„Festival má obrovský úspech, takúto návštevnosť sme nečakali,“ tvrdí riaditeľ pretórijského Cinema Nouveau Jacques van der Merwe. Merwe festival zorganizoval v spolupráci s tunajšími veľvyslanectvami Českej republiky a Slovenskej republiky. Na programe festivalu je osem česko-slovenských filmov z rokov 1965 a 1991 a všetko sú to vlastne juhoafrické premiéry. Medzi najnavštevovanejšie patria Menzlove Ostro sledované vlaky a Postřižiny a tiež Svěrákova Obecná škola.
„Pokiaľ ide o európsku produkciu, Juhoafričania sú kinematografickí analfabeti,“ vysvetľuje van der Merwe. Väčšina zahraničných filmov sa z tunajších kín vytratila v polovici sedemdesiatych rokov, keď Západ začal proti Južnej Afrike uplatňovať hospodárske sankcie. Východoeurópske filmy sa vzhľadom na ideologickú priepasť medzi komunizmom a apartheidom do juhoafrických kín nedostali ani predtým. Všetko sa zmenilo až v roku 1996, keď tu práve Cinema Nouveau s veľkým úspechom uviedla český film Kolja.
Nepriateľstvo z čias studenej vojny zapríčinilo, že Juhoafričania sa o Československu nikdy nedozvedeli nič okrem toho, že „tam bol komunizmus“. Diplomatické styky s Južnou Afrikou po roku 1994 nadviazali už oddelene Česká republika a Slovensko.
Napriek rovnakej štartovacej čiare je v Južnej Afrike česká bilancia kultúrnych aktivít neporovnateľne lepšia. Veľvyslanectvo Českej republiky je tu známe spoluprácou s divadlami, galériami, hudobnými, baletnými a tanečnými súbormi. O Slovensku väčšina tunajších kultúrnych inštitúcií ešte nepočula.
Podobný trend tu nedávno na stredných školách zaznamenala anketa časopisu The Teacher o novovzniknutých štátoch v strednej a východnej Európe. Mladí Juhoafričania v nej Českú republiku spojili s Prahou, Václavom Havlom a plzenským pivom. Slovensko pre väčšinu zostáva „jedným z balkánskych štátov“.
ROMAN LIPTÁK, Pretória