Sen a skutočnosť. Mirbachov palác Galérie mesta Bratislavy. Kurátorka: Ľudmila Peterajová. Trvanie: do 8. júna
Obrazy Ester Šimerovej-Martinčekovej, Bedricha Hoffstädtera, Cypriána Majerníka, Petra Matejku, Jána Mudrocha, Eugena Nevana, Jána Želibského a plastiky Jozefa Kostku. Sedem maliarov a sochár, čo sa stali profilujúcimi na ceste moderného slovenského výtvarného umenia a vytvorili Generáciu 1909.
Exkluzívny výber s názvom Sen a skutočnosť s podtitulom Z výtvarnej pokladnice Slovenska 1930 – 1950 obsahuje 116 diel. Vystavené diela pochádzajú najmä z depozitu Slovenskej národnej galérie a Galérie mesta Bratislavy, ale aj z iných galerijných inštitúcií na Slovensku, ako aj súkromných zbierok.
Ako v katalógu píše kurátorka výstavy Ľudmila Peterajová, „výstava si nenárokuje úplnosť problematiky, ako to bolo takmer pred štyridsiatimi rokmi na podujatí Generácia 1909 – Svedomie doby. Naopak, zúžili sme počet umelcov na ôsmich – tých, čo dali celému hnutiu zmysel, váhu, novosť, a tým posunuli vývoj nášho umenia ako autonómnej štruktúry i ako výpovede o danom období.“
Prianie manažéra výstavy Jana Kukala, že autori majú európsky rozmer a ich tvorba zarezonuje aj v súčasnosti, bola vypočutá. Sen a skutočnosť sa stali miestom nadpriemernej diváckej návštevnosti. (pet)
Krošlákovej abstraktné koláže a asambláže
Ivica Krošláková: Dôkaz identity. Pálffyho palác Galérie mesta Bratislavy. Kurátorka: Radana Žvaková. Trvanie: do 22. júna
Expozícia má autorku, predstavujúcu tvorbu z posledného desaťročia, priblížiť ako umelca, ktorý povyšuje marginálnu a neviditeľnú plochu plátna na umelecký objekt. Použitím fotoplátna a fotografických postupov nasvietenia alebo chemického vyvolávania budí dojem, že jej farebné stopy na povrch vyvierajú iba akoby náhodne. Prostredníctvom preskupovania vrstiev tiež multiplikuje nielen techniku, ale i významy jednotlivých prác. Návštevníkov expozície čakajú hlavne abstraktné koláže či asambláže, v ktorých sa autorka pohrala s farbou i materiálmi podkladov.
Ivica Krošláková (1943) vyštudovala bratislavskú Strednú výtvarnú školu u Rudolfa Krivoša a Rudolfa Filu, neskôr študovala na oddeleniach komornej maľby bratislavskej VŠVU u Jána Mudrocha a pražskej Akadémie výtvarných umení u Karla Součka. Vzdelanie si doplnila aj na Akademie der bildenden Künste vo Viedni. Zúčastnila sa na niekoľkých desiatkach kolektívnych výstav v Bratislave, Košiciach, ale i v Rakúsku či v Nemecku. Len za posledných päť rokov získala za svoju tvorbu viac ako desať medzinárodných ocenení.
(tasr, sita)
Provokácia ako spoločný menovateľ
Priveľa výnimiek. Považská galéria umenia v Žiline. Kurátorka: Mira Putišová. Trvanie: do 29. júna
Výstava prezentuje niektoré provokujúce diela šestnástich aktívne pôsobiacich výtvarníkov – Cyril Blažo, Aneta Mona Chisa, Juraj Dudáš, EGOART – Viktor Frešo & Lukáš Haruštiak, Eva Filová, Roman Galovský, József R. Juhász, Peter Kalmus & Peter Maukš, Eva Masaryková, Peter Meluzin, Michal Murin, Boris Ondreička, Martin Piaček a Peter Rónai.
Podľa kurátorky Miry Putišovej nie je výstava pevne viazaná na konkrétny výtvarný žáner, pričom diela sú realizované vo formách objektov, inštalácií, textových inštalácií, videí a videoprojekcie. „Spoločným menovateľom každého z diel je viac či menej zjavný, ale vo výtvarnom umení permanentne prítomný prvok provokácie. Možno ju vnímať z viacerých uhlov pohľadu, ale v prípade tejto výstavy je na provokácii najdôležitejší jej čisto subjektívny základ, a najmä kontext, z ktorého vyplýva,“ povedala kurátorka výstavy pre agentúru TASR.
Dôležitou zložkou výstavy je podľa nej aj prezentácia niektorých diel výtvarníkov, ktoré boli v minulosti označené ako provokujúce. „Pritom to nebolo jednoznačným zámerom ich tvorcov, a tak výstavy, kde sa nachádzali, boli buď dramaturgicky pozmenené, alebo dokonca predčasne uzavreté.“
(kul)