
ILUSTRAČNÉ FOTO – TASR
BRATISLAVA – Vláda včera upresnila podmienky transformácie a privatizácie podnikov Slovenskej autobusovej dopravy (SAD). Cieľom je urýchlenie riešenia neutešenej situácie v tejto citlivej oblasti.
Jedna z hlavných zmien sa týka uznesenia vlády hovoriacom o osude 51 percent akcií spoločností, ktoré vzniknú zo štátnych podnikov SAD. Doterajšia úprava hovorí o zachovaní 51-percentnej účasti štátu. To ale nezapadá do úvah o možnom prevode týchto podielov na vyššie samosprávne celky po dokončení reformy verejnej správy. Podľa novej úpravy sa preto podiely majú iba dočasne ponechať vo Fonde národného majetku SR (FNM).
Dočasná účasť FNM v podnikoch SAD je potrebná aj na zachovanie verejného záujmu v oblastiach ako cenová regulácia cestovného, priznávanie zliav a úhrada strát za výkony vo verejnom záujme. Práve pre obavy z možných dopadov zlého riešenia tejto problematiky nesúhlasia s krokmi vlády odborári. Podľa nich po privatizácii nastane situácia, keď noví vlastníci nebudú podporovať stratové činnosti, teda mestskú a prímestskú dopravu. Dôsledky by potom znášali občania.
Tieto problémy chcelo ministerstvo dopravy riešiť novelou zákona o cestnej doprave, ktorá mala verejný záujem definovať. Novelu však neschválil parlament a ministerstvo preto začne nový legislatívny proces, ktorý predpokladá zvládnuť do konca tohto roka.
Medzitým už prebiehajú práce na transformácii podnikov SAD. Ako pre SME uviedol hovorca ministerstva privatizácie Róbert Merva, už do konca mesiaca by sa mali uzavrieť práce na privatizačných projektoch všetkých 17 podnikov SAD. Práce na ich transformácii na akciové spoločnosti s majoritou FNM by sa mali začať v septembri. O podniky už prejavilo záujem okolo 200 záujemcov, čo podľa Mervu ešte neznamená, že všetci podajú aj záväzné ponuky. Potvrdil však, že o všetkých 17 podnikov prejavil záujem švédsky prepravca Connex Transport so sídlom v Štokholme.
Privatizácia 49 percent akcií podnikov SAD prebehne metódou priameho predaja vopred vybranému nadobúdateľovi. Základom kúpnej ceny bude účtovná hodnota majetku uvedená v základnom privatizačnom projekte, ktorá sa prepočíta na počet akcií. Nominálna hodnota jednej akcie bude 1000 korún. Keďže vozidlový park SAD vyžaduje okamžitú obnovu, bude pri rokovaniach o cene zohľadnený aj záväzok investora zvýšiť základné imanie privatizovanej SAD-ky peňažným vkladom.
Kúpna cena SAD-iek bude mať dve zložky. Prvá bude vyjadrená percentuálne vo vzťahu k nominálnej hodnote kupovaných akcií a pri jednotlivých podnikoch sa bude líšiť podľa stavu vozidlového parku a ekonomickej situácie. Táto zložka tak dosiahne od jedného do desať percent z kúpnej ceny.
Zvyšnú časť ceny zaplatí investor v dohodnutých splátkach a FNM prostriedky použije na zvýšenie základného imania podnikov.
V privatizačných ponukách si budú môcť záujemcovia uplatniť predkupné právo na ďalšie akcie, a to v rozsahu od sedem do 17 percent. Rozhodnutie vlády o predaji 49 percent akcií bude riešené tak, aby bol FNM povinný akcie, na ktoré si kupujúci uplatňuje predkupné právo, predať.
Predkupné právo bude môcť nadobúdateľ uplatniť po splatení záväzkov plynúcich zo zmluvy o kúpe 49 percent akcií, najskôr však po uplynutí šiestich mesiacov od dňa, keď sa stal akcionárom spoločnosti. Vyplýva to z Aktualizácie koncepcie transformácie a privatizácie podnikov SAD z dielne rezortu dopravy. TOMÁŠ KURTANSKÝ