(Universal)
Zatiaľ čo v USA sa príbehy zeleného animovaného Shreka stali už pätnástym komerčne najúspešnejším filmom všetkých čias, u nás tento film v návštevnosti v porovnaní s disneyovkami poriadne zaostáva. Soundtrack sa podobne ako film vymyká z úspešného receptu štúdia Walta Disneyho. Namiesto muzikálovo ladených piesní ho tvorí muzika zameraná skôr na dospievajúcu generáciu. Ako to býva v poslednom čase zvykom, producenti zmiešali novinky, cover verzie a rockovú klasiku. Tentoraz ju zastupuje I‘m On My Way škótskych The Proclaimers. Kanaďan Rufus Wainwright pripomínajúci trochu Jeffa Buckleyho spieva Hallelujah od Leonarda Cohena, Smash Mouth a v závere Eddie Murphy pridávajú I‘m A Believer – hit kapely Monkees – a Halfcocked si vybrali Bad Reputation od Joan Jett. Slabinou sú balady – najmä It Is You (I Habed Loved) v podaní Dany Glover.
(Hollywood Records/Warner Music)
Balada There Youll Be v podaní Faith Hill (podobne ako v Tigrovi a drakovi opäť nevydarený pokus na spôsob Celine Dionovej) nezvyčajne otvára soundtrack ku kasovému trháku Michaela Baya. Možno preto, že za ňou nasleduje romantická hudba veterána Hansa Zimmera. V jeho clivých melódiách, ktoré tvoria takmer polovicu albumu, dominujú klavír a sláčiky. Oveľa zaujímavejšia je druhá, akčnejšia polovica soundtracku – najmä deväťminútový Útok. Použitie chorálu, tympanov a morriconeovskej panovskej flauty robí z neho kompozíciu, ktorá zaujme i bez pohyblivých obrázkov. I keď Pearl Harbor nie je Zimmerovým majstrovským dielom, potvrdzuje jeho profesionálny štandard.
Vladimír Godár: Hudba k filmom Martina Šulíka
(Titanic)
Koncom roka sa Martin Šulík stane prvým slovenským režisérom, ktorého tvorba bude u nás komplexne zdokumentovaná. Po knihe Svet v pohyblivých obrazoch Martina Šulíka približujúcej režiséra formou rozsiahleho rozhovoru a štúdií jeho diela vyjdú koncom roka scenáre k jeho filmom. Predzvesťou k nim je toto CD.
Jedna z najvýznamnejších postáv súčasnej slovenskej klasickej hudby a držiteľ Českého leva za hudbu k Návratu idiota sa na ňom predstavuje ako Šulíkov dvorný skladateľ. Nielen v jeho filmoch sa Godár usiloval o zdanlivo jednoduché, no pritom emotívne silné, neustále sa vracajúce motívy. Jeho melódie spájajú Šulíkove a Štrbove obrazy a dávajú im nový rozmer. Rovnako ako hlas Ivy Bittovej v melódiách z Krajinky. A v akoby z nemého filmu vystrihnutom Imriškovi (z čiernobielej epizódy v Krajinke) sa Godár predstaví i ako klavirista.
Celluloid Copland
(Telarc/Divyd)
Aaron Copland (1900 – 1990) bol označovaný za najamerickejšieho z amerických skladateľov. Pri príležitosti stého výročia jeho narodenia nahral Eos Orchestra pod taktovkou Jonathana Sheffera niekoľko jeho kompozícií pre Svetovú výstavu v New Yorku a tri filmové suity: The City a The Cummington Story k rovnomenným dokumentom a The North Star k vojnovému filmu s Erichom von Stroheim. Na skladbách k poslednému menovanému spolupracoval Copland s Irom Gershwinom. Jeho heroické chorály a bojové scény síce občas pripomínajú Prokofievovu hudbu k Alexandrovi Nevskému, no nepopierajú Coplandovu modernosť a originalitu.
MIRO ULMAN(Autor je filmový publicista)