BRATISLAVA – „Naším cieľom je premeniť tradičné encyklopedicko-memorovacie a direktívne školstvo na tvorivé a humánne. Dnes sa snažíme naučiť žiakov čo najviac, takpovediac s rukami za chrbtom. Väčší dôraz musíme dať na aktivitu, tvorivosť, komunikačnú zručnosť a schopnosť riešiť problémy. Na to potrebujeme zmeniť filozofiu výchovy a vzdelávania, a teda aj obsah. Potrebujeme zmeniť aj metódy a formy vyučovania. Deti nemôžeme naučiť všetko, potrebujú základ, na ktorom môžu stavať.“ Týmito slovami charakterizoval včera minister školstva Milan Ftáčnik Národný program výchovy a vzdelávania na najbližších dvadsať rokov. Jeho výsledkom by mala byť podstatná zmena systému školstva u nás.
Zmeniť by sa mal nielen obsah, ale aj učiteľ, jeho príprava a jeho spoločenské postavenie. Pre učiteľov bude záväzných len šesťdesiat percent učebného plánu, ostatných štyridsať percent sa ponechá na tvorivosť učiteľa. Materské školy budú chápané ako prvý stupeň školského systému s dôrazom na povinnú zaškolenosť detí v poslednom ročníku. Prvý stupeň základnej školy sa rozšíri až po piaty ročník, aby deti ľahšie zvládli prechod na druhý stupeň. Zvýšiť by sa mal tiež počet študentov gymnázií z doterajších osemnásť na tridsať percent. Viaceré zmeny sa dotknú aj odborných škôl, ktoré by sa mali priraďovať aj k podnikom s cieľom vytvoriť duálny systém štát – podnik.
Postupnej realizácii kľúčových bodov by malo pomôcť postupné zvyšovanie financií na školstvo tak, aby do roku 2006 naň išlo päť percent HDP.
Ministerstvo školstva včera vyzvalo na verejnú diskusiu o programe. (sr)