BRATISLAVA – Na železnici umrie za rok okolo sto ľudí. Najmenej dvadsiatimi percentami k štatistike úmrtí prispievajú samovrahovia. Na zrážku s rútiacim sa vlakom neraz čakajú s roztiahnutými rukami a krikom.
„Pre rušňovodičov je to traumatický zážitok. Mali sme rušňovodiča, ktorý zrazil samovraha dvakrát za sebou v pomerne krátkom čase,“ povedal hovorca Železníc SR Miloš Čikovský. „Ak sa po nehode strojvodca rozhodne, že nebude ďalej pokračovať v ceste, tak ho vystrieda iný. Je mnoho prípadov, keď rušňovodič zabezpečí vlak proti pohybu, zíde z rušňa a povie, že nejde. Niet sa čomu čudovať. Jeden strojvodca si musel vziať mimoriadnu dovolenku, aby sa z toho pozbieral. Ale prípad, že by niekto úplne skončil a išiel robiť niečo iné, sme nemali.“
Od začiatku roku sa pod vlak hodilo osem ľudí. Minulý týždeň našli železničiari na trati Bratislava-Rača-Svätý Jur pravdepodobne deviateho samovraha. Muž vo veku 25 až 30 rokov mal odrezanú hlavu, ale podľa predbežného vyšetrovania si žiaden z rušňovodičov nepamätal, že by niekoho zrazil.
Pred dvoma rokmi skočilo pod vlak 26 ľudí, vlani 21. Vekové rozpätie samovrahov bolo desať až osemdesiat rokov. Po samovražde je situácia veľmi nepríjemná aj pre cestujúcich. Aj preto, že vlak musí stáť, až kým policajti nepozbierajú dôkazy.
Nie každý pokus o samovraždu na koľajniciach sa skončí smrťou. V marci tohto roku si s úmyslom spáchať samovraždu ľahla na koľajnice v okrese Lučenec 36-ročná žena. Rušňovodič ju zbadal včas a okamžite začal brzdiť. Osobný vlak zastal tridsať metrov pred živou prekážkou. O tri hodiny si ju od policajtov prevzal manžel.
Spolu na železnici v roku 1999 zomrelo 110 ľudí, vlani 91 a tento rok zatiaľ 54. Dôvodom boli samovraždy, zrážky na priecestiach, nešťastné náhody, kolízie s autom, cyklistom. Tento rok sa na železničných priecestiach stalo päťdesiat dopravných nehôd. (rf)