
„Cez hudobný experiment upozorňujeme na klasické hudobné hodnoty a pritom vieme, že to, čo robíme, je hudba,“ vysvetľuje Matthew Burtner (vľavo). „Ak si to myslia aj naši diváci-poslucháči, dokážu oceniť naše hudobné kvality. Nie je to nič iné ako spôsob komunikácie.“
Koncert vyvolal na pôde školy plodnú diskusiu. „Veľa sa rozprávame o tom, či ku krúteniu trubíc nad hlavou treba mať klasické hudobné vzdelanie alebo nie. Všetci moji študenti ho majú,“ hovorí jeden z aktérov, hudobník a pedagóg Matthew Burtner. „Či je to pre nás hobby? Je to hudba, ktorú tvoríme,“ zamýšľa sa. „Seriózna a zábavná zároveň. Môžu jej rozumieť všetci, a pritom sa vôbec nemusia trápiť s otázkou, o čom bola.“
Na počiatku ich počítačovej hudby stoja prvé zvukové prístroje z roku 1936, takzvané intonarumory, ktoré amplifikovali bežné zvuky a ruchy. „Snažíme sa v myšlienkach tradičnej počítačovej hudby pokračovať. Používame počítače, ale aj tradičné nástroje,“ hovorí Juraj. „Vytvárame zvuky, ktoré v bežnej skutočnosti neexistujú. Použijeme napríklad tibetskú misu, ktorá má v skutočnosti isté konkrétne parametre. Keď si ju naprogramujeme a vo virtuálnej podobe študujeme jej materiál a akustické kvality, môžeme ju zväčšiť alebo zmenšiť tak, ako to v reálnom čase a priestore nemôže existovať. Tým, že misa sa v počítači „rozťahuje“ v reálnom čase, publikum počuje nové zvuky,“ vysvetľuje.
Koncert považujú za akciu na hrane. Všetko si naskúšajú a vedia, že počítač pracuje pre nich. Podobne ako klasickí interpreti - nikdy nevedia, čo situácia prinesie. Svoju hudbu však nenazývajú improvizáciou. „Skladby majú formu, ale to, čo robíme, je hudba momentu, ktorý rozvíjame,“ uvažuje Juraj. Ľudia im občas hovorievajú, že by bolo jednoduchšie všetko nahrať na CD a vyhnúť sa komplikáciám a stresom. „Živý koncert je jedinečnou akciou. Naša hudba má svoj vizuálny efekt,“ hovorí, „navyše, pri takto stvorených počítačových partitúrach cítime väčšiu slobodu ako pri interpretácii klasického Chopina.“ Pracujú totiž s rovnakými emóciami ako starí hudobní skladatelia, akurát ich spracúvajú cez počítač. „Tak sledujeme, ako sa naše predstavy vyvíjajú,“ hovorí Juraj. „Vyrábaním a komponovaním nových zvukov posúvame limity technológie. Tá je naším hudobným nástrojom a robí našu hudbu vzrušujúcou.“
Sofia Ensemble bude ďalej koncertovať v Bulharsku, Turecku, na budúci rok ich opäť čaká stredná Európa, predovšetkým Viedeň, Praha a Bratislava. (ea)