LONDÝN – Už viac ako rok má Londýn nového starostu, labouristického rebela Kena Livingstona. Ten obyvateľom hlavného mesta Británie sľúbil lepšiu a modernejšiu podzemnú dráhu. Najal si na to dokonca amerického experta, ktorému sa podarilo vytvoriť jeden z najlepších systémov metra v New Yorku.
Londýnske metro – aspoň niektoré jeho linky – majú totiž veľmi zlú povesť. Sú prepchané, nespoľahlivé, v lete sa tam nedá dýchať. Je to najstaršia podzemná dráha na svete, keďže prvá linka začala premávať už v roku 1863.
Vtedy sa metro budovalo tesne pod povrchom, a tak, kde to nebolo nutné, viedla trasa i nad zemou, okrem iného aj preto, že vozne ťahala parná lokomotíva. Prvý elektrizovaný úsek podzemky dostala britská metropola v roku 1890, spájal London City so štvrťou Stockwell na juhu mesta. Dnes je súčasťou Northern Line, ktorú však Londýnčania prezývajú Misery Line – každý, kto ňou cestuje, musí totiž počítať s nejakou tou „mizériou“ – najčastejšie s meškaním.
Livingstone chce všetkých 13 trás zmodernizovať. Rovnaký plán má aj britská vláda, až na to, že sa rozhodla financovať opravy a rekonštrukciu nielen z verejných, ale tiež zo súkromných prostriedkov. Kabinet Tonyho Blaira navrhol, aby sa časť podzemky sprivatizovala a z výnosu sa modernizovala.
Tento návrh sa však starostovi ani trochu nepáčil a keď niekoľko mesiacov trvajúce rokovania s vládou nikam neviedli, obrátil sa na súd. Sudca dal za pravdu vláde, pretože modernizácia metra je záležitosťou centrálnych úradov. (tasr)