Streda, 16. jún, 2021 | Meniny má Blanka, BiankaKrížovkyKrížovky

RECENZIA / HUDBAVýberovka, ktorá sa oplatí

Blur: The Best Of * EMI 2000

Prvý album Leisure vydali Blur v roku 1991 a hneď bolo viacerým jasné, že táto kapela má pred sebou veľkú budúcnosť. Že až takú veľkú, to asi tušil málokto, ale okolnosti boli priaznivé. V roku 1994 sa v plnej kráse zdvihla vlna britpopu a spolu s Pulp a Oasis stáli Blur na jej vrchole. Zatiaľ čo umelecky vyčerpaní Oasis majú svoje dni zrátané a decentne dekadentní Pulp už o sebe veľmi dávno nedali vedieť, Blur predvlani prišli so skvelým albumom 13, tešia sa priazni kritikov i fanúšikov a vyzerá to tak, že ešte aj v najbližších rokoch s nimi musíme vážne počítať.

Pod vedením hlavného speváka a skladateľa Damona Albarna, ktorý je rozhodne oveľa viac ako len teenagerskou „pin-up“ ikonou, sa im darí plávať najsledovanejšími vodami britskej scény už desať rokov, pričom za ten čas ešte ani raz nešliapli výrazne vedľa. A ak aj trošku hej - niektorí to tvrdia o albume The Great Escape - dokázali sa vrátiť ešte razantnejšie. Podstatné je, že celú túto dráhu prešli bez straty desatiny bodu za umelecký dojem, čo je pri inteligentnej kapele, oslovujúcej široké publikum, vlastnosť asi zo všetkých najpodstatnejšia.

Vďaka tomu je aktuálna výberovka s veľavravným názvom Best Of mimoriadne zaujímavým počúvaním nielen pre tých, čo na nej nájdu svoje obľúbené rádiové hity, ale pre každého, kto dokáže oceniť aspoň niektoré zo špecifických kvalít britskej gitarovej scény deväťdesiatych rokov. Medzi osemnásť pesničiek sa dostali single zo všetkých doterajších šiestich albumov a šesť minút sa našlo aj pre vynikajúcu a zároveň silne nekomerčnú novinku Music Is My Radar, ktorá dáva tušiť, že so zvukom „trinástky“ sa bude kapela pohrávať aj pri tvorbe nových pesničiek.

Je v podstate úplne jedno, či si to najlepšie od Bluru pustíte v poradí, ako ho bez zjavného dramaturgického úmyslu vymysleli zostavovatelia kompilácie, alebo necháte rozhodovať prehrávač v random móde. Vždy si vypočujete takmer osemdesiat minút kvalitných pesničiek, z ktorých žiadne za ostatnými nezaostávajú a spolu tvoria nenudiaci celok, pestrý a kompaktný zároveň. Ak sa niečo z aktuálnej ponuky nášho hudobného trhu naozaj oplatí kúpiť, tak je to práve Blur - The Best Of. Je takmer isté, že už čoskoro naň bude poukazované ako na zásadnú vzorku tvorby jednej z najvýznamnejších kapiel deväťdesiatych rokov. RADO ONDŘEJÍČEK

(Autor je redaktor internetového magazínu www.inzine.sk)