Štáty Európskej únie si stanovili ambiciózny cieľ: doviesť Európu na čelo svetovej ekonomiky. K tomu by mal pomôcť program eEurope, ku ktorému sa pripojili aj kandidátske krajiny na členstvo v Európskej únii. Tie však prijali jeho mäkšiu verziu v podobe akčného plánu eEurope+, čo je koncepcia rozvoja informačnej spoločnosti v krajinách ašpirujúcich na členstvo v EÚ. V tomto prípade je cieľom urýchlenie reforiem a modernizácie ekonomík týchto krajín, zlepšenie a zvýšenie ich konkurencieschopnosti vo vyspelej Európe. K splneniu bodov programu sa zaviazala aj Slovenská republika.
eGovernment - elektronizácia verejnej správy.
Jednou z hlavných oblastí akčného plánu je rozvíjanie internetu. Medzi prvé kroky vedúce k budovaniu eGovernment-u na Slovensku patria obchodný register a notárske centrálne registre na internete, ktoré ponúkajú pohodlný prístup k informáciám. Základom pre budúcnosť eGovernment-u je ale jednotné vstupné miesto pre občanov a podnikateľský sektor, cez ktoré by mali s verejnou správou komunikovať. Verejný portál je bránou pre všetky ďalšie aktivity spojené so zavádzaním elektronických služieb verejnej správy. Jednotný portál umožňuje znížiť náklady na administratívu, sprehľadniť a graficky zjednotiť informácie o orgánoch verejnej správy a v konečnom dôsledku zlepšiť komunikáciu verejného sektora smerom k občanovi a podnikateľskej sfére.
Projekt občan.sk ako základný kameň
Ide o pilotný projekt verejného informačného portálu na základe spolupráce medzi Úradom vlády Slovenskej republiky a Microsoftom. Ambíciou je pokryť všetky životné situácie, ktoré sa počas života občana môžu vyskytnúť a dať mu návod, ako ich vyriešiť. Mohol by sa stať miestom, kam sa obrátia občania kedykoľvek, keď budú potrebovať nejakú informáciu o verejných službách alebo odpoveď na otázku týkajúcu sa slovenských orgánov verejnej správy.
Nie je to komerčný projekt, takže jeho realizácia je bezplatná, pričom všetky náklady znášajú štyri spoločnosti. Do projektu sa okrem firmy Microsoft Slovakia, ktorá nasadila technológiu, zapojili aj Siemens Business Services, ktorý vytvoril koncepciu životných situácií a napĺňa a spravuje obsah portálu. Hewlett-Packard Slovakia prispel počítačovým vybavením a firma Millenium000 poskytla programovacie a dizajnérske práce. Prevádzkovateľom portálu je Úrad vlády Slovenskej republiky. Občan.sk je možné považovať za základný kameň prechodu verejnej správy k svojej elektronizácii.
Strata času
Aj takto častokrát označujeme návštevy úradu, hlavne ak v nejakej veci nepochodíme. Na všetko treba mať to správne tlačivo. Verejný informačný portál Občan.sk pomôže aj ľuďom, ktorí chcú ušetriť čas a namiesto návštevy úradu dajú prednosť získaniu úradného formuláru z internetu. Či už pôjde o daňové priznanie, žiadosť o výpis z registra trestov, alebo žiadosť o rodinné prídavky - z portálu si návštevníci môžu stiahnuť potrebné tlačivá. Ponuka týchto tlačív sa neustále obohacuje a tvorcovia stránky očakávajú ďalšie vyjadrenia návštevníkov stránky. Na portáli sa tak objavia najmä formuláre, o ktoré je záujem, a ktoré občania pri styku s úradmi najčastejšie využívajú.
Čo ponúka Občan.sk
Verejný informačný portál Občan.sk je pripravený tak, aby sa v budúcnosti mohol stať elektronickou bránou pre elektronický úrad. Miesto, cez ktoré občan bude môcť nielen získavať informácie, ale aj vybavovať svoje podania a riešiť svoje požiadavky ako podávanie daňových priznaní, či absolvovať celý proces stavebného konania. Dnes zatiaľ ešte takúto podobu nemá, takže poslúži predovšetkým k rýchlemu prístupu k informáciám o verejnej správe, ktoré boli doteraz roztrúsené po webe. Široká paleta užitočných informácií verejného informačného portálu podstatne uľahčí občanom orientovať sa v styku s verejnou správou. Vyhľadá adresy úradov podľa bydliska a poskytne návod ako postupovať pri vybavovaní úradných záležitostí v rôznych životných situáciách.
Aj keď napríklad v prípade, že sa dostanete do životnej krízy, situácie, ktorá vás núti zmeniť svoj rodinný stav, konkrétnu žiadosť na rozvod vám tu na vytlačenie neponúknu. Dozviete sa však, že sa máte obrátiť na okresný súd.
Nielen adresár verejnej správy
Hoci práve adresy patria medzi najvyhľadávanejšie informácie na internete, jadrom portálu občan.sk nie sú. Ten sa skladá z troch častí. Prvou je prehľad 6 základných situácií životného cyklu (narodenie, deti a mládež, dospievanie, produktívny vek, seniori, úmrtie) a 12 životných situácií spojených s každodenným životom (bývanie, cestovanie, financie, práca, podnikanie, rodičovstvo a partnerstvo, vzdelávanie, zdravie, voľný čas, životné prostredie, životné krízy, spoločnosť a politika). Pri výbere určitej kategórie a príslušnej podkategórie sa návštevníkovi zobrazia informácie vedúce k vyriešeniu vzniknutej situácie, t.j. napríklad organizácia sobáša, strata zamestnania, krádež a pod.
Koncepcia životných situácií je pohodlným spôsobom štrukturovania a sprístupňovania informácií občanom, potrebné údaje nájdu návštevníci intuitívne. Druhú časť tvorí abecedný prehľad jednotlivých položiek spojených s rozličnými životnými situáciami a až tretiu spomínaný adresár verejnej správy, ktorý je na slovenskom internete takisto novinkou a vypĺňa tak medzeru, ktorá tu doteraz bola.
Môj úrad
Ojedinelou pridanou hodnotou portálu Občan.sk je možnosť tzv. lokalizácie. Portál síce prináša centrálny vyhľadávač nad verejnými internetovými stránkami ústredných orgánov štátnej správy, ale občan si môže zadať svoj východzí bod. Tým je trvalé bydlisko, ktoré keď uvedie, portál ponúkne adresy územne príslušných úradov kam konkrétna žiadosť „patrí“. Stačí zadať názov mesta alebo obce. Takýmto navádzaním orientácie občanov v styku s územne príslušnými orgánmi štátnej správy a samosprávy by sa mali efektívnejšie využívať komunikačné kanály pre prístup k verejným informáciám. V prípade, že súčasťou procesu je aj návšteva inštitúcií verejnej správy, občan dostane informácie o lokalite, kontaktoch a pokiaľ to bude možné, aj o úradných hodinách inštitúcií.
Ďalšou výhodou pre návštevníkov stránky je komplexná vyhľadávacia služba, ktorá pracuje výhradne na stránkach štátnych inštitúcií. Znamená to, že pri zadaní požiadavky na vyhľadanie informácií je počet stránok, spĺňajúcich kritériá, menší a štruktúrovanejší, to umožňuje nielen rýchlejšiu odozvu, ale aj poskytnutie lepšej informácie občanovi.
Naostro od jesene
Verejný informačný portál je v skúšobnej prevádzke, ktorá bude ukončená 30. septembra 2003, kedy by mala začať plná prevádzka. Keďže sa počíta s návštevnosťou širokých skupín obyvateľstva, bralo sa do úvahy aj to, že nie každý rovnako úspešne pracuje s internetom. Prehľadná štruktúra a viacero možností prístupu ku konkrétnej informácii však neodradia ani návštevníkov, ktorí majú pri práci s počítačom a internetom menej skúseností.
Napriek tomu môžu návštevníci zasielať podnety a pripomienky k obsahu stránky, a jej funkčnosti tak, aby sa 1. októbra 2003 mohla stať nepostrádateľnou a užitočnou súčasťou slovenského internetu.
RADOVAN KOVALSKÝ