BRATISLAVA – Hypermarkety dokázali na sklonku uplynulého roka „vyžmýkať“ z peňaženiek ľudí maximum. Pred vianocami bol ich vplyv taký výrazný, že výdavky ľudí prekonali všetky očakávania.
Podľa štatistických údajov sa tržby v maloobchode počas roka 2000 vyšplhali na 471 miliárd korún, a tak namiesto očakávaného poklesu v porovnaní s rokom 1999 mierne stúpli. V období všeobecnej nespokojnosti s vývojom životnej úrovne, ktorý dokazuje aj štatistický pokles reálnej mzdy, sa vzostup výdavkov ľudí javí ekonómom ako paradoxný.
„Pre ekonomiku v transformácii, akou je aj Slovensko, je charakteristické, že makroekonomické údaje akoby odporovali teórii aj logike,“ myslí si analytik Istrobanky Marek Senkovič. Rozpor medzi trendom reálnej mzdy a maloobchodných tržieb vysvetľujú ekonómovia najmä rozsahom šedej ekonomiky. Jej podiel na národnom produkte je v porovnaní s vyspelými štátmi približne trojnásobný. Štatisti nedokážu vyjadriť podiel šedých príjmov a sledujú len pohyb reálnej mzdy. Aj hodnota týchto údajov je otázna a podľa analytikov nevyjadruje realitu.
Nástup hypermarketov určite neprivítali klasické obchody ani veľkoobchodníci. Hypermarkety totiž pohltili celý rast tržieb a bilancia ostatných obchodov bola horšia ako pred rokom. Veľkoobchody utrpeli tým, že hypermarkety ich vynechávali zo svojej dodávateľskej siete a obracali sa priamo na výrobcov.
O ďalších osem by sa mal tento rok zvýšiť počet hypermarketov na Slovensku. Ako uviedol riaditeľ a člen predstavenstva Tesco Stores SR Tibor Koubek, britská spoločnosť plánuje tento rok otvoriť ďalších päť prevádzok. K jej hypermarketom v Bratislave, Košiciach, Banskej Bystrici, Trnave a Nitre by tak mali pribudnúť veľkoplošné predajne v Trenčíne, Žiline, Prešove a dve v Bratislave. Francúzska spoločnosť Carrefour v roku 2001 plánuje otvoriť ďalšie tri hypermarkety. Podľa tlačovej hovorkyne zastúpenia pre ČR a SR Jany Havlíčkovej prvá bude prevádzka v Košiciach. Na dobrej ceste sú rozhovory s predstaviteľmi Žiliny a o úradných povoleniach začal francúzsky investor rokovať aj so zástupcami Banskej Bystrice. Nemecká spoločnosť Kaufland, ktorá v tomto roku sprevádzkovala tri predajne, plánuje otvoriť na budúci rok ďalších 10 obchodných jednotiek. Ako však uviedol reprezentant Českého a Slovenského odborného nakladateľstva pre SR Ľubomír Drahovský, v prípade Kauflandu sa nedá hovoriť o hypermarketoch. Na základe ich predajných plôch by sa dali spomenuté prevádzky označiť ako obchodné domy diskontného charakteru. Ľ. Drahovský nepredpokladá, že sa v roku 2001 na Slovensku objavia ďalšie obchodné spoločnosti, v súčasnosti pôsobiace v ČR, ktoré by u nás stavali hypermarkety. Päťapolmiliónový trh prestáva byť zaujímavý, - dodal. V ČR dosiahne počet hypermarketov na konci roku 2000 hodnotu 84, čo je o 31 viac ako vlani. Na budúci rok by podľa odhadov malo u našich západných susedov pribudnúť ďalších 31 veľkoplošných predajní.
Tematicky príbuzný článok:Vlani sme nechali v obchodoch 481 miliárd
Tržby vo veľkoobchode a v maloobchode na Slovensku (grafy)