Tunel má za sebou päť dní skúšobnej prevádzky. V stredu večer sa vodiči sťažovali na hustý dym a opar. FOTO PRE SME – STANISLAV BAČENKO
BRANISKO – Vodičov, ktorí išli cez nový tunel Branisko, prekvapil v stredu večer hustý dym. „Niekoľko vodičov nám telefonovalo, že v tuneli je asi nejaký problém. Bolo to niekedy o pol deviatej večer,“ hovorí redaktor rádia Expres, ktorý pripravuje dopravné správy. „Volajúcich nebolo veľa, ale my sme hneď telefonovali na správu tunela, aby sa na to pozreli.“
Vedúci strediska Správy a údržby diaľnice a tunela Branisko Milan Smrek hovorí, že tunelom asi prešlo auto, ktoré malo poruchu a veľmi dymilo. „Čidlá ventilácie zapli vyvetrávanie, ale kým ventilátory odsajú výfukové plyny, nejakú chvíľu to trvá.“
Vodiči sa sťažovali na horšiu viditeľnosť aj zápach. „Na odvetrávaní nebola žiadna porucha. Tunel je v skúšobnej prevádzke, snažíme sa nastavovať čidlá, dolaďujeme ventiláciu, aby sa zapínala okamžite, keď treba,“ povedal Smrek. Ventilácia sa dá nastaviť, len keď tunelom jazdí viac áut. V skúšobnej prevádzke sa tunelom môže jazdiť len rýchlosťou 60 kilometrov za hodinu.
Opar, na ktorý sa vodiči tiež sťažovali, môže byť podľa Smreka spôsobený zmenou tlaku vzduchu či smerom jeho prúdenia.
„Ventilácia sa zapína automaticky, ak je viac dymu v tuneli, ale je možné zapnúť ju aj mechanicky. Myslím si, že keď ventilátory pokojne zniesli ten veľký nápor áut v nedeľu večer po otvorení tunela, musia menej náročnú premávku zniesť bez problémov.“
Po otvorení tunela prechádzalo tunelom v nedeľu večer jedno auto za druhým, veľa sa na konci obrátilo a išlo naspäť. „Nápor tých, čo chceli tunel vyskúšať, predstihol všetky očakávania. Je to prvý diaľničný tunel u nás, je normálne, že ľudia z okolia si ho chceli vyskúšať.“
V tuneli už zistili aj prvé porušenia pravidiel premávky. Okrem prekročenia rýchlosti zaznamenali kamery vodiča, ktorý uprostred tunela dolieval do auta pohonné látky, hoci je to zakázané. Niekoľko vodičov v tuneli zastavilo, cez hlásič požiadali o pomoc a dali sa na útek. „Zachytili sme aj rodinky, ktoré uprostred zastavili, vyšli z auta a začali sa fotografovať,“ hovorí Smrek.
(rf, div)
Aké bezpečné je Branisko
vetracie zariadenie bolo navrhnuté tak, aby dokázalo zvládnuť nielen výfukové plyny z vozidiel, ale aj teploty a dym pri požiari, v tuneli je protipožiarny vodovod, všade hasiace prístroje, trinásť únikových ciest chránených protipožiarnymi dverami, tunel sleduje sedemdesiat kamier, je v ňom aj signál mobilných operátorov, cesta nie je z horľavého asfaltu, ale z betónu. (rf)