„Naplnením našich ambícií je ponúknuť vystavovateľom, odbornej aj laickej verejnosti komplexnú spoločenskú udalosť, zameranú na prezentáciu info-komunikačných technológií, ľudí a firiem v tejto oblasti,“ hovorí hovorí Matej Habodász, riaditeľ výstavy Cofax.
Napriek tomu, že sa na výstave zúčastnilo 128 vystavovateľov na celkovej ploche 6150 m2 a medzi vystavujúcimi boli takmer všetky kľúčové spoločnosti IT odvetvia, aj tento rok prevládal medzi návštevníkmi a niektorými vystavujúcimi názor, že úroveň tohto podujatia upadá. V skutočnosti organizátori aj tento rok pripravili niekoľko zaujímavých noviniek v snahe naopak zvýšiť úroveň výstavy a sprievodných akcií.
Prístup odbornej i laickej verejnosti ku Cofaxu je zvláštny - napriek snahe organizátorov je zrejmé, že časy masovej účasti na výstave sú preč a aj keď to musí byť každému jasné, každý rok sa nájde niekoľko „sklamaných“ účastníkov, ktorí v bratislavskej Inchebe očakávali slovenský Cebit. Klesajúcu návštevnosť totiž nezaznamenáva iba Cofax, ale aj iné podobné výstavy v Európe.
Napriek čoraz komornejšej forme výstavy však Cofax stále predstavuje výnimočnú šancu pre odborníkov a laikov, aby sa raz za rok stretli a pod jednou strechou odprezentovali nielen svoje služby, ale aj získali priamu spätnú väzbu na svojich zákazníkov. To je asi najdôležitejší dôvod, prečo by mal Cofax prežiť.
Málokto si tiež uvedomuje, že Cofax je jediným podujatím, na ktorom sa môžu stretnúť kľúčoví výrobcovia hardvéru a softvéru a odprezentovať tu komplexné riešenia a málokto túto jedinečnú výhodu na Cofaxe využil.
Najprogresívnejší boli tento rok najväčší hráči na trhu - technologický park, v ktorom boli združení, bol pravdepodobne najkompaktnejšou a najzaujímavejšou expozíciou na celej výstave.
Problém s návštevnosťou Cofaxu je úzko naviazaný na počet vystavovateľov a kvalitu ich stánkov. A práve vystavovatelia sú každý rok najväčšou slabinou celého podujatia.
Aj tento rok sa návštevník prechádzal okolo zbytočne veľkých a nákladných stánkov s nič nehovoriacou prezentáciou, pri ktorých nemal dôvod sa pristaviť. Aj tento rok vystavovatelia pripravili zväčša nekvalitne spracované informačné letáky a cenníky.
Hannoverský Cebit, ale v istom zmysle aj brniansky Invex získali prestíž tým, že vystavovatelia na týchto podujatiach prezentujú svoje novinky a počítajú s tým už pri príprave marketingového plánu rok vopred.
Slovenský Cofax je na novinky každoročne skúpy a to napriek tomu, že v čase jeho konania sa svetový trh novinkami len tak hemží.
Samozrejme, nemožno očakávať, že kľúčoví výrobcovia si Cofax vyberú na svetové uvedenie svojich výrobkov, no tak ako chodia ľudia na nitriansky či bratislavský autosalón kvôli slovenskej premiére nových modelov automobilov, mali by chodiť ľudia aj na Cofax kvôli premiérovému predstaveniu noviniek v IT - hovoríme predovšetkým o produktoch.
A práve toto nedokážu vystavovatelia využiť - ich prezentácia je zväčša zostavená z toho, čo si dnes každý nájde na internete. Dôvod klesajúceho záujmu je teda zrejmý.
Na druhej strane, na Cofaxe chýba viac menších vystavovateľov, ktorí by dokázali vyplniť dieru v prezentovaných riešeniach a produktoch a výstavu oživiť. Súčasná cenová politika organizátora je pre malých živnostníkov nestráviteľná. Cena za prenájom priestoru a postavenie stánku je privysoká - ak má malá firma investovať do stánku, prípravy prezentácie, musí sa jej táto investícia, samozrejme, v plnej výške vrátiť. Pri súčasnej výške nákladov je však návratnosť pre malé spoločnosti, ktoré počítajú každú vynaloženú korunu mizivá.
Organizátor by sa mal možno zamyslieť nad zmenou biznisplánu - ak by sa cena za prenájom stánku dostala podstatne nižšie, výnosy by nepochybne zabezpečilo väčšie množstvo nových vystavovateľov, ktorí by si stánok za prijateľnú cenu prenajali.
Chybou organizátora tiež je, že nedokázal ani tento rok razantne oddeliť hlučné prezentácie vystavovateľov tak, aby sa navzájom nerušili a aby neobťažovali návštevníka.
Nevyužitým potenciálom je aj možnosť na Cofaxe kúpiť si so zľavou prezentované výrobky. Kde inde nájde návštevník pod jednou strechou kompletný sortiment príslušenstva k mobilným telefónom, alebo úplnú ponuku tlačiarní či počítačov renomovaných značiek? Aj to by sa možno v budúcnosti mohlo stať lákadlom pre zvýšenie počtu návštevníkov.
Najvýznamnejšou akciou s účasťou štátu na tohtoročnom Cofaxe bol 9. ročník medzinárodnej vedeckej konferencie Cofax - Telekomunikácie 2003, ktorého gestorom bolo Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií SR.
„Cofax sa za trinásť rokov svojej existencie vypracoval na popredné podujatie celospoločenského významu v oblasti IT na Slovensku. Veď okrem expozícií firiem samotných prináša Cofax aj odborné konferencie s prednáškami špičkových odborníkov v odvetví. Je potešiteľné, že v čase liberalizácie základnej hlasovej služby na Slovensku máme dostatok fundovaných odborníkov, schopných flexibilne reagovať na rýchlo sa meniace požiadavky,“ uviedol Bra- nislav Opaterný, štátny tajomník Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií SR.
To je len jedno z viacerých vyjadrení zástupcov štátnej správy. Pekné, no prázdne slová, ktoré len ironizujú absolútny nezáujem a ignoranciu štátnej správy prezentovať sa na jedinej slovenskej IT výstave.
Slovensko stojí pred vstupom do Európskej únie, čoraz častejšie sa hovorí o implementácii riešení e-governmentu, nie sme ďaleko od výmeny súčasných identifikačných kariet za čipové, ešte tento rok by sa mal konečne začať v praxi používať elektronický podpis, no to všetko štátnym inštitúciám nestojí za to, aby očakávané zmeny a riešenia svojim občanom na úrovni odprezentovali.
Úrad vlády počas Cofaxu spustil spoločne so sponzorskými spoločnosťami užitočný a nepochybne aj veľmi zaujímavý projekt Občan.sk. Stánok, ktorý tento významný projekt prezentoval patril, bohužiaľ, medzi najúbohejšie…
A to nehovorím o tom, čo je už niekoľko rokov možné vidieť na českom Invexe - tam štátna správa prezentuje informačné kiosky, Ministerstvo vnútra rok čo rok naživo predstavuje elektronické riešenia, ktoré využíva polícia, česká pošta zoznamuje občanov s novými elektronickými službami, skrátka na každom kroku má návštevník šancu vidieť a predovšetkým okúsiť novinky, s ktorými onedlho príde do styku v bežnom každodennom živote.
Samostatnou kapitolou sú stánky slovenských vysokých škôl - napriek tomu, že majú čo ponúknuť, svojou jednoduchosťou a výzdobou vyrábanou doslova na kolene len zdôrazňujú nedostatok financií a nezáujem štátu raz za rok prezentovať to najlepšie čo na akademickej pôde vzniká.
Za to, že je Cofax taký aký je môže nielen organizátor, ale predovšetkým vystavovatelia. Je to začarovaný kruh - vystavovatelia sa sťažujú na klesajúci záujem návštevníkov a návštevníci zas strácajú záujem o neatraktívne pripravené stánky. Čierneho Petra teda majú vo vrecku práve organizátor a vystavovatelia a zmeny musia priniesť predovšetkým oni.
Sympatické je aspoň to, že sa organizátor snaží každý rok vymyslieť niečo nové a originálne. Tento rok patrili medzi novinky samostatná sekcia venovaná digitálnej fotografii a fototechnike fotoGRAFIE SK 2003, technologicko-zábavný pavilón PC PARK a prvý ročník športovej súťaže IT Golf Cup (to však zaváňa snobizmom a na IT podujatí je zbytočné). Zaujímavá bola aj počítačová aréna Cofax GamesPárty 2003, ktorá však trpí tým, že na Slovensku je málo distributérov hier a multimédií, ktorí by dokázali zorganizovať minimálne takú akciu, aká býva na českom Invexe.
Ako sme už spomínali, aj tento rok patril medzi najlepšie expozície Technologický pavilón, produktovo orientovaný prezentačný priestor hi-end výrobkov, riešení IT priemyslu. V pavilóne sa predstavili také firmy ako HP, IBM, Apple, HTC alebo Microsoft. A práve Microsoft poňal tento rok svoju prezentáciu logicky a originálne - svoje riešenia spojil s prezentáciou výrobcov hardvéru.
Medzi sprievodné akcie patrila Jarná konferencia počítačovej grafiky, najstaršie každoročné stretnutie vedeckej komunity z tejto oblasti v Strednej Európe. Tento rok jej predsedal profesor Kenneth I. Joy z kalifornskej univerzity. Sprievodné podujatia síce dokresľujú odbornú úroveň Cofaxu, no primárne sú určené odbornej verejnosti a bežného návštevníka nezaujímajú. Každoročné diskusie o tom, či Cofax má zmysel organizovať aj na budúci rok sú absurdné - trinásťročnú tradíciu tejto výstavy je zbytočné zahodiť za hlavu iba preto, že vystavovatelia nedokážu ponúknuť návštevníkom dostatočne zaujímavé stánky…
MARIÁN PAVEL