Dohoda dohôd o uznaní uznanej značky

Napriek tomu, že podľa platných medzinárodných dohôd a dohovorov je pôvod Tokajského vína zo slovenskej oblasti nespochybniteľný, problém s jeho uznaním pretrváva dodnes. Spor o označenie pôvodu sa začal ešte v roku 1965, keď zástupcovia budapeštianskej .

Napriek tomu, že podľa platných medzinárodných dohôd a dohovorov je pôvod Tokajského vína zo slovenskej oblasti nespochybniteľný, problém s jeho uznaním pretrváva dodnes. Spor o označenie pôvodu sa začal ešte v roku 1965, keď zástupcovia budapeštianskej firmy Monimpex protestovali proti vývozu vína pod označením „Tokajské víno“ z bývalého Československa do Rakúska.

„Že bolo v minulosti predmetom nacionalistických a historických neprávd, je stará známa pravda,“ hovorí Stanislav Vyparina. „Jedným z dôvodov bol aj fakt, že Československo sa v roku 1967 zaviazalo predávať Tokajské víno slovenského pôvodu iba na území Československa a vtedajších socialistických štátov. Zvyšok produkcie tvorilo asi tisíc hektolitrov ročne a dodávalo sa Maďarskej republike.“

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Záväzok mal svoje príčiny: v Maďarsku sa po vojne začalo vyrábať pivo, ktoré malo v označení Plzeň. Keď sa česká strana ozvala, maďarská si dala podmienku: prestane pivo vyrábať, ak dostane podiel z československého Tokaja. Zámer sa vydaril a Tokajské víno slovenskej proveniencie sa dvadsaťdva rokov predávalo na západnom trhu ako kvalitný maďarský nápoj. Po roku 1989 paradoxne to isté víno začala maďarská strana označovať za nekvalitné.

Spochybňovanie kvality Tokajského vína je nezmyselné – neutrálne degustácie na medzinárodných súťažiach priniesli vínam oboch krajín zlaté ocenenia.

„Problém je riešiteľný. Existuje takzvaná pravá delokalizačná doložka. Bez problémov ju používajú napríklad Francúzsko a Švajčiarsko na rovnako znejúci názov vína Hermitage, alebo Francúzsko, Luxembursko a SRN pre víno Moselle,“ upozorňuje Vyparina. (ea)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  2. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  3. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  4. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  5. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  6. Probiotiká nie sú len na trávenie
  7. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  8. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 335
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 5 872
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 688
  4. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 3 193
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 2 531
  6. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná? 2 514
  7. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 723
  8. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 583
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu