciu, väčšine obchodných zástupcov ponúkajúcich kozmetiku či výživu stačí pre prácu odhodlanie a obchodný duch. „Špeciálne vzdelanie nepožadujeme. Stačí, ak bude kozmetická poradkyňa komunikatívna a nebude sa zákazníkov báť,“ vysvetľuje požiadavky pre prácu poradkyne manažérka Oriflame Vierka Smolijová. Prácu však dievča získa len vtedy, ak spraví prvú objednávku v minimálnej hodnote 2 600 korún. Z takejto sumy, si začínajúci díler zarobí šesťsto korún pre seba.
Iné ako kozmetické firmy chcú od svojich zástupcov viac. „Zamestnávame osem obchodných zástupcov, ktorí v priemere zarábajú 30-tisíc korún,“ dozvedeli sme sa od Martina Morháča z firmy Sova, ktorá sa zaoberá dodávkami počítačových systémov pre strojárske a stavebné firmy.
„Obchodníci predávajú priamo zákazníkovi a denne komunikujú najmenej s piatimi klientmi. Získanie zákazníka im trvá asi dva mesiace. S firmou pritom začne spolupracovať viac ako polovica oslovených ľudí,“ dodáva Morháč, ktorý však upozorňuje, že pokiaľ je obchodník neúspešný, prepustia ho.
(im, jj)