
FOTO – INTERSONIC
Katolícki svätci sú často veľmi zmyselní. Ich dokonale vyvážené tváre sú uchvátené vierou a čím menej sú oblečení, tým viac sa ich odovzdanosť Bohu blíži k rozkoši. Svätosť splýva so zmyselnosťou, to asi muselo krúžiť hlavami Larryho Clara a Eda Lachmana, keď spoločne nakrúcali Ken Park.
Tínedžer sa na skejtborde rúti predmestím. Keď dorazí do kaňonovitej krajiny z nakopených háld, na vrchol skejťáckej rampy, vyberie z batôžka pištoľ, pridrží si ju pri pravom spánku, stlačí spúšť, guľka mu prevŕta hlavu a pravým spánkom vyletí. Po tomto zúrivom úvode nasledujú epizódy zo života mladých ľudí, až na jednu výnimku samých chlapcov, v kalifornskom mestečku Visalia. Skejtujú, pijú, húlia a spia spolu, s matkou priateľky, s nevlastným bratom a takmer aj s otcom. Tak ako Kids v Clarkovom debute, kamera sa díva takmer na všetko: erekcie, chlapčenské zadky, vzrušené prsné bradavky.
Pre takéto zábery označili Larryho Clarka za pornografa. Hoci v Ken Parku ide o iný typ vzrušenia: film sa vzrušuje nad dospelými, ktorí sú vzrušení z tínedžerov. Napríklad, nad Rhondou, ktorá spáva s priateľom svojej dcéry Shawnom. Nad Claudovým otcom, ktorý celý deň len pije pivo, pozerá televízor, dvíha činky a nadáva synovi. V noci, opitý, sa k nemu chce priblížiť, až priveľmi.
Alebo nad Peachesiným otcom, hypernábožným mužom, ktorého vidíme skláňať sa nad Bibliou. Keď sa kamera priblíži, zbadáme, že si práve číta o hriechoch Babylonu.
Skazenosť Babylonu nemá ďaleko od skazenosti Ameriky, ktorú Ken Park najprv predvedie a potom odsúdi. Obscénnosť televíznych talkshow a televíznych seriálov, silikónom nafúknutých poprsí, mrhania talentom, citlivosťou a čistotou v pekle predmestia. Naproti tomu všetkému stavia režisér mladistvých hrdinov a ich nevinnú rozkoš, napríklad v dlhej sekvencii, v ktorej Peaches, Claude a Shawn spolu súložia v akejsi posvätnej orgii.
Týmto protikladom film v skutočnosti svojím veľmi silným spôsobom moralizuje. V tom je jeho zvrátená jedinečnosť. Všetko, čo obviňuje, musí najskôr nainscenovať, musí vymaľovať obraz skazenosti, ako aj jej protihráča, čistoty.
Úplne ku koncu sa dozvieme, prečo sa ryšavý mladík Ken Park na začiatku zastrelil. „Nechcem zabiť bábätko,“ hovorí mu priateľka, keď spolu sedia na lavičke. Viac nepovie nič. Larry Clark a Ed Lachman nechávajú otvorené, čo sa s ňou stane. Dajú jej skutočný problém, ale nedajú jej meno, a nezaujímajú sa o ňu. Možno preto, že nevyzerá dosť dobre.
ANDREA PUKOVÁ