BRATISLAVA – Spoločnosť Volkswagen Slovakia predložila bratislavskému magistrátu zámer ďalšieho rozšírenia výrobných kapacít, ktoré môže mať škodlivý vplyv na životné prostredie v okolí závodu.
Automobilka chce dobudovať centrálny sklad pomocných materiálov a chemikálií, ako aj postaviť linku na povrchovú predúpravu hliníkových častí karosérií.
Podľa firmy EKO JET, ktorá vyhodnocovala možné vplyvy projektu na životné prostredie, predstavuje linka novú činnosť na území a je možné očakávať prírastok znečisťujúcich škodlivých látok z jej prevádzky. „Linka bude produkovať nebezpečný odpad najmä kal z odmasťovania karosérií a kal z prevádzky neutralizačnej stanice a bude predstavovať negatívny vplyv na životné prostredie z dlhodobého hľadiska,“ uvádza sa v hodnotení zámeru firmou EKO JET.
Sklad chemikálií by mal mať kapacitu 1480 ton. Linka má upravovať 750 predných kapôt za 22,5 hodiny s celkovou kapacitou 1,512 milióna metrov štvorcových upravenej plochy karosérií za rok. Ako termín začatia a ukončenia činnosti sa v zámere uvádza rok 2001.
Podľa vedúcej oddelenia životného prostredia magistrátu Zlatice Hudecovej je predložený zámer pomerne slabo spracovaný. Ako povedala, mesto má povinnosť informovať o plánovaných zámeroch na území mestských častí, a to aj o presných vyčísleniach dopadov na životné prostredie. Tie však podľa nej zámer Volkswagenu neobsahuje.
Škodlivé vplyvy na okolie Volkswagenu vytýkalo už pri budovaní lakovne občianske združenie Žijeme na zelenom okraji Bratislavy Dokedy? Lakovňa bola dostavaná v roku 1999 a spor sa viedol o možnom škodlivom vplyve na ovzdušie. Ministerstvo životného prostredia vtedy odporučilo použitie vodou riediteľných farieb, čo manažment podniku akceptoval. Pod tlakom združenia sa v marci minulého roka v lakovni konal poslanecký prieskum, podľa ktorého použitím vodou riediteľných farieb sa únik znečisťujúcich látok znížil.
TOMÁŠ KURTANSKÝ