eny zamestnávateľa. Ako pre agentúru SITA uviedol Jozef Smida z odboru vysokých škôl Ústavu informácií a prognóz školstva (ÚIPŠ), zamestnávatelia vyčítajú súčasným absolventom aj menší zmysel pre zodpovednosť, ambicióznosť nepodloženú schopnosťami, ale aj nekultivované správanie, či vysoké finančné nároky pri nástupe do zamestnania v porovnaní s tým, čo môžu zamestnávateľovi ponúknuť.
Smida pritom vychádza z minuloročného dotazníkového prieskumu, v ktorom získal poznatky zo 124 zamestnávateľských organizácií. Zamestnávatelia kritizovali aj nedobrú spoluprácu praxe a vysokých škôl pri tvorbe študijného obsahu a organizácii štúdia. Zlepšenie prípravy na povolanie by podľa nich umožnil napríklad väčší počet ročníkových a diplomových prác s reálnymi výstupmi do praxe. Zároveň navrhujú, aby sa študenti čo najskôr orientovali na spoluprácu s možnou zamestnávateľskou organizáciou, a aby sa rozšíril počet stáží.
Súčasní absolventi slovenských univerzít prinášajú na trh práce aj viacero pozitív. Zamestnávatelia oceňujú najmä ich informatickú gramotnosť a lepšiu znalosť "západného" jazyka, ich cieľavedomosť a väčšiu prispôsobivosť zmenám v pracovnej činnosti. Zamestnávatelia od nových absolventov očakávajú, bez ohľadu na študijný odbor, ktorí absolvovali, zbehlosť pri využívaní výpočtovej techniky a aspoň základné poznatky z ekonomiky a manažmentu. Vítaným prínosom by boli poznatky z psychológie, sociológie a práv – zvýšili by sa tým predpoklady absolventov na vykonávanie organizačnej a riadiacej práce, čo by im umožnilo rýchlejší kariérny postup.
Podľa Smidu sa dá len ťažko určiť, absolventi ktorých odborov sú najlepšie pripravení na prax. "Posúdenie kvality pripravenosti toho istého absolventa rôznymi zamestnávateľmi môže byť odlišné," tvrdí. Ako dodal, po zavedení kreditového systému vysokoškolského štúdia, pri ktorom si študent môže v značnej miere sám určiť obsah štúdia, bude takéto porovnávanie jednotlivých vysokých škôl a odborov čoraz ťažšie. So zamestnávateľom, ktorý by uprednostnil absolventa zahraničnej vysokej školy pred absolventom slovenskej sa doteraz nestretol. "Neznamená to však, že taký postoj nejestvuje," konštatoval. Skôr pozná veľa príkladov úspešného uplatnenia sa slovenských absolventov rôznych študijných odborov v