Aká je psychická rovnováha dnešných detí?
„My, psychológovia, čoraz častejšie konštatujeme, že psychická rovnováha detí nie je veľmi stabilná. Prispievajú k tomu stresy, pod ktoré sa podpisujú napríklad zmeny v rodinnom živote detí, časté alebo dlhotrvajúce somatické ochorenia, preťažovanie žiakov veľkým rozsahom učiva, nedostatok príležitostí na pohyb (ktorý patrí k jednej zo základných potrieb v detskom vývine), zlá výživa, nevyvážený režim dňa a mnohé ďalšie. Ak stresujúce podmienky trvajú, môžu vyvolať celý rad zdravotných, osobnostných, ale i socializačných problémov.“
A psychická rovnováha učiteľa?
„Veľa sa hovorí o humanizácii školy. Učiteľ sa snaží mať vyššiu schopnosť vcítiť sa do osobnosti svojho žiaka, rešpektovať jeho špecifiká a podporovať jeho silné stránky. Nie vždy sa mu to však darí. Veď mnoho detí má veľké problémy s hyperaktivitou, dekoncentráciou pozornosti, afektívnym, deštruktívnym, impulzívnym alebo až agresívnym správaním. Učiteľky často nezvládnu veľký psychický nápor, čo sa môže prejaviť v neadekvátnom výchovnom zásahu voči deťom (fyzické trestanie, znevažovanie žiaka pred kolektívom, znížená sebakontrola a podobne). Pritom v mnohých situáciách by nielen jedincovi, ale aj celému kolektívu prospelo, keby si urobili relaxačné cvičenie, počas ktorého sa psychicky zregenerujú, skoncentrujú a dosiahnu vyššiu hladinu sebaregulácie.“
Civilizačné faktory vplývajú na zdravie detí, čo sa prejavuje aj na telesnej výchove. Badáte to?
„Je pravdou, že zdravotný stav detí má nepriaznivý trend. Za mnohé chyby vo vývine dieťaťa môžu aj rodičia. Aj oni by si mali spytovať svedomie, prečo má toľko detí na hodinách telesnej výchovy problémy s cvičením, alebo sú úplne oslobodené od tohto predmetu. Pritom aj vďaka telesnej výchove a športu sa deti učia byť aktívnymi, iniciatívnymi, tvorivými, schopnými prekonávať lenivosť, ovládať svoje správanie.“
Má či nemá teda z pohľadu psychológa vstúpiť joga do škôl?
„Napriek rôznym rozporuplným názorom na jogu sa domnievam, že má mať priestor v školách. Veď práve jogové cvičenia pomáhajú lepšie zvládnuť podnety vyplývajúce zo zložitosti životných a pracovných podmienok, zlepšovať adaptačné a regulačné mechanizmy. Ak si ich prostredníctvom jogy osvoja deti, môžu si samé vytvoriť prirodzené pohybové návyky.“
JARMILA HORÁKOVÁ