Obrátila sa na nás matka deviataka, ktorý sa nedostal na gymnázium. Vidí na ňom, aký je nešťastný. Desí sa učňovky, obáva sa, že tam bude stratený a nespokojný. Mama nevie, ako mu pomôcť, aby neprepadol dezilúzii. Jej slová, že aj tam si môže spraviť maturitu, nepomáhajú.
Čo by ste jej poradili, spýtali sme sa internetových čitateľov v rubrike Intimita. Z ich reakcií sme vybrali.
Musí si zvykať na to, že v živote sú aj prehry a že ľudia sa delia na šikovnejších a menej šikovných.
o o o
Ak bol vychovávaný v tom duchu, mal by to zvládnuť. Ak bol rozmaznávaný, máte, milí rodičia, problém. Ak nedokázal zvládať menšie prehry, od ktorých ste ho „chránili“, nezvládne ani túto.
o o o
Mali by ste mu dať pocítiť jeho hodnotu aj ako učňovkára a budete ho mať radi a rešpektovať ho.
o o o
Čo by sme poradili? Nezúriť, neplakať, neobviňovať všetkých naokolo. Vybrať vhodnú náhradnú školu a netváriť sa, že nastal koniec sveta. Syn sa zmieri s iným typom školy. Nikdy by sa však nezmieril s hádkami, výčitkami a nekonečným domácim napätím. (Zažila som to na vlastnej koži.)
o o o
Ak tak veľmi chce ísť inde, je tu aj možnosť ísť na školu, kam sa dostal, a skúsiť o rok.
o o o
Rodičia mu nesmú dať pocítiť, že na to nemá. Možno nemal šťastie, každý by mal mať druhú šancu.
o o o
Nie je hanba, keď niekto na niečo nemá tak, ako iní. Keď ho rodičia budú utvrdzovať v tom, čo nie je pravda, môže raz byť frustrovaný, že ho klamali. Ale tiež by som odporúčal skúsiť to znova, a rok na slabšej škole na sebe zamakať, okrem doučovania na prijímačky aj niečo navyše, napríklad jazyk.
o o o
Keď na to človek má, dokáže sa prebojovať z hocijakej školy. Bratovi sa nechcelo učiť a natrafil na hroznú triednu, ktorá mu bránu k učeniu doslova zavrela. A tak šiel len na trojročnú hnojárinu. Po dvoch rokoch v USA sa vrátil premenený, s vervou dokázať, že má v sebe viac. Urobil si maturitu, učiteľskú nadstavbu a dnes má už len dva roky do skončenia VŠ. V 27-ich rokoch má v komunite rešpekt.
o o o
Veľa ľudí vedomostne dorastá neskôr, niektorí až na VŠ nájdu svoj talent. Je veľa ľudí, ktorí išli z učňoviek na VŠ po nadstavbách. Nech si vyberie akýkoľvek odbor, najväčšou prioritou preňho musí byť znalosť cudzích jazykov, najmä angličtina. Vo všetkých mestách existujú večerné kurzy.
o o o
Ak si bude veriť, má väčšiu šancu na úspech. Na druhej strane ak na gymnázium nemá, je zbytočné ho tam tlačiť. Bohužiaľ, na učňovke je pomerne ľahké urobiť zo slušného chalana, riadneho chuligána a „cvoka“. Príkladom bol môj kamarát zo ZŠ.
o o o
Ak sa nedostal na gymnázium, myslíte, že má na to, aby na ňom študoval? Videla som prípady, keď rodičia „pretlačili“ deti na gymnázium a tie sa potom vliekli na chvoste celej triedy štyri roky. A človek, ktorý je na chvoste, to nesie ťažko psychicky.
o o o
Ja som si vybral priemyslovku. Mal som dobrý pocit zo štúdia. Keby sa mi nedarilo, možno by ma to odradilo od ďalších stupňov vzdelania. Teraz končím VŠ (elektro). A mám priateľa, ktorý skončil učňovku s maturitou a VŠ študuje v pohode.
o o o
Nech mu zaplatí súkromnú školu. Alebo nech ho pošle do Rakúska.
o o o
Pošlite ho na rok študovať cudzí jazyk, ang/nem. – hocikde, von, do jazykovky. To bude potrebovať.
o o o
Nemá význam dávať ho na učilište, ak k tomu nemá vzťah. Aj keď je súkromná škola finančne náročnejšia, stojí to za to. Stredoškolské vzdelanie sa stalo normou, maturita nevyhnutnosťou a vysokoškolské vzdelanie žiaducim. Rozhodne by však nemal zostať povaľovať sa len tak doma.
o o o
Ešte nič nie je stratené. Pokiaľ viem, na niektorých stredných školách bude ešte druhé kolo prijímačiek začiatkom júla. Určite sa tam dá ešte prihlásiť a vyskúšať to.